به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا قدیر شامگاه دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: توجه صرف به درمان کافی نیست بلکه باید پیشگیری را در اولویت قرار داد تا زنجیره ابتلا و نیاز به بستری کاهش یابد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به بسیج ملی برای مبارزه با ویروس کرونا، افزود: از شهروندان تقاضا داریم تا با مراجعه به سامانه سلامت بسیج ملی مبارزه با کرونا به آدرس salamat.gov.ir اطلاعات خود را ثبت کنند که در این سامانه افراد به سه دسته تقسیم می‌شوند که یا علامت ندارند یا علامت خفیف و یا علامت شدید دارند و صدها نفر از نیروهای بهداشتی آموزش دیده‌اند تا با افراد تماس بگیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: چنانچه بتوانیم پیشگیری را به خوبی اعمال کنیم زنجیره انتقال کاهش یافته و ارائه خدمات بیشتر نیز بیشتر شده و میزان مرگ و میر نیز کاهش می‌یابد.

به روستاها سفر نکنید

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از جمعیت استان قم را روستاییان تشکیل می‌دهند، افزود: از شهروندان تقاضا داریم که به روستاهای اطراف مراجعه نکنند تا این بیماری به روستاها منتقل نشود.

قدیر ادامه داد: به افراد مشکوک به ویروس کرونا در روستاها توسط بهورزها خدمات لازم ارائه می‌شود اما در صورت نیاز به بستری شدن باید به شهر قم مراجعه کنند.

وی بیشترین محل انتقال عفونت را در بیمارستان‌ها عنوان کرد و افزود: مردم تا جایی که ممکن است به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند که خوشبختانه حضور پزشکان در مطب‌ها بار مراجعه به بیمارستان را کاهش داده است که این اقدامات آنها شایسته تقدیر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، دستگیره درب‌ها را یکی از عوامل مؤثر در انتقال ویروس کرونا دانست و افزود: هر یک نفر حامل ویروس کرونا می‌تواند چهار نفر را درگیر کند.

ارائه خدمات به افراد مشکوک به کرونا در دو سطح

وی بیان کرد: مراکز درمانی در دو سطح به ارائه خدمات می‌پردازند که یکی ارائه خدمات اولیه است که در صورت لزوم دارو نیز داده می‌شود و سطح دوم بستری شدن در بیمارستان برای بیمارانی است که وضعیت حاد تری دارند.

قدیر گفت: کرونا ویروس در مرحله خفیف دارو ندارد و تنها نیازمند استراحت و قرنطینه است بنابراین کسانی که علامتی ندارند و یا تب و سرفه خفیف دارند باید در منزل استراحت کنند و مایعات مصرف کنند و قرنطینه شوند که بیش از ۸۰ درصد از مبتلایان اینگونه هستند اما افرادی که مشکلات حاد دارند و یا پرخطر هستند باید بستری شوند.

وی عنوان کرد: نقاهتگاه یاوران مهدی در جمکران برای افرادی در نظر گرفته شده که باید قرنطینه شوند اما امکانات قرنطینه برای آنها وجود ندارد که توصیه ما این است که افراد با تست مثبت از نقاهتگاه استفاده کنند تا دوره بیماری آنها به پایان برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در خصوص نحوه عملکرد ویروس کرونا نیز افزود: سارس و نرس قدرت کشندگی بالاتری داشتند اما قدرت سرایت کووید ۱۹ بسیار شدید است بنابراین حتماً باید فاصله افراد با یکدیگر رعایت شود و در مکان‌هایی که تجمع وجود دارد و یا در ارتباط با افراد مشکوک حتماً از ماسک استفاده و هنگام خرید باید از دستکش استفاده کرد.

پیشگیری از کرونا ویروس در اولویت است

وی پیشگیری از ابتلا به کویید ۱۹ را امری مهم دانست و تصریح کرد: باید با خلوت کردن شهر میزان ابتلا به این ویروس را کاهش داد تا شیب نزولی ایجاد و بیماری کنترل شود.

