به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا قدیر شامگاه یکشنبه در گفتگو با تعدادی از خبرنگاران اظهار داشت: یکی از راه‌های کاهش شیوع ویروس کرونا کاهش مراجعات به مراکز، ادارات و مغازه‌ها و استفاده بیشتر از خدمات غیر حضوری است.

وی ضمن تأکید بر ضرورت استفاده از ماسک در مکان‌هایی که اجتماع وجود دارد، افزود: با توجه به اینکه این ویروس جدید است هنوز مشخص نیست که آیا با انتقال‌های پی در پی ضعیف می‌شود یا خیر، تنها می‌دانیم که قدرت سرایت بالایی دارد و ریه را به سرعت درگیر می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ضمن قدردانی از مردم شهر قم به دلیل رعایت مناسب در جلوگیری از شیوع کرونا تصریح کرد: افرادی که مبتلا به ویروس کرونا می‌شوند بدنشان آنتی بادی می‌سازد که تا مدتی در برابر این بیماری مصون می‌شوند اما مدت زمان مصونیت مشخص نیست.

وی بیان کرد: اینکه برخی می‌گویند که همه مبتلا به کرونا شوند تا مصونیت به وجود آید صحیح نیست زیرا برخی از افراد درگیری شدید پیدا می‌کنند و حتی ممکن است نیازمند آی سی یو شوند.

قدیر با بیان اینکه اکنون پیشگیری در اولویت برنامه‌ها قرار دارد، افزود: یک میلیون و ۱۷۰ هزار نفر در مرحله نخست غربالگری شده و افراد دارای علامت به مراکز درمانی ارجاع داده شدند.

اجرای پروتکل‌های بهداشتی برای بیش از ۴۵ هزار صنف در قم

وی با بیان اینکه پروتکل‌های بهداشتی برای بیش از ۴۵ هزار صنف در این استان اجرا شده است، گفت: اکثر صنوف در سامانه سلامت ثبت نام کرده‌اند و مراقبان بهداشت نیز اصول بهداشتی را که صنوف باید رعایت کنند به آنها یادآوری می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان کرد: زمانی که در استان قم پیک کرونا بود بیماران غیر کرونایی مشکلات بسیاری داشتند زیرا محیط بیمارستان‌ها برای حضورشان خطرناک بود اما امروز که بیماری تا حدودی در این استان مدیریت شده و تعداد بیماران ثابت شده‌اند، بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) و امام رضا (ع) از بیماران کرونایی خالی شدند و بیمارستان شهید بهشتی نیز که دارای تجهیزات لازم است به دو قسمت برای بیماران کرونایی و غیر کرونایی تقسیم شده است.

وی گفت: اکنون بیمارستان کامکار، نکویی، فرقانی و بخشی از بیمارستان شهید بهشتی برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده اما در صورتی که بتوان بیماری را بیشتر کنترل کرد، بیمارستان شهید بهشتی نیز از بیماران کرونایی خالی می‌شود.

قدیر ضمن تقدیر از فعالیت‌های پزشکان عمومی در استان قم، افزود: پزشکان عمومی در این مدت بسیاری از بیماران کرونایی را در مطب‌ها معاینه کرده و در صورتی که نیازمند قرنطینه در منزل بودند اقدامات و توصیه‌های لازم را بجا آوردند.

اجرای طرح اهدای پلاسما در قم توسط ۱۰۰ بهبود یافته کرونا

وی بیان کرد: اکنون اکثر مطب‌های پزشکان باز است به جز دندان پزشکی که از آنجایی که پرخطر است منتظر پروتکل وزارت بهداشت برای بازگشایی آنها هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اجرای طرح اهدای پلاسما در قم افزود: تاکنون ۱۰۰ بیمار کرونای بهبودیافته پلاسمای خود را اهدا کرده‌اند که به بیش از ۱۵ بیمار تزریق شده و منتظر پاسخ به درمان هستیم اما خوشبختانه عوارض خاصی نداشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1413360
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.