به گزارش ایرنا، احمد ذاکری روز شنبه در آیین افتتاح چهار طرح صنعتی در شهرک صنعتی شکوهیه قم، برآورد اولیه سرمایه گذاری در دریاچه نمک قم را 10 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: با برنده شدن شرکت سرمایه گذار کمیته امداد امام خمینی(ره) در مناقصه دریاچه نمک و آغاز فرصت مطالعاتی یکسال برای بهره برداری از معادن این دریاچ نمک، گام مهمی در زمینه تحول در دریاچه نمک برداشته شد.
وی ادامه داد: ژئوفیزیک هوایی دریاچه نمک انجام شده و بررسی ها در مورد وجود معدن و مواد آلی و فلزی از جمله آهن و مس در دریاچه نمک قم در حال انجام است.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.ارزش تخمینی املاح معدنی آن 20 میلیارد دلار است.

** 2 معدن طلای قم آماده مزایده
ذاکری از وجود 2 معدن طلا در قم خبر داد و گفت: مزایده این 2 معدن طلا 15 اردیبهشت ماه انجام و کار استحراج از طلای اسن معادن با اعلام برنده به زودی آغاز می شود.
مطالعات نشان می دهد حدود 10 تن ذخیره احتمالی طلا در قم وجود دارد. 2 معدن طلای زواریون و امامزاده اسماعیل در قم شناسایی و اقدام های تحقیقاتی برای استخراج طلا از این معادن در حال انجام است.
ذاکری همچنین با اشاره به وضعیت تجارت در قم گفت: 45 هزار و 793 میلیارد ریال در بخش های خرد، کلان و بخش های مختلف تجاری در قم طی 2 سال گذشته صورت گرفته است ضمن اینکه 40 هزار نفر در 62 اتحادیه قم مشغول فعالیت هستند.

** وضعیت صنعت قم
وی گفت: تا پایان تیرماه امسال، 2 هزار و 367 پروانه بهره برداری با حجم سرمایه گذاری 38 هزار و 326 میلیارد ریال صادر شده که از 10 تا 100 درصد توان اسمی خود فعال هستند که زمینه اشتغال اسمی اسن کارخانه ها 52 هزار نفر است.
وی ادامه داد: آمار واقعی اشتغال تولید شده توسط واحدهای صنعتی قم 38 هزار نفر است که با اقدام های صورت گرفته این رقم به 52 هزار شغل افزایش می یابد.
ذاکری تعداد معادن قم را 145 فقره عنوان کرد و گفت: 60 فقره از معادت قم فعال و 85 معدن که به طور عمده معادن شن و ماسه هستند غیرفعال است که یک میلیارد و 653 میلیون ریال در این بخش سرمایه گذاری و زمینه اشتغال اسمی 848 نفر ایجاد شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، پرداخت تسهیلات رونق تولید را مهمترین اقدام صورت گرفته در پارسال(95) اعلام کرد و گفت: افزایش 10 درصدی مصرف برق در شهرک های صنعتی و رشد 14 درصدی صادرات محصول های قمی در سال 95 نسبت به سال 95 نشان از موثر بودن ارائه تسهیلات رونق تولید و چرخیدن چرخ صنعت در قم است.
طرح ارائه تسهیلات رونق تولید در دولت یازدهم تصویب و از تیرماه سال 1395 همزمان با سراسر کشور در استان قم نیز به اجرا درآمده است.
با ایجاد طرح ارائه تسهیلات رونق تولید توسط دولت یازدهم، 550 واحد صنعتی و تولیدی قم احیا شد و بیش از سه هزار و 620 فرصت شغلی که ممکن بود در صورت عدم حمایت از بین رود، تثبیت شد


** رکود بازار و نبود نقدینگی مهمترین مشکل صنعت
وی رکود بازار و نبود نقدینگی را مهمترین مشکل بخش صنعت دانست و گفت: دولت باید با تحریک بازار تولید در کشور را رونق دهد ضمن اینکه نوسازی ماشین آلات و تزریق نقدینگی مهمترین نیاز امروز صنعت است که با اجرای طرح ارائه تسهیلات رونق تولید بخشی از این مشکل در حال برطرف شدن است.
ذاکری با سنگین دانستن سود 18 درصدی بانک ها برای واحدهای صنعتی گفت: باید به واحدهای صنعتی با نگاه ویژه دیده شود و نسبت به کاهش سود بانکی اقدام کرد چرا که سود بالای 10 درصد تولید را غیرقابل توجیه می کند.
وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته حداکثر 3 درصد سود از واحدهای صنعتی گرفته می شود و این در حالی است که اخذ سود 18 درصد موجب افزایش هزینه تمام شده کالا و غیرقابل رقابتی بودن محصول تولید داخل با نمونه خارجی شود که نتیجه آن شکست تولید داخلی است.
با بهره برداری از این طرح ها که شامل 2 واحد صنعتی نساجی و تشک دوزی و 2 واحد صنعتی دوچرخه سازی و موتورسیکلت سازی بود زمینه اشتغال برای 270 تن به صورت مستقیم و حدود یک هزار تن به صورت غیرمستقیم در استان قم فراهم شد.
در آیین بهره برداری از این چهار طرح صنعتی، محسن صالحی نیا معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز مسئولانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و برخی از مسئولان استان نیز قم حضور داشتند، 2 واحد صنعتی نساجی و تشک دوزی و 2 واحد صنعتی دوچرخه سازی و موتورسیکلت سازی با اشتغال 270 تن به صورت مستقیم و حدود یک هزار تن به صورت غیرمستقیم به بهره برداری رسیدند.
قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
شهرک صنعتی شکوهیه قم در 12 کیلومتری محور قدیم قم - تهران در زمینی به مساحت یک هزار و 51 هکتار واقع شده است.
دوم تا هشتم شهریورماه سالروز انفجار دفتر نخست وزیری به دست منافقان و شهادت مظلومانه شهیدان رجایی و باهنر در سال 1360 به نام هفته دولت نامگذاری شده است.
7404/ 6133/ خبرنگار: محمد زمانی راد **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.