به گزارش ایرنا، بهزاد سلطانی روز جمعه در نخستین مجمع شرکت های دانش بنیان قم در سالن جلسه های ساختمان خاتم این شهر اظهار داشت: در حال حاضر از 3 هزار و 178 شرکت دانش بنیان کشور تنها 56 شرکت برابر با 1.8 درصد آن در قم فعالیت می کنند، که با توجه به سکونت 1.6 درصد از جمعیت کل کشور در این استان تعداد شرکت های دانش بنیان آن قابل قبول است.
وی تعداد طرح های دریافتی از سوی شرکت های دانش بنیان قم در چهار سال گذشته را 38 مورد برابر با یک درصد طرح های ارایه شده به وسیله شرکت های دانش بنیان کشور عنوان کرد، و گفت: تعداد کل طرح های موفق شرکت های دانش بنیان قم نیز21 طرح به مبلغ 120 میلیارد ریال است که این رقم برای استانی مانند قم با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 292 هزار تن بسیار کم است.
رئیس صندوق نوآوری کشور با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی برای توسعه شرکت های دانش بنیان در قم، وظیفه نهادهای مختلف بویژه صنعت، معدن و تجارت، شرکت های صنعتی، پارک علم و فن آوری و همچنین امامان جمعه را مهم ارزیابی کرد، و افزود: باید به تعداد هر 100 دانشجوی دانشگاه های استان یک شرکت دانش بنیان تاسیس شود.
رئیس صندوق نوآوری در بخش دیگری از سخنان خود کارکرد اصلی این صندوق را ارایه تسهیلات به صندوق های پژوهش و فناوری جهت واگذاری به شرکت های دانش بنیان عنوان کرد، و افزود: طی چهار سال گذشته و از ابتدای دولت یازدهم فارغ از ارایه تسهیلات داده شده به صورت مستقیم، مبلغ هزار میلیارد ریال نیز به عنوان تسهیلات جهت اجرای طرح های مختلف تحقیقاتی و پژوهشی به صندوق های پژوهش و فن آوری برای تزریق به شرکت های دانش بنیان تخصیص داده شده است.
این مسئول همچنین یادآور شد: صندوق نو آوری بر اساس یک سری چهار چوب های تعریف شده تا سقف 800 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به شرکت های دانش بنیان پرداخت می کند.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از سخنان خود با تبیین عملکرد مقایسه ای این صندوق در سال 92 با سال 96 اضافه کرد: با توجه به وجود 55 شرکت دانش بنیان در سال 92 این رقم در سال 96 با رشد 58 درصدی به سه هزار و 178 شرکت رسیده است.
سلطانی تعداد سرمایه تادیه شده صندوق در سال 92 را 250 میلیارد ریال برشمرد، و افزود: این عدد در سال جاری به 20 هزار و 330 میلیارد ریال افزایش پیدا کرده و اخیرا نیز مقداری به آن اضافه شده است.
وی تعداد طرح های مصوب شرکت های دانش بنیان کشور در سال 92 را 4 مورد ذکر کرد، و افزود: هیچ تسهیلاتی نیز به این طرح ها پرداخته نشده بود، ولی تعداد طرح های مصوب شرکت های مذکور در سال 96 با 540 درصد رشد به 2 هزار و 161 مورد ارتقاء یافته است.
سلطانی با اذعان به اینکه در سال 92 هیچ رقمی به عنوان تسهیلات به طرح های مصوب شرکت های دانش بنیان اختصاص پیدا نکرده بود، مبلغ تسهیلات داده شده در سال 96 را پنج میلیارد و 230 میلیون ریال خواند، و خاطر نشان کرد: این مبلغ پرداختی فقط برای طرح ها است، نه همه خدمات، چون یک سری خدمات مانند اجاره به شرط تملیک طرح محسوب نمی شوند، که با احتساب آنها مبلغ تسهیلات داده شده هشت میلیارد و 130 میلیون ریال می شود.
رئیس صندوق نو آوری همچنین با بیان اینکه در سال 92 و ابتدای دولت تدبیر و امید هیچ طرح پایان یافته موفقی در شرکت های دانش بنیان کشور وجود نداشت، تعداد طرح های موفق و غیر موفق حال حاضر را به ترتیب707 و 25 مورد برشمرد، و افزود: تاکنون حدود 100 مورد از طرح های موفق رونمایی شده که یکی از آنها اخیرا با حضور رئیس جمهوری بوده است.
وی با با بیان اینکه فعالیت های شرکت های دانش بنیان موج گسترده ای در کشور ایجاد کرده ولی همچنان کسی آن را احساس نمی کند، افزود: در چهار سال گذشته خدمات توانمند سازی شرکت های دانش بنیان شامل چهار هزار و 867 نفر ساعت بوده که منجر به اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم 67 هزار تن شده است.
7403/ 6133/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده:جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.