به گزارش ایرنا‏، چه آن زمان که متولی ورزش با نام ”تربیت‌بدنی”‌ مطرح بود و چه اکنون که ”ورزش و جوانان“ نام دارد‏، در استان قم اقدامات مختلفی برای شناسایی استعدادهای دارای شانس گرفتن سهمیه المپیک و بهبود وضعیت نظیر فضا و امکانات ورزشی به منظور حمایت از قهرمانان این عرصه انجام گرفت تا بلکه قم بعد از ۳۲ سال به سهمیه بازی‌های المپیک برسد.
این درشرایطی است که ورزش استان قم بارها توانسته سهمیه حضور در بازی‌های آسیایی را بعد از پیروزی انقلاب کسب کرده و موفقیت‌هایی زیادی را به دست بیاورد  اما گویا سهمیه المپیک برای ورزش قم به یک رویا تبدیل شده‌بود تا اینکه تابستان سال ۱۳۹۸ یک کشتی‌گیر به نام علیرضا نجاتی این شرایط را تغییر داد.

مرادی‌گنجه آخرین المپیکی ورزش قم در سال ۱۹۸۸
در واقع می‌توان گفت گرفتن سهمیه حضور دربازی‌های المپیک در ورزش قم را می‌توان با ناکامی‌های متوالی تیم ملی فوتبال امید ایران در مسیر صعود به المپیک مقایسه کرد، ‌اتفاقی که دهه‌های مختلف است برای ورزش قم رخ نداده و تا سال ۱۳۹۸ قمی‌ها در حسرت تکرار کسب سهیه این رویداد مهم بودند تا اینکه یک کشتی‌گیر این طلسم را شکست.
نکته جالب توجه این است که آخرین بار سهمیه حضور در بازی‌های المپیک سال ۱۹۸۸ باز هم با درخشش یک کشتی‌گیر به نام مهدی مرادی‌گنجه نصیب ورزش قم شد و ورزشکاران قمی از آن سال تا کنون در هیچ رشته‌ای موفق به کسب سهمیه این میدان بزرگ ورزش دنیا نشده‌اند.

دومین سهمیه المپیکی کشتی برای ورزش قم
کشتی در استان قم جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد‏‌، ورزشی که در دو رشته آزاد و فرنگی همواره برای کشورمان در میادین مختلف برون‌مرزی افتخارات زیادی را کسب کرده‏،‌ اما در استان رشته کشتی فرنگی جایگاه و اعتبار بیشتری نسبت به کشتی آزاد دارد و سرانجام موفقیتی که در سال ۱۳۹۸ به عنوان مهمترین دستاورد ورزش قم به ثبت رسید‏، نتیجه درخشش یک ورزشکار با استعداد از رشته کشتی فرنگی است.
ورزشی که بعد از پایان دوران حرفه‌ای چهره‌های مطرحی همچون افشین میرصالحی‏، روح‌الله میکائیلی، زنده‌یاد محسن پودنکی‏، مهدی فشکی‏، روح‌الله میکائیلی، حمیدرضا رضایی و چند فرنگی‌کار دیگر با حضور این قهرمانان ارزشمند در عرصه مربیگری، در یک دهه اخیر بیش از پیش در مسیر موفقیت و مدال‌آوری گام برمی‌دارد و موفقیت‌های این سال‌های کشتی قم امید زیادی را به جامعه ورزش داده بود که کشتی در بازی‌های المپیک بار دیگر ورزش قم را صاحب نماینده کند.

مرد المپیکی کشتی قم از منطقه قهرمان‌پرور نیروگاه
سرانجام فعالیت‌های آموزشی و استعدادیابی درباشگاه‌های پرتعداد این رشته که نمونه شاخص آن باشگاه خانه کشتی فجر در منطقه قهرمان‌پرور نیروگاه و مجموعه ورزشی جوادالائمه این منطقه است، با حضور مربیان مجرب این رشته به ثمر رسید و کشتی قم با درخشش نجاتی در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ به میزبانی شهر نورسلطان قزاقستان موجب شادی علاقه‌مندان به ورزش شد.
شهریورماه سال ۹۸ رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی دنیا با حضور چهره‌های شاخص این رشته و کشتی‌گیرانی که مدعی کسب سهمیه بازی‌های المپیک بودند درکشور قزاقستان به انجام رسید و نجاتی بعد از درخشش در انتخابی تیم ملی و اردوهای آماده‌سازی همراه تیم ملی به این رقابت‌ها رفت.

