در نگاهی به حوادث و رویدادهای سال گذشته استان اردبیل سفر رییس جمهوری و هیات دولت از اهمیت ویژه‌ای  برای مردم این خطه برخوردار بود و موجب امیدواری برای تسریع در  توسعه و رشد استان شد.

حجت الاسلام روحانی و حدود نیمی از اعضای هیات دولت روز چهارشنبه ۱۱ دی ماه سفری یک روزه  به استان اردبیل داشتند. این سفر با اینکه بسیار فشرده و یک روزه بود اما نتایج آن در صورت اجرای مصوبات  سفر دورنمای خوشی در بخش‌های مختلف اقتصادی برای استان در پی خواهد داشت.

در جریان این سفر طرح‌های بزرگ و کوچک اقتصادی و عمرانی به ارزش ۵۱ هزارر میلیارد تومان در استان به بهره‌بردای رسید  و اجرای طرح‌هایی به ارزش ۱۹ هزار میلیارد  تومان  نیز آغاز شد.

 در جریان این سفر یک‌روزه ۹۳ طرح عمرانی  و ۵۰ طرح اقتصادی با اشتغال‌زایی چهار هزار و ۳۹۵ نفر بهره‌برداری شد  که از جمله آنها می‌توان به افتتاح طرح‌های زیربنایی  از جمله پروژه‌های  بزرگراهی و فرودگاهی،  بهره برداری از  دو کارخانه بزرگ و نیز سه سد در کنار دهها طرح کوچک و بزرگ عمرانی در بخش‌های مختلف اشاره کرد.

بر اساس اعلام محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه ، در این سفر در ۲ بخش زیرساخت‌ها و اشتغال، اعتبار برای استان در نظر گرفته شد که در زمینه طرح‌های زیربنایی  هزار و ۲۸ میلیارد تومان از منابع عمومی و ۱۳۲ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی و در زمینه اشتغال نیز  هزار و ۳۴۱ میلیارد تومان با فرصت اشتغال ۲۰ هزار و ۲۷۳ نفر به تفکیک ۹ برنامه را  شامل خواهد شد.

یکی از نتایج مثبت این سفر که مورد توجه افکار عمومی و مسوولان استانی قرار گرفت اخبار و وعده‌های نوید بخش رییس جمهوری در باره پروژه راه آهن اردبیل - میانه بود. این پروژه که نزدیک به یک ربع قرن از آغاز عملیات اجرایی آن می گذرد در دولت دوازدهم مورد توجه قرار گرفته و نخستین فایناس داخلی با تخصیص هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای آن عملی و وعده پایان آن در این دولت از سوی استاندار اردبیل داده شد.

شرایط اقتصادی کشور و تورم موجود نگرانی‌هایی را برای تحقق این وعده داده  شده را موجب شده بود  اما در جریان  این سفر  دولت با تخصیص ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار اتمام این پروژه را  تا پایان دولت دوازدهم  به نوعی ضمانت کرد.

حجت الاسلام روحانی در این سفر  تاکید کرد که با تمام توان تلاش خواهیم کرد طرح راه‌آهن اردبیل در تابستان سال ۱۴۰۰ به سرانجام برسد.

رییس جمهوری همچنین با اشاره به فقر راه های استان و فاصله با مناطق دیگر کشور وعده ساخت ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه برای استان تا پایان دولت دوازدهم را  داده  تا از این طریق استان در زمینه زیرساخت‌ها  تقویت شود.

همچنین امضای چندین تفاهم نامه اجرای طرح‌های اقتصادی عمرانی بین استانداری اردبیل و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌ها  برای اجرای طرح‌های اقتصادی و عمرانی در این سفر نیز درونمایی امید بخشی از توسعه و رونق اقتصادی در استان اردبیل در سال‌های آتی ایجاد کرده است.

** برگزاری انتخابات مجلس یازدهم در استان اردبیل 

برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز از رویدادهای مهم سیاسی استان اردبیل بود که اسفند ماه سال گذشته در سلامت و امنیت برگزار شده و شورای نگهبان نیز نتایج انتخابات را در تمامی حوزه های انتخابیه تایید کرد.

