حجت الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی با اشاره به آیه 183 سوره بقره به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در این آیه آمد است ای کسانی که ایمان آورده اید روزه بر شما واجب شده است همانگونگه که بر گذشتگان نوشته شده است. شاید به مقام تقوا برسید. تقوا به این معناست که انسان در برابر خواهش ها و هوس ها مقاوم شود و بتواند در برابر تمایلات ایستادگی کند و کسی که می تواند در مقابل خواسته ها بایستد و روزگار را با گرسنگی و تشنگی بگذراند، قوی می شود و لذا یکی از مهترین اهداف روزه به عنوان واجب شرعی افزایش مقاومت مومنان است.

وی افزود: وقتی انسان روزه می گیرد و درسایه روزه، گرسنگی و تشنگی را تحمل می کند، به یاد گرسنگان، تشنگان و فقرا می افتد و در واقع در یک رزمایش مقدس شرکت می کند که امسال این رزمایش توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان رزمایش همدلی و مواسات نامیده شده. وقتی در این رزمایش شرکت می کنیم، زمینه از بین بردن فقر را فراهم می کنیم و در نتیجه، مقاومت ملی افزایش پیدا می کند. بنابر این روزه سبب افزایش مقاومت فردی و مقاومت اجتماعی است.

رئیس پژوهشگاه فقه نظام اضافه کرد: سلامتی جسمی نیز یکی از برکات روزه است. چون باعث می شود بسیاری از سموم و مواد زائد که در بدن انباشته شده از بین برود و این یکی دیگر از ابعاد مقاوم سازی جامعه اسلامی است. آحاد مردم به واسطه روزه از سلامت جسمی برخوردار می شوند و در یک نگاه می توان گفت انسان مومن از جهت سلامت جسمی، قطع تعلقات، افزایش روحیه ایستادگی در برابر سختی ها ، کمک به دیگران و کاستن فقر از چهره جامعه می تواند موجب افزایش مقاومت فردی و اجتماعی شود.

وی ادامه داد: از حضرت علی (ع) سوال شد که چه کنیم شیطان از ما دور شود و آن حضرت فرمود روزه، روی شیطان را سیاه می کند. اگر شیاطین تصمیم دارند بر جامعه اسلامی فشار بیاورند و مغلوب خود کنند، به واسطه روزه که موجب افزایش مقاومت جامعه اسلامی است، روی شیاطین سیاه خواهد شد و در آیه 153سوره بقره می بینیم که روزه به عنوان مصداق صبر شمرده شده است.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان افزود: خدا مومنان را دعوت می کند تا از صبر و نماز کمک بگیرند و در روایات متعددی از روزه به عنوان صبر یاد شده است. چون این واجب الهی باعث افزایش صبر و مقاومت انسان می شود.

نمونه ای قرآنی از مقاومت در برابر دشمن

وی با اشاره به آیات 246 تا 249 سوره بقره گفت: قوم بنی اسراییل نزد پیامبرشان آمدند و از او درخواست کردند که رهبری برای مبارزه معرفی کند و پیامبرشان نیز شخصی به نام طالوت را به عنوان فرمانده جهاد معرفی کرد. وقتی او لشکر خود را برای مبارزه حرکت داد، آزمایشی را برای آنان مقرر کرد که شبیه روزه ماست.

حاجی ابوالقاسم افزود: طالوت به بنی اسراییل گفت که شما گرسنه و تشنه می شوید و در مسیر، به نهری می رسید ولی آن زمان حق ندارید، از آب نهر بنوشید مگر به اندازه ضرورت و در واقع مومن در ماه رمضان و در لحظات روزه داری تمرین می کند که در مقابل خواسته ها بایستد مگر به اندازه ضرورت و سزاوار است که از افطار و سحر نیز انسان در خوردن و آشامیدن زیاده روی نکند.

این حافظ قرآن اضافه کرد: بسیاری از سپاهیان طالوت نتوانستند در این آزمون موفق شوند و این افراد همان کسانی بودند که در خوردن و آشامیدن افراط کردند. وقتی از نهر گذشتند و در رویارویی دشمن قرار گرفتند، همان کسانی که نتوانستند در لحظه آزمایش مهاری بر نفس بزنند، در هنگام آزمایش شکست خوردند ولی کسانی که از آزمایش پیروز بیرون آمدند و به فرموده پیامبر و رهبر خود عمل کردند، مقاوم شدند و به گفته قرآن این افراد همان کسانی هستند که به ملاقات پرودرگار ایمان دارند .

وی ادامه داد: البته کسانی که در آزمایش پرهیز از نوشیدن و خوردن پیروز بودند، خطاب به سست عنصرها  و انسان های ضعیف الایمان گفتند که اینگونه نیست انسان های مومن به دلیل تعداد کم شکست بخورند و بسیاری از گروه ها با تعداد کم دربرابر دشمنان انبوه پیروز شدند.

این استاد حوزه با اشاره به نامه 45 نهج البلاغه گفت: امیرمومنان در این نامه فرمود گویا کسی از شما می گوید اگر غذای علی این است، پس ضعف و سستی، مانع او از جنگ خواهد شد ولی بدانید چوب درختان بیابانی سخت تر است و درختان سرسبز، پوستی نازک تر دارند و گیاهان صحرایی آتششان افزونتر است. آن حضرت گیاهانی را که در کنار دیوار باغ ها و نهرها می روید، با گیاهانی که در کنارصخره ها می روید مقایسه کرده و می فرماید گیاهان کنار نهر بسیار ضعیف هستند و اگر ذره ای آب به آنها نرسد پژمرده می شوند ولی گیاهان بیابانی گیاهانی قوی هستند و انسان مومن به واسطه ایستادگی در برابر خواسته ها و عباداتی مانند روزه مقاوم می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.