خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، روح الله یارمحمدی *: برخی مطرح می‌کنند که حاصل این نامگذاری سال‌های شمسی به شعارهای محتوایی مختلف چیست. حافظه تاریخی نشان می‌دهد که رهبر معظم انقلاب قریب به ۳۰ سال است برای سال‌های مختلف نامگذاری کردند. البته از سال ۶۹ تا ۷۷ معظم له با عنایت به تزکیه نفس درونی و تقوای الهی مثال زدنی که داشتند، با زبان اندرز و توصیه، مسئولان و مردم را به رعایت شئونات اخلاقی و تعهد به ارزش‌های دینی وانقلابی توصیه می‌کردند و از سال ۷۸ به بعد برای سال‌ها برچسب رسمی مشخص با هدف‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تعیین کرده‌اند. از سال ۷۸ که به نام سال «امام خمینی (ره)» نامگذاری شده است، تقویم‌ها فراتر از روزشمارهای جاری، عطر و بوی دیگری پیدا کرده‌اند.

مقام معظم رهبری از همان ابتدا هر شعاری را بر اساس چالش‌ها و نیازهای مقتضی زمان خود تعیین و نامگذاری کرده‌اند و به قول معروف پشت هر رویکردی، هدفی عمیق طراحی شده است.

رهبر معظم انقلاب با هوشیاری پیشگامانه و در کمال بصیرت اقتصادی، از سال ۸۷ جای خالی یک اقتصاد قوی و مبتنی بر توانمندی‌های درون زا را احساس کردند و شمشیر مبارزه با اقتصاد آلوده به سربرگ تک محصولی بی هدف را از نیام برکشیدند؛ بر همین اساس بود که رسماً اولین شعار با رویکرد اقتصادی را بر پیشانی تقویم سال ۱۳۸۷ حک کردند و بعد از آن تا به امروز تمام شعارهایی را که طراحی و مطرح کردند زیربنای اقتصادی دارد. البته پرداختن به چند و چون این شعارها و رصد تحقق و توجه به جایگاه آنها خود مقوله‌ای جدا می‌طلبد.

این مقدمه گزیده نشان می‌دهد که رهبر معظم انقلاب، نسخه نجات بخش از اقتصاد تک محصولی را از همان ۱۲ سال گذشته تغییر اساسی بنیان اقتصاد کشور دانستند، تغییری که ارزش آن در این روزهای بحرانی به خوبی خود را نشان می‌دهد.

امروز ثابت شده است پادتن اقتصادی ویروس منحوس کووید ۱۹ همان اقتصاد مقاومتی و اقتصاد متکی بر دانش بومی است. البته سازوکارهای دست یابی به اقتصاد خالی از نفت، جوانان نخبه و فناوران خوش فکر هستند، جوانانی که مقام معظم رهبری به وجود آنها می‌بالند و ضمانت حیات انقلاب را در دستان آنها می‌دانند.

امروز در ایام کرونا، این جوانان رعنا و خوش فکر راه غلبه بر بحران ایجاد شده را در پیش گرفته و یاوران گمنام مدافعان صف اولی سلامت هستند.

اینکه بیش از ۴۰۰ واحد فناور عضو پارک علم و فناوری قم توانسته‌اند پهنه خدمات خود را در ساخت انواع داروهای مقاوم سازی بدن علیه ویروس کرونا یا تولید روزانه حدود ۲ میلیون لیتر انواع ژل ضد عفونی کننده و عرضه بیش از یک میلیون انواع ماسک و لباس بیمارستانی را در کارنامه خود ثبت کنند و سهم عمده‌ای در بسیج همگانی علیه ویروس کرونا داشته باشند، تنها بخشی از لیاقت مطلق کسب و کارهای مبتنی بر اصول دانش بنیان است.

جالب این است که بدانیم بخش تقریباً مهمی از شرکت‌های استارت آپی به دلیل عدم دریافت مجوزهای تولید، در عین توانمندی و آمادگی از ساخت و عرضه محصولات فناورانه برای مقابله با ویروس کرونا محروم مانده‌اند که برخی از آنها مشمول کم لطفی مسئولان مربوط هستند.

دکتر برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی سخنانی در جمع فعالان عرصه فناوری در قم، یکی از برجستگی‌های درخشان شرکت‌های استارت آپی را چابکی و قدرت نقش پذیری مطابق با نیازها و خلاء های ناگهانی جامعه دانسته است.

در استان قم شرکت دانش بنیانی وجود دارد که مدیریت آن در دست عده‌ای طلاب حوزه علمیه و موضوع کاری آن ساخت بازی‌ها و سرگرمی‌های معارفی است اما در روزهای خسران کرونا، در یک جهش و گردش کاملاً حرفه‌ای و علمی روزانه ۱۰ هزار ماسک نانوی سه لایه N95 با دو لایه بیرونی اسپان باند و یک لایه داخلی SMS آن هم با قیمت بسیار نازل برای مناطق محروم کشور از جمله سیستان و بلوچستان تولید می‌کنند.

یک شرکت دانش بنیان دیگر نیز در زمینه انواع شیرآلات چشمی و لمسی، در عین اینکه در ایام کرونا تولید محصولات محوری خود جهش پیدا کرده اما با رویکرد خیرخواهانه و علمی، خط تولید ماسک راه اندازی کرده است؛ این نمونه‌ها نه تنها قطره‌ای کوچک از قدرت انتقال فناوری و انعطاف پذیری شرکت‌های فناور است، بلکه در فحوای کلام، نشانگر رادمردی و ایثارگری جوانان نخبه و فناوران برگزیده کشور نیز می‌باشد.

صد البته همه از ترک تازی ویروس منحوس کرونا ناراحت و عصبانی هستند و این مهمان ناخوانده دنیا را بازیچه آلودگی خود کرده است؛ اما چه می‌شود که لحظه‌ای نظر خوشی به ویروس داشته و حتی در دل سپاسگزار برخی خدماتش باشیم.

حداقل خوبی این ویروس این می‌تواند باشد که بار دیگر ثابت شد تنها ابزار مبارزه با ناملایمات و ناسازگاری‌ها قدرت نرم افزاری و مزیت فناوری است؛ ثابت شد که در روزگار بحران و فغان، جوانان متعهد، خودساخته و دانش قوام به کار می آیند و در صف اول مبارزه قرار می‌گیرند و ثابت شد که با اقتصاد نفتی نمی‌توان جولان داد و قوی بود.

چه کسی فکر می‌کرد کرونا قیمت نفت که فراورده‌های آن ذاتاً یک نعمت سیاسی است تا ۱۴ دلار سقوط کند؛ ثابت شد کشورهایی که در آن فناوری و شرکت‌های دانش بنیان حرف اول را می‌زنند بسیار راحت تر، قدرتمندتر و علمی تر از سایر کشورها می‌توانند ویروس کرونا را کنترل و مدیریت کنند.

مخلص کلام اینکه کرونا ثابت کرد که صاحبان کسب و کارهای دانش بنیان در نقش گلبول‌های سفید اقتصادی مانند گلبول‌های سفید بدن هستند و در عین اینکه همت و تلاش ناپیدا دارند اما نقش بسیار حیاتی و تعیین کننده‌ای در شریان‌های اقتصاد بیمار و کرونازده ما دارند.

* فعال فرهنگی و رسانه‌ای

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.