دریافت 7 MB

با جولان کرونا خانواده‌هایی که معیشت و مایحتاج روزانه آن‌ها از طریق کسب‌وکارهای خرد تامین می‌شد به‌شدت ضربه خوردند اما نجیبانه دم برنمی‌آورند و صورت خود را باسیلی سرخ نگه می‌دارند.

همچنین افرادی که حقوق ثابتی ندارند بزرگ‌ترین قربانیان کرونا در استان هستند و شرایط سخت و بغرنجی را ازنظر معیشتی تجربه می‌کنند.

از یک‌سو، سنت و سیره اسلام ناب سرشار از احادیث و توصیه ائمه اطهار(ع) به احسان، نیکوکاری و انجام امور خیریه است. آثار امور خیریه و وقف همیشگی است و در طول تاریخ آثار و برکات بی‌پایانی برای جامعه به بار آورده است. و از سوی دیگر باید دلسوزان و دغدغه مندان جامعه کارهای خیر، موقوفه و امور فرهنگی را به سمت نیازهای روز که بنا بر اقتضائات پیش‌آمده به وجود آمده است، هدایت کنند.

بنا بر توصیه بزرگان ، انسان باید " فرزند زمانه خویش باشد" و با درک صحیح از نیازهای حیاتی جامعه، منابع محدود و استعدادهای نهفته را به سمت رفع مشکلات فوری و آزاردهنده‌ای که فکر و ذهن بخش زیادی از خانواده‌های آبرومند را درگیر کرده سوق دهد.

به قول سعدی " ره نیک‌مردان آزاده گیر/ چو ایستاده‌ای دست افتاده گیر"، و در شرایط کنونی جامعه امروز، هم انسان‌هایی هستند که روح وارسته و طبع بلندی برای کمک دارند و هم افرادی که به‌شدت براثر کرونا ضربه خورده و آسیب‌دیده‌اند. سنت‌های ماندگار ایرانی و اسلامی ما سرشار از جلوه‌های دل‌نشین کمک و یاری‌رسانی به هم نوع بوده است.

به باور ناظران، با کسادی و رکود گسترده و بی‌سابقه کسب‌وکارهای مردم، عرصه برای نقش‌آفرینی اقدامات خودجوش و همنوع دوستانه بیش از هر زمان دیگری در جامعه احساس می‌شود که دراین‌بین برخی نهادها و گروه‌ها می‌توانند اثربخشی بیشتری داشته باشند.

شبکه بزرگ و مردمی مسجد و هیات های مذهبی، کانون‌های فرهنگی و پایگاه‌های بسیج در این شرایط می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای را در تامین بخشی از نیازهای فوری خانواده‌های آسیب‌دیده و کم برخوردار داشته باشند.

مساجد به دلیل شناخت محلی از افراد نیازمند و ارتباط مستمر با اهالی محلات هدف در این میان مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند، ائمه جماعات با جایگاه اجتماعی مورداطمینان و اعتمادی که از آن برخوردار هستند می‌توانند محور کمک‌های مردمی به خانواده‌های نیازمند باشند.

باوجوداینکه سازماندهی منسجمی برای سوق دادن فعالیت‌های خیریه و فرهنگی به‌سوی امور عامه المنفعه انجام نگرفته اما گروه‌های خودجوش مردمی در گوشه و کنار شهر با درک از نیازهای اساسی استان فعالیت‌های خود را به این کارها سوق داده‌اند که نشان از یک ظرفیت بالقوه و ایمانی قدرتمند در جامعه است که برای پیشبرد اهداف کلان کشور و عبور از بحران‌های احتمالی بسیار کارگشا می‌باشد.

دوخت ماسک توسط خادمیاران رضوی کانون معین الضعفاء پردیسان

مسوول کانون خادمیاری معین الضعفا در شهر پردیسان قم در گفت‌وگو با ایرنا، بیان کرد: از ۲۶ اسفندماه سال گذشته و احساس نیاز جامعه به اقلام بهداشتی کار جهادی این کانون آغازشده است.

