به گزارش ایرنا، سید حسن رضوی روز دوشنبه در کارگروه تخصصی اشتغال شورای برنامه ریزی قم در سالن جلسه های سازمان برنامه و بودجه این استان، اظهار داشت: ظرفیت های دولت برای ایجاد اشتغال زیاد نیست و در آینده نیز همین وضعیت را شاهد خواهیم بود.
وی با بیان این که دولت در چند سال اخیر توانسته در بهترین حالت ممکن کمتر از 40 یا 50 درصد اشتغال مورد نیاز جامعه را با امکانات موجود فراهم کند، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی و تعاونی ها و مجموعه هایی که در جهت اشتغالزایی امکان جذب سرمایه های جدید را دارند، به عنوان محور بحث های اشتغال در کشور مطرح شدند و همه مدیران دستگاه های اجرایی نیز باید در این زمینه کمک کنند که این بستر فراهم شود.
رضوی با اشاره به این که بسیاری از طرح های کارآفرینی و تولید اشتغال که به عنوان تکلیف و وظیفه توسط یک دستگاه اجرایی ارایه می شود، در راستای تامین منافع دستگاه مربوطه است، افزود: مسئولیت هدایت گری این طرح ها با مجموعه ها، کارگروه ها و کمیته هایی نظیر کارگروه تخصصی اشتغال می باشد که بهتر است به جای ایجاد ظرفیت های جدید از ظرفیت های گذشته استفاده نموده و از سرمایه هایی که تزریق می شود به نحو احسن بهره برداری کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه قم با تاکید بر داشتن یک جامعه هدف مشخص به منظور دست یابی به یک خروجی مطلوب، یادآور شد: در سال های 85تا 88 نیز در این زمینه تجربه هایی داشتیم و منابع خیلی زیادی را هزینه کردیم ولی نتیجه مطلوبی بدست نیاوردیم، از این رو همه وظیفه داریم از تجربه های گذشته استفاده بهینه داشته باشیم و دولت با کمک بخش خصوصی بتواند مشکل بیکاری را حل کند.
رضوی با تاکید بر پرهیز دستگاه های اجرایی از موازی کاری، افزود: باید با توجه نمودن به این مسائل، خروجی مطلوبی را برای استان و کشور رقم بزنیم و فرهنگ هم افزایی روز به روز توسعه پیدا کند.

** تولید سرمایه ای بالغ بر 913 میلیارد ریال توسط تعاونی های فعال قم
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم نیز در این جلسه با اشاره به وجود بیش از 2 هزار تعاونی در این استان تعداد تعاونی های فعال را یک هزار و 78 واحد ذکر کرد.
مصطفی کاویانی با بیان این که حدود 913 میلیارد ریال سرمایه بوسیله این تعاونی ها تولید شده است، تعداد اشتغال ایجاد شده توسط این بنگاه های اقتصادی را نیز 23 هزار و 100 شغل عنوان کرد.
وی با اشاره به طرح ویژه وزارت تعاون برای تقویت اشتغال روستایی موسوم به طرح روستا تعاون افزود: پس از اخذ ابلاغیه مربوطه، در مجموع 26روستا شامل 6 روستای بخش مرکزی، 9 روستای بخش کهک، یک روستای بخش سلفچگان، 4 روستای بخش جعفریه و 6 روستا در بخش خلجستان به عنوان جامعه هدف این طرح انتخاب شدند.
وی همچنین تعداد تعاونی های ایجاد شده را نیز 10 مورد تعاون توسعه روستایی، 2 مورد گردشگری، یک مورد تعاونی تامین نیاز شامل کشاورزی، تولید زعفران و پرورش ماهی برشمرد و افزود: پیاده سازی برنامه اشتغال فراگیر، استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های اجرایی بخش تعاون در سطح روستاهای کشور، توسعه و توانمندسازی روستایی، رونق اقتصادی و مشارکت سازمان یافته و کارآفرینی اقتصادی روستاییان از جمله اهداف طرح مذکور است.

** سرپرست صندوق کارآفرینان امید قم نیز در این جلسه ضمن ارایه گزارشی از عملکرد این صندوق در سال 95، افزود: در حالی که کل بودجه ابلاغی این صندوق 170میلیارد ریال بوده است، موفق شدیم 230 میلیارد ریال در بحث اشتغال و ازدواج هزینه کنیم.
غلامرضا ترک اضافه کرد: از این مبلغ برای 265 فقره ازدواج به مبلغ 27 میلیارد و 360 میلیون ریال هزینه شده است و میزان پرداختی در حوزه خود اشتغالی نیز مبلغ 44 میلیارد و 670 میلیون ریال برای 189 فقره بوده است.
وی با اشاره به 30 فقره پرداخت تسهیلات به اشتغال روستایی از محل اعتبارات صندوق کارآفرینان امید به مبلغ 2 میلیارد و 130 میلیون ریال افزود: در مقوله کارفرمایی و ایجاد اشتغال برای بیش از 3 تن نیز، 113 فقره به میزان 47 میلیارد و 180 میلیون ریال هزینه شده است.
وی پرداخت از محل مشارکت های مردمی را نیز 14 فقره به مبلغ یک صد میلیارد ریال دانست و افزود: در سال گذشته صندوق کارآفرینان امید تعداد 59 فقره تفاهم نامه را با سازمان مختلفی همچون امور زندان ها، بنیاد شهید و امور ایثارگران، راهداری، میراث فرهنگی، ورزش و جوانان، شیلات، امور بانوان استانداری و کمیته امداد امام خمینی(ره) منعقد نموده که ارزش ریالی آنها 21 میلیارد و 500 میلیون ریال است.
وی پرداختی صندوق امید در بخش اشتغال روستایی را مبلغ 12 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: تعداد تسهیلات پرداخت شده به بخش کهک 14 فقره به مبلغ سه میلیارد و 100 میلیون ریال، بخش جعفریه 13 فقره به مبلغ 2 میلیارد و 420 میلیون ریال، بخش مرکزی 18 فقره به مبلغ چهار میلیارد و 430 میلیون ریال بوده است.
ترک همچنین تعداد تسهیلات پرداختی در بخش های سلفچگان و خلجستان را نیز به ترتیب، 6 و 5 فقره برشمرد و گفت: ارزش ریالی این تسهیلات نیز 800 میلیون ریال و یک میلیارد و 250 میلیون ریال بوده است.
استان قم دارای یک شهرستان قم و پنج بخش کهک، جعفریه، خلجستان، مرکزی و سلفچگان است.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.