محمود تلخابی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: توانمدسازی خانواده های زیر پوشش کمیته امداد و ایجاد درآمدهای پایدار برای آنان از اولویت های این نهاد است و این مساله در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال با همت مضاعفی دنبال می شود.
وی با بیان این که توانمندسازی مددجویان از اهداف اصلی کمیته امداد امام خمینی(ره) است، اضافه کرد: این نهاد برای مددجویان برنامه هایی از جمله آموزش، مشاوره شغلی، پرداخت تسهیلات و کاریابی دارد تا آن ها در فرصت زمانی مشخصی به مرحله خودکفایی برسند.
وی به اقدام های این نهاد برای اشتغالزایی زنان مددجوی کمیته امداد در چهار سال گذشته اشاره و اضافه کرد: در این مدت سه هزار و 688 تن از زنان زیر پوشش کمیته امداد آموزش های بلندمدت با هدف اشتغالزایی را فراگرفته اند و 684 تن از آن ها دوره های کارآفرینی را نیز گذرانده اند.
تلخابی ادامه داد: این آموزش ها برای افرادی که می خواهند وارد محط کسب و کار شوند ارائه می شود تا زمینه آشنایی با مشاغل مختلف را داشته باشند و با آمادگی کافی وارد محیط کسب و کار شوند.
وی بیان کرد: پس از ایجاد اشتغال برای خانواده ها، نظارت لازم انجام می شود تا مشاغل پایدار بماند که در این راستا به 9 هزار و 700 تن آموزش های کوتاه مدت ارائه شده است.
وی اضافه کرد: 492 تن از زنان زیر پوشش کمیته امداد نیز که شرایط گرفتن تسهیلات و راه اندازی کسب و کار نداشتند، به وسیله کاریابی از سوی این نهاد مشغول به کار شده اند.
تلخابی گفت: کمیته امداد امام خمینی(ره) در تلاش است تا آموزش های لازم برای اشتغال زایی زنان زیر پوشش این نهاد را از سنین نوجوانی تا دیپلم ارائه دهد که در همین راستا یک هزار و 310 تن که در مقطع دبیرستان در استان قم مشغول به تحصیل بودند، دوره های آموزش مهارتی را گذرانده اند.
وی ادامه داد: در این دوره ها 70 نوع رشته آموزشی که استاندارد فنی و حرفه ای دارد و نیاز بازار کار است، به مددجویان آموزش داده شد.
وی گفت: در چهار سال گذشته به 2 هزار و 188 تن از زنان سرپرست خانوار تسهیلات قرض الحسنه با بازپرداخت بلندمدت اشتغال پرداخت شده که مجموع این تسهیلات 240 میلیارد ریال بوده است.
معاون کمیته امداد قم اضافه کرد: مددجویان می توانند تسهیلاتی را که در بعضی رشته های شغلی دریافت کرده اند در مدت زمان هفت سال بدون سود بازپرداخت کنند.
وی بیان کرد: بر اساس بررسی که سال گذشته صورت گرفت، 80 درصد از زنان سرپرست خانوار زیر پوشش کمیته امداد امام قم مستعد اشتغال بودند، ولی به دلیل مشکلاتی از جمله وظیفه تربیت فرزندان، اشتغال آن ها را در بیرون از خانواده با مشکل مواجه کرده است.
وی افزود: به همین دلیل با همکاری چند کارفرما، مشاغلی از جمله 600 طرح مرتبط با قالی بافی درون خانواده ایجاد شد که حداقل هفت تا هشت میلیون ریال در ماه درآمدزایی دارد.
تلخابی اضافه کرد: نیروگاه خورشیدی از طرح های جدیدی است که امسال برای مددجویان روستایی و زنان سرپرست خانوار ایجاد شد که این طرح نیز در هرماه، هفت تا هشت میلیون ریال درآمدزایی مستمر ایجاد می کند.
پنل های خورشیدی مورد استفاده در طرح برکت آفتاب با مشارکت کمیته امداد امام خمینی(ره) و شرکت توزیع برق استان قم به منظور خودکفایی اقتصادی مددجویان زیر پوشش کمیته امداد در منازل آن ها نصب می شود؛ قیمت این پنل ها 250 میلیون ریال است که به صورت تسهیلات در اختیار خانواده های زیر پوشش کمیته امداد قرار می گیرد.
برق تولید شده توسط این پنل ها به قیمت هر کیلو وات هشت هزار ریال توسط شرکت توزیع برق استان از خانواده ها خریداری و وارد شبکه برق سراسری می شود؛ در مرحله نخست اجرای این طرح قرار است تا سه ماه آینده 100 مورد از این پنل های خورشیدی در منازل مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم نصب و راه اندازی شود.
در حال حاضر 20 هزار خانوار در استان قم زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) قم هستند که از این تعداد خانوار، 14 هزار معادل 70 درصد زنان سرپرست خانوار هستند.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.