 در استان اردبیل ۹۷۴ هزار نفر  واجد شرایط رای دادن بودند  که بیش از  ۵۰ درصد آنها در انتخابات شرکت کردند، یک‌هزار و ۲۹۵ شعبه اخذ رای شامل  ۸۶۴ شعبه ثابت و ۴۳۱ شعبه سیار برای اخذ آرای مردم دایر شده بود و ۲۲ هزار نفر اعم از اعضای هیات‌های اجرایی، نظارت، بارزسی،  نیروهای انتظامی و امنیتی در برگزاری انتخابات مشارکت  کردند.

۸۵ نامزد در پنج حوزه انتخاباتی شامل  ۱۱ زن و ۷۴ مرد  در صحنه رقابت حضور داشتند و در نتیجه  در حوزه انتخابیه اردبیل،نیر ،نمین و سرعین  " علی نیکزاد" ،" سید کاظم موسوی"  و "صدیف بدری" ، در حوزه انتخابیه پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان  "عباس جهانگیرزاده" ، در حوزه انتخابیه گرمی مغان "ولی اسماعیلی" ، در حوزه انتخابیه مشگین‌شهر "محمود عباس‌زاده مشگینی" و در حوزه انتخابیه خلخال و کوثر "سید غنی نظری" حائز اکثریت آرا شده و نمایندگان استان در مجلس یازدهم شدند.

** آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن اردبیل 

 عملیات ریل‌گذاری راه آهن اردبیل - میانه در روز ۱۴ بهمن ماه پارسال که با  حضور  وزیر راه و شهرسازی  عملیاتی شد  از رویدادهای مهم و مورد توجه افکار عمومی استان بود .

به گفته استاندار اردبیل قرار است  ۹۰ کیلومتر از طرح ملی راه آهن میانه ـ اردبیل ریل‌گذاری شود و  این طرح تا آخر دولت دوازدهم  مورد بهره برداری قرار گیرد .

عملیات تکمیلی این پروژه ۱۴ ساله هم‌اکنون در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت با سرعت قابل قبول در حال اجراست.

مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر در مسیر آرپاچایی برای ایجاد ارتباط در این خط ریلی در حال احداث بوده و علاوه بر آن، در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست.

عملیات اجرایی راه ‌آهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده و در این مدت بارها مردم استان وعده های تحقق نیافته بسیاری برای افتتاح آن شنیده اند، اما با تامین اعتبار توسط بانک ملی ایران و تزریق اعتبارات مناسب در جریان سفر اخیر رییس جمهوری، عملیات اجرایی این پروژه سخت شتاب گرفته است.

در طرح راه آهن اردبیل - میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا می‌شود.

حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن آلات، میلگرد و کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد نیاز است.

مسوولان ذیربط پیشرفت فیزیکی طرح راه آهن اردییل - میانه که در ۱۲ قطعه در حال اجرا می‌باشد را قابل قبول ذکر کرده و می‌گویند که افتتاح آن تا پایان سال ۹۹ تقریبا قطعی است.

*** سقوط میگ ۲۹ ارتش در سبلان 

سقوط یک فروند جنگنده میگ ۲۹ ارتش در ارتفاعات سبلان  از جمله حوادث تلخ  و ناگوار  بود  که روزهای آغازین دی ماه پارسال بوقوع پیوست .

جستجو  و یافتن  لاشه‌ این هواپیما که بر اثر برخورد با کوه متلاشی شده بود چندین روز به درازا کشیده و  با تلاش گروههای کوهنوردی و تکاوران ارتش روز ۶ دی ماه کشف شد.

در جریان سقوط این هواپیما سرهنگ خلبان محمدرضا رحمانی خلبان این جنگنده به درجه رفیع شهادت نایل شد.

این جنگنده حین پرواز عملیاتی در منطقه عمومی شمال غرب کشور و در ارتفاعات سبلان دچار سانحه شده بود. 

*** بارش سنگین برف در جنوب استان اردبیل 

بارش سنگین برف در اواخر بهمن ماه استان اردبیل بویژه شهرستان خلخال را در برگرفته و زندگی عادی مردم در این شهرستان را مختل کرد.

ارتفاع برف در داخل شهر به حدود یک متر و  در ارتفاعات تا ۴ متر نیز رسید. این بارش به هزار واحد روستایی و ۵۰۰ واحد مسکونی شهری خسارت زد و باعث قطع برق و بسته شدن راه‌های روستایی شده و ارزاق عمومی به برخی روستاها با بالگرد  حمل شد.