سجادیان ادامه داد: فعالیت‌های این کانون خادمیاری با همکاری جهاد دانشجویی قرارگاه شهید قاسمی سپاه در حال انجام است.

وی عنوان کرد: ما از این قرارگاه مواد لازم تهیه ماسک را که نخ و نوار اریب و پارچه و کش بود را تحویل گرفته و به خیاط‌های متقاضی و جهادی تحویل می‌دهیم.

وی ادامه داد: ما اسم گروهمان را خادمیاری معین الضعفا نام نهادیم تا هر فردی که در این گروه وارد عمل شود احساس کند که خادم امام هشتم است.

سجادیان گفت: از زمان آغاز این کانون تاکنون ۲۰ هزار ماسک دوخته‌شده و در بین گروه‌های هدف جامعه توزیع‌شده است.

وی تصریح کرد: ماسک‌های دوخته‌شده در این مکان پس از آماده‌سازی تحویل قرارگاه می‌شود و در آنجا بدون دخالت دست ضدعفونی و بعدازآن در بین مراکز درمانی و افراد نیازمند توزیع می‌شود.

به گفته کارشناسان ، بخش زیادی از خانواده‌های کم برخوردار که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند با شیوع کرونا و اثرات مخرب اقتصادی آن دچار محرومیت‌های معیشتی اساسی شدند که شبکه عظیم مساجد و هیات های مذهبی می‌توانند کمک‌های مردمی را به‌سوی آن‌ها سوق دهند.

همچنین نزدیک به ۳۰۰ تشکل مردم‌نهاد نیز در این استان مشغول فعالیت هستند که با یک سازمان‌دهی و هدف‌گذاری مشخص می‌توانند باری از مشکلات معیشتی خانواده‌های نیازمند را با حفظ کرامت آن‌ها تامین کرده و به دست نیازمندان واقعی برسانند.

تولید ۶۱۱ هزار ماسک توسط سمن‌های قم

رییس مجمع سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان قم نیز در گفت‌وگو با ایرنا، گفت: تمام ظرفیت‌های سمن‌های استان برای مقابله با کرونا به میدان آمده است که تولید بیش از ۱۱ هزار ماسک پارچه‌ای و ۶۰۰ هزار ماسک یک‌بارمصرف تنها بخشی از این فعالیت‌ها بوده است.

حمیدرضا جلیلی، افزود: به‌منظور ساماندهی و حمایت مادی و معنوی از فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد قم برای کمک به مقابله با شیوع کرونا در این استان کمیته پیشگیری ازکرونا با حضور کمیته‌ها و سمن‌های تخصصی ایجاد شد که نتیجه این هماهنگی‌ها، مشارکت حداکثری این تشکل‌های مردمی در این زمینه بوده است.

وی، با بیان اینکه طیف متنوعی از خدمات از ابتدای شیوع کرونا درقم توسط سمن‌های استان انجام‌شده است، گفت: پاک‌سازی، ضدعفونی و گندزایی اماکن و محله‌ها، حضور جوانان داوطلب در بیمارستان‌های درگیر کرونا به‌منظور کمک به کادر درمانی و تهیه آب‌میوه و توزیع آن در بیمارستان‌ها ازجمله این اقدام‌ها بوده است.

وی ادامه داد: سرکشی، تب سنجی و ضدعفونی ۳۰۰ منزل خانواده‌های مبتلا به کرونا، تولید بیش از ۱۰۰ عکس نوشته با محوریت « ما کرونا را شکست می‌دهیم» و انتشار در فضای مجازی، برپایی منبر مجازی با حضور سخنرانان مطرح، معرفی ۲۳ روانشناس به مراکز بهداشت قم از دیگر اقدام‌های صورت گرفته توسط سمن‌های قم بود.

جلیلی افزود: تهیه و توزیع ۴۵۰ بسته مواد شوینده و بهداشتی میان خانواده‌های محروم و مناطق آسیب‌پذیر قم، تولید یک فیلم کوتاه داستانی و ۱۰ کلیپ آموزشی روانشناسی در خصوص کرونا و ارائه طرح ساخت ۱۰ فیلم کوتاه دیگر و نیز راه‌اندازی پویش دریافت کمک‌های داوطلبانه توسط سازمان‌های مردم‌نهاد قم انجام‌شده است.