مدال برنز و سهمیه المپیک از مسابقات جهانی ۲۰۱۹ 
نجاتی نماینده استان قم و تیم ملی کشورمان در وزن ۶۰ کیلوگرم پیکارهای جهانی ۲۰۱۹ بود که با قبول  تنها یک باخت از رسیدن به فینال بازماند و کسب مدال‌های طلا و نقره را از دست داد اما در دیدار رده‌بندی این وزن با غلبه بر حریف خود رتبه سوم دنیا و نشان برنز این مسابقات را کسب کرد.
این کشتی‌گیر در نخستین رقابت خود از پیکارهای جهانی با نتیجه ۹ بر صفر سیداله تاژایف از ترکمنستان را شکست داد، دومین مسابقه خود را مقابل هایتم محمود از کشور مصر با نتیجه سه بر یک برد و در ادامه با نتیجه هفت بر صفر کیم سئونگ هاک از کره‌جنوبی را مغلوب کرد به مرحله یک چهارم رسید.
فرنگی‌کار وزن ۶۰ کیلوگرم قم و تیم ملی در این مرحله برابر ایوو آنگلوف دارنده مدال طلای جهان از کشور بلغارستان با نتیجه سه بر یک به برتری دست یافت و ضمن کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کرد ولی در این مرحله با نتیجه عجیب ۱۰ بر یک  مقابل کنیچیرو فومیتا قهرمان جهان از کشور ژاپن شکست خورد و راهی مسابقه رده‌بندی شد.
نجاتی که سابقه همراهی تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان و جوانان کشورمان در مسابقات برون‌مرزی مختلف را در کارنامه دارد با نتیجه ۷ بر ۵ مقابل المورات تاسمورادوف، نفر سوم بازی‌های المپیک و دارنده دو نشان نقره و برنز پیکارهای جهانی از کشور ازبکستان پیروز و صاحب نشان برنز سال ۲۰۱۹ جهان شد.

مدال برنز نوجوانان جهان در سال ۲۰۱۴ 
نجاتی سال ۲۰۱۴ در رده سنی نوجوانان یکی از نخبه‌های کشتی فرنگی قم بود که در سطح کشور برای خود جایگاه ویژه‌ای داشت و با توجه به درخشش در مسابقات داخلی عضو تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان ایران شد تا این تیم را در مسابقات قهرمانی دنیا در کشور اسلواکی همراهی کند.
کشتی‌گیر پرافتخار قمی‌ها در وزن ۴۲ کیلوگرم پیکارهای جهانی آن سال به میدان رفت و ابتدا با نتیجه هفت بر یک حریف ایتالیایی را برد، اما در مسابقه دوم خود با نتیجه هفت بر صفر ناباورانه به کمال کرم از ترکیه باخت و به دلیل رسیدن کشتی‌گیر ترک به رقابت پایانی این وزن‏، در جمع بازنده‌ها به زائور نوتیف از آذربایجان رسید و با حساب هفت بر دو پیروز شد تا به مسابقه رده‌بندی رفته و با شکست ملکیان از ارمنستان به مدال برنز دست یابد.

مدال برنز نوجوانان آسیا در سال ۲۰۱۶
نجاتی که سال به سال با تجربه‌تر از قبل و مطمئن‌تر از میادین پیشین روی تشک کشتی حاضر می‌شد، در سال ۲۰۱۶ نظر کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان ایران را برای همراهی این تیم در مسابقات قهرمانی آسیا جلب کرد و در مانیل فیلیپین برای تیم کشورمان مدال برنز کسب کرد.
فرنگی‌کار مدال‌آور استان قم این بار نماینده ایران در وزن ۵۰ کیلوگرم پیکارهای آسیایی بود و در نخستین مبارزه خود حریفی از کشور اردن را برد، ولی در مرحله دوم مقابل کشتی‌گیر اهل ازبکستان شکست خورد و با توجه به فینالیست شدن حریف ازبک‏، به رده‌بندی رفت و با عبور از سد فرنگی‌کار اهل هند به مقام سوم و نشان برنز آسیا رسید.

