مرتضی حیدری روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: از ابتدای آغاز طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا تا پانزدهم فروردین‌ماه جاری، از یک‌میلیون و ۳۷۰ هزار نفر جمعیت استان قم، یک‌میلیون و ۲۰ هزار و ۳۰۶ نفر با ثبت اطلاعات خود در سامانه سیب که مربوط به مرکز بهداشت و سلامت قم است، غربالگری شدند و از افراد باقی‌مانده نیز می‌خواهیم به‌سرعت این کار را انجام دهند تا پوشش این طرح برای کل مردم استان کامل شود.

وی افزود: همچنین در پایگاه ملی سلامت به نشانی Salamat.gov.ir تاکنون ۴۸۹ هزار و ۱۹۵ نفر از مردم قم ثبت‌نام و اطلاعات خود را وارد کردند که در این زمینه استان قم رتبه پنجم کشور را دارد.

رییس سازمان اجرایی بسیج ملی مبارزه با کرونا در قم ادامه داد: از این تعداد ۴۹ هزار و ۱۷۸ نفر بر اساس پاسخگویی به سوالات مطرح‌شده، نیازمند پیگیری و ۱۱ هزار و ۸۷۲ نفر نیز نیازمند پیگیری فوری تشخیص داده‌شده که بر اساس مشاهده علائمی که بیان کردند به مراکز ۹ گانه بهداشت و سلامت استان ارجاع داده شدند تا در این مراکز وضعیت جسمانی آنان به‌صورت دقیق مورد پایش قرار گیرد.

وی بیان کرد: در مراکز بهداشت و سلامت استان بر اساس معاینات و بررسی‌های صورت گرفته یا وضعیت افراد با تخصیص دارو و مراقبت در منزل کنترل می‌شود و یا این‌که از آنان خواسته می‌شود برای معالجه به بیمارستان مراجعه کنند.

وی ادامه داد: بر اساس تاکید استاندار و همت دستگاه‌های معین همچون آموزش‌وپرورش، مخابرات، بسیج، هلال‌احمر، تأمین اجتماعی، بیمه سلامت، کمیته امداد، بهزیستی، شرکت‌های آب، برق، گاز ، همچنین شهرداری و تمامی دستگاه‌های دولتی که دسترسی به شماره تماس شهروندان داشتند با آنان تماس برقرار کرده و از ایشان برای ثبت‌نام در سامانه‌های غربالگری دعوت به عمل آوردند.

حیدری گفت: طرح غربالگری در سامانه سیب و سامانه کشوری سلامت به‌صورت استانی و ملی اجراشده و با یکدیگر همپوشانی دارند و تاکنون اجرای این طرح‌ها توانسته است نقش مهمی در کنترل شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و استان قم ایفا کند.

وی افزود: بیش از ۸۵ درصد موارد ثبت‌شده در سامانه‌های غربالگری قم توسط کارشناسان مراکز بهداشت و سلامت استان پیگیری شده و این موضوع در حال انجام است تا تمامی موارد به‌دقت مورد پایش قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین هفت هزار و ۸۶۷ نفر از مادران باردار استان غربالگری شدند که از این تعداد ۲۱۵ مادر دارای علائم مشکوک به بیماری بودند، که از این تعداد ۷۰ نفر برای رسیدگی سریع به پزشک و ۱۱ نفر نیز به بیمارستان ارجاع داده شدند.

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۵۳ هزار و۱۸۳ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۳۲۹۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۱۷ هزار و ۹۳۵ نفر نیز بهبودیافته‌اند.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.