به نظر می‌رسد ظرفیت‌های لازم در بخش وقف‌های جدید، نذرهای روزانه مردمی و مراکز فرهنگی و مذهبی قم برای ورود جدی به این عرصه و تامین بخش زیادی از ضروریات زندگی خانواده‌های نیازمند وجود دارد اما به دلیل ضعف در کارهای تشکیلاتی و عدم سازمان‌دهی و فقدان شناخت لازم از جامعه هدف و کالاهای با درصد نیاز فوری، امکانی برای نقش‌آفرینی بسیاری آن‌ها در استان صورت نگرفته است.

اقدامات موفق و ارزنده برخی قرارگاه‌های مردمی و خیرین استان در تامین مایحتاج معیشتی مردم و همچنین نیازهای درمانی و تجهیزات پزشکی قم گواهی زنده براثرگذاری سوق دادن اعتبارات مردمی به‌سوی نیازهای زمانه است اما ظرفیت واقعی گروه‌های خودجوش مردمی بسیار بیشتر از چیزی است که تاکنون به میدان آمده است.

پر مسلم است که دولت و نهادهای رسمی در قالب قوانین و دستورالعمل‌های ابلاغی اقدامات ارزنده‌ای برای رفع مشکلات معیشتی مردم برمی‌دارند اما به‌تنهایی کارهایی آن‌ها در شرایط انقباض شدید بودجه‌ای و کمبودهای  درآمدی انجام می‌دهند ناکافی بوده و راه به‌جایی نمی‌برد.

در این اوضاع ورود گروه‌های مردمی و مذهبی، خیرین، وقف‌های جدید و تشکل‌های مردم‌نهاد با شناخت دقیق‌تر از محلات هدف و خانواده‌های نیازمند می‌تواند گره‌ی از کلاف هزار گره این افراد باز کند و از مرگ تدریجی و شرمندگی‌شان در برابر فرزندان و اهل‌وعیالشان بکاهد.

توزیع ۳ هزار کیلو عسل توسط طلاب غیر ایرانی

حبیب مقدم از طلاب تونسی حوزه علمیه قم در همین رابطه بیان کرد: ما طلاب غیر ایرانی برای کمک به مقابله با کرونا پویشی به نام «معنیون حیث ماکنا» راه‌اندازی کردیم، این پویش متشکل از طلاب خارجی و ایرانی حوزه است.

وی اضافه کرد: معنای پویشی که راه‌اندازی کردیم " وظیفه یاری‌رسانی بر ماست، هر جا که باشیم" می‌باشد و تاکنون ۴۰۰ بسته سبد غذایی تهیه‌شده است.

وی ادامه داد: تاکنون چندین نوبت اقلام بهداشتی و مواد غذایی توسط این پویش جمع‌آوری و در بین مردم نیازمند استان قم توزیع‌شده است.

مقدم ابراز کرد: بعد از اجرای پویش اول و توزیع ۴۰۰ بسته غذایی در بین مردم نیازمند، پویش توزیع ۳ هزار کیلو عسل طبیعی برای کادر درمانی بیمارستان‌ها و همچنین بسته‌های حاوی میوه و آبمیوه در میان بیماران بستری‌شده در بیمارستان‌های قم انجام‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: در آینده نیز ۶۰۰ بسته غذایی دیگر هم در میان خانواده‌های نیازمند توزیع خواهیم کرد و برای شکست کرونا همه مردم باید به هم متحد شوند.

مجمع خیرین سلامت و کمک ۲۷ میلیارد تومانی برای تقویت زیرساخت‌های درمانی

مجمع خیرین سلامت قم به‌عنوان یکی از محورهای اصلی در مقابله با کرونا درصحنه بوده و فعالیت‌های خود را بیشتر در مسیر تامین زیرساخت‌های درمانی و تجهیزات موردنیاز برای تشخیص و درمان کرونا سوق داده است.