مدال نقره جوانان آسیا در سال ۲۰۱۸ 
روند پیشرفت‌های علیرضا نجاتی در سطح حرفه‌ای رشته پهلوان‌پرور و مدال‌آور کشتی ادامه یافت و این کشتی‌گیر با استعداد سال ۲۰۱۸ با تداوم موفقیت‌های خود در میادین داخلی و انتخابی‌های تیم ملی، عضو تیم اعزامی ایران به پیکارهای قهرمانی کشتی فرنگی جوانان آسیا شد.
نجاتی این بار در وزن ۶۰ کیلوگرم مسابقات به میدان رفت و کشتی‌های خود را با پیروزی برابر مازیتوف فرنگی‌کار اهل تاجیکستان آغاز کرد و سپس کانزار بیک از قرقیزستان را با نتیجه ۹ بر صفر برد، در ادامه تیرکاشف از ازبکستان را شکست داد و به فینال رسید تا برای گرفتن مدال طلا به مصاف گالیم کابدوناساروف از قزاقستان برود اما نتیجه این مسابقه را ۱۰ بر ۲ واگذار کرد و به مدال نقره جهان قناعت کرد.

موفقیت در کسب مدال نقره مسابقات جوانان آسیا در سال ۲۰۱۸ سبب شد تا نظر کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان برای عضویت علیرضا نجاتی در ترکیب تیم اعزامی به رقابت‌های جهانی همان سال جلب شود، مسابقاتی که بار دیگر در شهر ترناوا کشور اسلواکی برگزار شد.
نجاتی که برای دومین بار سفر به این کشور را تجربه می‌کرد در وزن ۶۰ کیلوگرم مسابقات پس از استراحت در دور نخست، اولین کشتی خود را برابر ایلیف از بلغارستان با نتیجه ۱۰ بر صفر پیروز شد، در مسابقه بعدی آندره گینس از آلمان را با نتیجه ۹ بر صفر از پیش‌رو برداشت و در نیمه نهایی حاضر شد.
اتفاق بدی که در این مسابقات برای نجاتی رخ داد این بود که کشتی‌گیر قم در نیمه نهایی مقابل حریف اهل هندوستان ابتدا چهار بر صفر پیش افتاد اما در یک غافل‌گیری به پل رفت و با ضربه فنی این مسابقه را باخت تا راهی دیدار رده‌بندی شده و با برتری ۹ بر صفر برابر کروچکین از اوکراین برنز سال ۲۰۱۸ جوانان جهان را به خود اختصاص دهد.

۳ طلا و برنز نجاتی از میادین سال ۹۸
علیرضا نجاتی که در بیست و یکمین روز آبان ماه سال ۱۳۷۷ متولد شده‏، علاوه بر مدال برنز مسابقات جهانی ۲۰۱۹ بزرگسالان‏ سابقه حضور و مدال‌آوری در رقابت‌های قهرمانی نوجوانان جهان، نوجوانان آسیا، جوانان آسیا و جوانان دنیا را دارد و از چهره‌های خوش‌آتیه کشتی قم محسوب می‌شود، سال ۹۸ از یک میدان جهانی و دو رقابت بین‌المللی مدال گرفت.
این کشتی‌گیر در وزن ۶۰ کیلوگرم ابتدا از پیکارهای جهانی ۲۰۱۹ قزاقستان برنز گرفت و المپیکی شد، اما پیش از این مسابقات در رقابت‌های بین‌المللی جام تورلیخانوف قزاقستان در اوایل خرداد که با حضور بیش از ۴۰ فرنگی‌کار دنیا به انجام رسید مدال طلا گرفت و نظر کادر فنی را برای اعزام به جهانی قزاقستان جلب کرد‏، ضمن اینکه اواسط مرداد در تورنمنت بین‌المللی گرجستان مدال برنز گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.