قدیر به شهروندان توصیه کرد که ایام عید را در منزل بمانند و دید و بازدید انجام ندهند به ویژه پیشکسوتان که اهمیت بسیاری دارد زیرا ممکن است فردی ناقل باشد اما در انتقال ویروس به فرد مسن خطر بیشتری را ایجاد می‌کند.

وی ضمن تأکید بر پیوستن به کمپین «ما در خانه می‌مانیم» افزود: اکنون در وضعیت بحرانی هستیم و حدود ۹۰۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند بنابراین مردم باید کمک کنند تا دچار فرسایش نشویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه اخبار کذب موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود، تصریح کرد: فضای مجازی و روزنامه‌ها باید علاوه بر روحیه دادن به مردم به آنها اطلاع دهند که باید در خانه باید بمانند.

لزوم مراجعه به سامانه بسیج ملی کرونا

وی بیان کرد: مراجعه شهروندان به سامانه بسیج ملی کرونا و پرکردن پرسشنامه موجب می‌شوند که افراد مشکوک شناسایی شده و خدمات لازم به آنها ارائه شود.

قدیر گفت: طلاب جهادی در بیمارستان‌ها تلاش بسیاری دارند و سخت‌ترین کارها را انجام می‌دهند که این عمل آنها نیازمند قدردانی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: به منظور پاسداشت اقدامات پرستاران، بسیاری از معوقات آنها پرداخت شده است.

وی با اشاره به حذف طرح قاصدک، افزود: مجوز لازم از معاونت درمان برای حذف این طرح گرفته شده زیرا در طرح قاصدک نحوه پرداخت عادلانه نبود اما اکنون پرداخت‌ها به روش نوین انجام می‌شود یعنی مبتنی بر عملکرد است و اضافه کار جداگانه محسوب می‌شود.

عدم فرسایش کادر درمان در اولویت است

قدیر عدم فرسایش کادر درمان را از اولویت‌ها دانست و تصریح کرد: متأسفانه برخی از متخصصان عفونی و برخی از کادر درمان با این بیماری درگیر شدند که برای آنها جایگزین قرار داده شده است.

وی بیان کرد: ظرفیت تولید ماسک در استان قم محدود است و اولویت با بیمارستان‌ها است که در دل بیماران کرونایی هستند که ظرفیتی برای بیمارستان‌ها در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تأمین ماسک ادارات و بخش‌های مختلف با استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت و هلال احمر است و وظیفه ما تأمین ماسک مراکز درمانی است.

وی ابراز کرد: درخواست کرده‌ایم که برای نظام پزشکی سهمیه‌ای ماسک قائل شوند تا بتوانیم در مطب‌های پزشکان نیز توزیع کنیم، همچنین به درمانگاه‌های خصوصی نیز توجه ویژه‌ای داریم و جزو اولویت‌های ما در توزیع ماسک هستند.

افراد با سن بالا دارای ریسک بیشتری هستند

قدیر بیان کرد: بیماران مبتلا به کرونا با ریسک بالا افرادی هستند که دارای سن بالایی هستند یا بیماری زمینه‌ای مانند دیابت و یا مشکلات قلبی عروقی و غیره دارند، همچنین افرادی که در خانواده آنها فردی به کرونا مبتلا شده نیز جزو بیماران پرخطر هستند که باید مراقب باشند و با اولین علائم قرنطینه شوند.

وی ادامه داد: پروتکل سازمان بهداشت جهانی این است که هر چه بیشتر بیمار پیدا کنیم، بهتر است زیرا قرنطینه می‌شوند و زنجیره انتقال کاهش می‌یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه استان قم نخستین استانی بود که تست کرونا در آن راه اندازی شد، افزود: در استان قم با ظرفیت قابل توجهی تست در حال انجام است اما انجام تست برای همه لازم نیست و اگر کسی علائم دارد باید قرنطینه شود مگر اینکه علائمش شدید باشد.

وی بیان کرد: افرادی از جمله نانوایان باید سالم باشند و علائم کرونا را نداشته باشند، نان نیز در منزل باید حتماً قبل از استفاده در دمای بالای ۶۰ درجه داغ شود و فریز کردن نان ممکن است ویروس را از بین نبرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.