مجمع خیرین سلامت قم برای تامین تجهیزات درمانی بیش از ۲۷ میلیارد تومان اعتبار نقدی به دانشگاه علوم پزشکی قم کمک کرده‌اند.

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت قم در این رابطه گفت: از تعهد ۵۰ میلیارد تومانی این مجمع در مسیر مبارزه با کرونا، ۲۷ میلیارد تومان محقق شده است.

محمدجواد آل داود اضافه کرد: مجمع خیرین سلامت قم در کنار فعالیت برای تامین اقلام بهداشتی به دنبال تقویت زیرساخت‌های درمانی و پزشکی قم بوده است.

وی ابراز کرد: می‌توان تهدید کرونا را به فرصتی برای تقویت زیرساخت‌های درمانی استان قم تبدیل کرد.

قرارگاهی از جنس مردم

قرارگاه مردمی کریمه اهل‌بیت نیز اقدامات ارزشمندی را در مبارزه با کرونا و رفع بخشی از مایحتاج عمومی مردم برداشته‌اند. قرارگاه مردمی کریمه که در مجتمع نور منطقه نیروگاه برپاشده از همان ابتدای شیوع کرونا در قم با شبکه‌سازی در بین محلات و مساجد قم فعالیت‌های اثرگذار خود را سامان داده است.

این قرارگاه مردمی با ضدعفونی معابر و اماکن، ارائه خدمات درمانی، تهیه مایحتاج مردم نیازمند، تهیه میوه و بسته غذایی اقدامات ارزنده‌ای را از خود برجای گذاشته است.

مسوول قرارگاه مردمی کریمه اهل‌بیت، عنوان کرد: این قرارگاه بر محور کارهای مردمی تشکیل‌شده و در قالب ۶ کارگروه و ۳ دفتر در سطح شهر فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند.

حجت‌الاسلام محمدباقر ولدان ابراز کرد: برگزاری رزمایش‌های ضدعفونی معابر و اماکن و همراه کردن دستگاه‌های مهم و اثرگذار از اولویت‌های کاری این قرارگاه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر تمام ظرفیت‌های مردمی استان در کنار ظرفیت‌های ملی و علوم پزشکی قم روی کار بیاید، شکست کرونا زودتر از زمان‌بندی‌های پیش‌بینی‌شده انجام خواهد گرفت.

نهادمندی حلقه گمشده تشکیلات مردمی

همچنین به باور ناظران، در شرایط بروز بحران‌های مختلف برخی قرارگاه‌های مردمی، مساجد، هیات های مذهبی و غیره برای کمک به همنوعان خود روی کار می‌آیند و چند صباحی به‌صورت جزیره‌ای مشغول فعالیت می‌شوند و پس از مدت کوتاهی پس از پایان بحران، فعالیت‌هایشان به ورطه خاموش رفته و متوقف می‌شود.

این تشیکلات خودجوش مردمی با نهادمندی و تدوین سازوکار فعالیت‌های همنوع دوستانه می‌توانند در طول سال بخشی از نیازهای خانواده‌های درگیر را تامین کنند و فعالیت‌های ارزشمند آن‌ها صرفا به شرایط بحران خلاصه نشود.

استاندار قم در رابطه بااهمیت کارهای مردمی و جهادی عنوان کرد: برای اینکه تشکل‌های مردم‌نهاد، گروه‌های جهادی و افراد صاحب نفوذ بتوانند به نقش اثرگذار خود در قبیل بحران‌ها عمل کنند باید فضای مطلوب فعالیت برای آن‌ها تامین گردد.

بهرام سرمست گفت: با نهادمند شدن فعالیت‌های مردمی، گروه‌های جهادی، تشکل‌های مردم‌نهاد و خیرین به محور سلامت جامعه تبدیل خواهند شد.

وی تصریح کرد: تشکل‌هایی که امروز در مسیر مقابله با کرونا فعالیت می‌کنند باید تبدیل به نهاد شوند و شکست کرونا به معنی پایان فعالیت آن‌ها نباشد.

به گزارش ایرنا، کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

ویروس کرونا موسوم به « کوید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی‌ماه ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.