بر اثر بارش برف سنگین و کولاک شدید چند واحد گلخانه تولید گل رز هلندی آسیب دیده و تعداد زیادی ماهی در استخرهای پرورش ماهی تلف شدند.

برف و سرما همچنین موجب از بین رفتن تعداد قابل توجهی از زنبور عسل بومی این شهرستان شده و  تعداد زیادی از درختان میوه باغ‌ها شکسته شد.

***دومین اجلاس گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو 

 دومین اجلاس گردشگری سلامت کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو ۲۸ تا ۳۰ خرداد ماه با حضور  ۱۵۰ میهمان داخلی و خارجی در مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی در اردبیل و  نیز شهر سرعین برگزار شد.

 در این اجلاس که با هدف معرفی توانمندی های ایران و استان اردبیل در زمینه اقتصادی و گردشگری و با محوریت گردشگری سلامت و توریسم درمانی برگزار شد  هشت هیات خارجی از کشورهای عضو اکو  شرکت داشتند .

در این اجلاس قابلیت‌ها و توانمندی های بالقوه و موجود استان اردبیل در حوزه‌های مختلف اعم از گردشگری، صنعتی، کشاورزی، بهداشت و درمان و به خصوص گردشگری سلامت معرفی شده و بسته های سرمایه گذاری در این عرصه ها برای شرکت کنندگان داخلی و خارجی ارائه  شد.

ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) می‌باشند.

*** هفته چهارم لیگ والیبال ملت های جهان

در صحنه ورزشی نیز استان اردبیل پارسال میزبان یکی از رویدادهای جهانی بود که به طور شایسته آن را برگزار کرد.

 هفته چهارم لیگ والیبال ملت‌های جهان با حضور چهار تیم ایران، پرتغال، استرالیا و فرانسه  از روز ۳۱ خرداد ماه  به مدت سه روز با حضور پر شور تماشاگران اردبیلی به نحو شایسته برگزار شد.

حضور بانوان و علاقمندان پرشور اردبیلی در ورزشگاه و حمایت از تیم ملی از نکات برجسته این دوره از مسابقات بود که مورد توجه مسوولان فدراسیون جهانی والیبال  نیز قرار گرفت .

*** رونق تولید با فعال سازی واحدهای راکد 

فعال سازی و رونق تولید  یکی از برنامه‌های مهم اقتصادی مسوولان استان بود که در این زمینه اردبیل کارنامه نسبتا خوبی داشت.

به گفته رییس صنعت ، معدن و تجارت  در سال گذشته ۱۱۴ واحد تولیدی راکد استان اردبیل به چرخه تولید بازگشت.

به گفته رامین صادقی  با فعال شدن  این واحدها   ۷۳۰ فرصت شغلی جدید فراهم شد. 

او اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده در ابتدای سال‌جاری توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تعداد ۱۵۸ واحد تولیدی راکد در استان شناسایی شده بود .

**** سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان اردبیل 

در حوزه فرهنگی  سفر سه روزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نیمه اول دی ماه پارسال از رویدادهای مهم استان بود.

در این سفر صالحی نشست های مختلفی با اصحاب فرهنگ و هنر و مسوولان استان داشته و از مجموعه‌های فرهنگی استان اردبیل نیز بازدید کرد .

همچنین توافقنامه‌های بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری اردبیل منعقد شد که بر اساس آن برای ادامه پروژه بزرگترین مجتمع فرهنگی استان در شهر اردبیل (تالار شهر) ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته و این مکان فرهنگی تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

همچنین اختصاص  ۶۰۰ میلیارد ریال  نیز در قالب تفاهم‌نامه برای توسعه امور فرهنگی استان امضاء شد.

 تکمیل و بهره‌برداری از مجتمع‌های فرهنگی شهرهای کلور، هشتجین، عنبران و پارس‌آباد از جمله  موارد تصویبی بود ضمن اینکه ایجاد مجتمع فرهنگی‌، هنری در سرعین نیز به تصویب رسید.

سفر معاونان رییس جمهوری و وزرای مختلف به استان اردبیل ، سرمازدگی باغ های میوه در آغاز سال ، افز ایش تعداد گردشگران در تابستان،  افزایش تولید کشاورزی ، اجرای پروژه های عمرانی متعدد، ایجاد فرصت های شغلی با اعطای تسهیلات مالی به افراد ، برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی و ورزشی و .. از دیگر رویدادهای استان در سال ۹۸ می‌باشد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.