به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت الله روحانی در بیانیه ای خواستار، آگاهی‌بخشی به مردم شده تا "مفاهیم عقیدتی و امور تکلیفی مادی را با یکدیگر خلط نکنند؛ زیرا این کار، موجب سردرگمی و گمراهی کسانی شده است که تحت تاثیر دشمنان، اعتقادات ما به ائمه(ع) را مورد تشکیک قرار می‌دهند".

در این بیانیه آمده است: ما امروز گرفتار یکی از ابتلائاتی هستیم که مردم شرق و غرب دنیا را به بیماری کشنده‌ای گرفتار نموده به نحوی که نیکوکار و بدکار، مومن و فاسق و کافر، پرهیزگار و شقی از آن در امان نمانده‌ اند، بسیاری از امور زندگی مردم مختل و یا تعطیل شده و در پی تعطیلی مسجد الحرام و مسجد النبی و حرم‌های مقدس ائمه اطهار (ع) عبادات و اعمال مستحبی و حالات  معنوی در بیشتر مناطق  تحت تاثیر قرار گرفته است.

بیانیه افزوده است: همچنین تمام انسان‌ها به قصور و ناتوانی خود در درمان این بیماری مسری خطرناک، که آمار مبتلایان آن در همه‌جا به شکل تصاعدی در حال افزایش است، اقرار می‌کنند. حال انسان عاقل و آگاه در صورت توجه و انسان مومن زیرک در صورت تامل در زندگی اکنون بشریت درمی‌یابد که بسیاری از رفتار و کارها از مصادیق نافرمانی و علیه ارزش‌های اخلاقی است و طغیان و ظلم و فساد شمرده می‌شود.

بیانیه با اشاره به برخی به این بعد معنوی و برخی دیگر نیز به بعد مادی این موضوع بی توجه هستند، افزود: (این امر) موجب کاهلی و عدم انجام تکالیف عملی شده است به نحوی که به وظیفه خود مبنی بر لزوم احتیاط و تلاش برای حفظ اماکن عمومی و حتی مساجد و حرم‌های مقدس از عواملی که باعث انتقال بیماری و آلودگی‌های مادی می شوند، کم‌توجهی می کنند.

باید گفت: هر دو این‌ها از راه صحیح منحرف شده‌اند، چون ائمه (ع) راه را برای ما ترسیم کرده، و به ما هشدار داده‌اند دو مسأله را با هم خلط نکنیم.

در این بیانیه آمده است: ائمه اطهار(ع) از یک جهت ما را به واسطه قرار دادن خویش به دعا و توسل به خدا سفارش، و از جهت دیگر به استفاده از اسباب راهنمایی نموده‌اند؛ این مساله در شرایط فعلی، منطبق بر فهم واقعی و اعتقاد ما به ائمه(ع) است؛ زیرا قطعا آنها باب اللهی هستند که از آنها می‌توان به خدا رسید.

بیانیه افزوده است: آنها وسیله‌اند، زنده‌اند و نزد پروردگار روزی می‌گیرند و تقدسی دارند که از سوی خدای متعال به ایشان اعطا شده و نزد خداوند جایگاه عظیمی دارند که نه کسی قبل از آنها به آن جایگاه رسیده و نه بعد از آنها خواهد رسید و دعا به واسطه ایشان مستجاب می شود.

در این بیانیهآمده است: اما این مساله، اعتقاد به تکالیف شرعی که مکلفان می‌بایست در امور مادی و عادی انجام دهند را ساقط نمی‌نماید، چون حکم حرم‌های معصومین(ع) از ناحیه فقهی به مساجد ملحق شده، از این‌رو تنجیس آنها جایز نبوده و هر مکلف باید طهارت این مکان‌ها را حفظ نماید و حتی فورا نجاست را از آنجا برطرف کند.

بر اساس این بیانیه، بنابراین به طریق اولی بر کسانی که تمکن و قدرت دارند واجب است که هر خطر یا هرچیزی را که باعث این خطر می شود مثل انتقال این بیماری مسری، از زندگی مردم دفع نمایند و این مساله تنها درباره اماکن مقدس یا مساجد نیست، بلکه در مورد اماکن تجاری و سایر اماکن عمومی که احتمال عقلایی درخصوص انتقال بیماری وجود دارد، نیز متعین است.

در این بیانیه آمده است: بنابراین خلط عقیده ما به ائمه و مساله واجب تکلیفیِ حفظ جان‌ها درست نیست، چون حفظ نفس مقدم بر وجوب ازاله نجاست مادی از مساجد و حرم‌های مشرفه است و حتی کسی که باعث هلاک مومن شود از ناحیه شرعی ضامن بوده، و اگر به نحو بی اعتنایی و بی‌مبالاتی به امور اعتقادی و مادی باعث این امر شود، از مصادیق جاهل غیرمعذور خواهد بود.

در بخش دیگر این بیانیه با بیان اهمیت پناه بردن به خداوند متعال با استغفار و توبه و دعا از نگاه قرآن کریم و روایات پرداخته شده و آمده است: خدا در قرآن می‌فرماید: و ای قوم، از خدای خود آمرزش طلبید و به درگاه او توبه کنید تا از آسمان بر شما رحمت فراوان نازل گرداند و بر قوت و توانایی شما بیفزاید، و زنهار به نابکاری و عصیان روی مگردانید (۵۲ هود).

در این بیانیه افزوده شده است: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «خدا رحمت کند بنده‌ای را که از خدای عزوجل حاجتی بخواهد و در دعای درباره آن پافشاری و اصرار کند، خواه اجابت شود و خواه اجابت نشود، و این آیه را تلاوت فرمود که ابراهیم(ع) فرماید: «و دعاکنم به درگاه پروردگار خود شاید به وسیله دعای پروردگارم تیره‌بخت نباشم».

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند. /

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.