حماسه ایثار مردم قم در جریان مقابله با شیوع ویروس کرونا،‌ روز به روز بیشتر نمایان می‌شود و این زنجیره محبت باردیگر نشان داد دل مردمان کویر مانند آسمان آن پر از ستارهای درخشان است و هیچ ظلمتی توانایی خاموش کردن آن را ندارد.

همه آمدند تا با رقم زدن صحنه‌هایی که نماد واقعی انسان دوستی است، نشان دهند قم، شهر خوبی‌هاست و رنگ ایثار بر جای جای آن نقش بسته است و با صلابت این پیام را به جهان مخابره کردند که ما با همدلی و وحدت کرونا را شکست خواهیم داد.

حماسه حضور مردم قم در عرصه خدمت،‌ این بار آنقدر سرعت داشت که حتی منتظر اعلام درخواست مسئولان نیز نماند و صحنه‌هایی را رقم زد که بی شک سال‌ها پس از گذشت بحران کرونا نیز از ذهن ها فراموش نخواهد شد.

من با فعالیت فرهنگی برای مقابله با کرونا تلاش می‌کنم

در همین رابطه خبرنگار ایرنا ضمن گفت و گو با شماری از مردم قم به گوشه‌هایی از این مشارکت جمعی در راه مقابله با ویروس کرونا می پردازد؛‌ محمد که یک طلبه حوزه علمیه قم است در خصوص سهمی که در مقابل با بحران کرونا برعهده گرفته است گفت:‌ من توفیق خدمت به بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها را ندارم اما احساس کردم می‌توانم به عنوان یک طلبه وارد جبهه فرهنگی مقابله با ویروس کرونا شوم و به همین خاطر مدتی است با چاپ برگه‌های راهنما در خصوص روش‌های جلوگیری از شیوع کرونا و توزیع آن در میان مردم در زمینه آشنایی هرچه بیشتر اقشار مختلف با این موضوع تلاش می‌کنم.

وی ادامه داد: در کنار این کار که البته با رعایت کامل اصول بهداشتی انجام می‌دهم، احساس می‌کنم راهنمایی زبانی مردم در خصوص روش‌های جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نیز مهم است به همین خاطر همانند انجام امر به معروف و نهی از منکر، هرجا احساس کنم فردی نکات بهداشتی لازم را رعایت نمی‌کند به او تذکر می دهم و یا در صورت رعایت کامل مسائل بهداشتی از او تشکر می‌کنم، امیدوارم این رفتار در میان سایر اقشار مردم نیز رایج شود و همه براساس وظیفه اجتماعی خود نسبت به آنچه در اطرافشان صورت می‌گیرد و ممکن است سلامت دیگران را تهدید کند، حساس کند.

وی تاکید کرد:‌ رعایت نظافت و بهداشت در اسلام از مهمترین اصول است و هیچ مسلمانی نباید کاری انجام دهد که سلامت دیگران را به خطر اندازد، به همین دلیل به عنوان یک طلبه بر خود لازم دانستم در این شرایط به عنوان یک رسانه عمل و مردم را به سمت رعایت بیتشر نکات بهداشتی دعوت کنم.

برای مقابله با کرونا هر روز مغازه و اجناس داخل آن را ضدعفونی می‌کنم

رضا که صاحب یک مغازه سوپرمارکتی در شهر قم است در خصوص سهم خود در مقابله با ویروس کرونا گفت: برای حفظ سلامت مشتریان هر روز مغازه و اجناس بسته بندی داخل آن را با استفاده از مواد بهداشتی چند بار ضد عفونی می‌کنم تا مردم با خیال آسوده خرید خود را انجام دهند.

وی بیان کرد: در جلوی در مغازه هم دستکش یکبار مصرف قرار دادم تا هرکس وارد می‌شود از آن استفاده کند،‌ همچنین از مشتریان می‌خواهم برای پرداخت مبلغ خرید، خودشان کارت بکشند و از دادن پول نقد هم خودداری کنند.

وی ادامه داد:‌ هر روز تلاش می‌کنم محصولات لبنی و پروتئینی مورد نیاز مردم محل را در مغازه بیاورم تا آنان بدون نیاز به رفت و آمد در سطح شهر نیاز خود را تامین کنند و سلامتشان حفظ شود.

رضا گفت: سعی می‌کنم در این مدت اجناس مغازه خود را با سود کمتری به فروش برسانم و اگر ببینم کسی واقعا نمی‌تواند هزینه خرید خود را بدهد تا حدی که می‌توانم اجناس را رایگان می‌ دهم چرا که وضعیت خاص است و شمار زیادی از مردم به خصوص اقشار ضعیف محل درآمد خود را از دست داده اند.

سهم من در مقابله با کرونا سرگرم کردن کودکان فامیل است

مریم که یک خانم خانه دار قمی است نیز در مورد سهم خود برای مقابله با کرونا گفت: من به عنوان یک خانم خانه دار تلاش می‌کنم تا علاوه بر انجام کارهای منزل و رسیدگی به فرزندان خود که در خانه هستند برای کودکان فامیل که در خانه‌هایشان می‌مانند در فضای مجازی تصویرسازی کنم و قصه بگویم.

وی بیان کرد:‌ بچه‌ها بیش از سایر اعضای خانواده از ماندن در خانه برای مدت زیاد خسته می‌شوند و به همین دلیل سرگرم کردن آنان می‌تواند موجب حفظ نشاط و روحیه آنان شود.

وی ادامه داد: اگر در این شرایط به بچه‌ها توجه نشود آنان در خانه گوشه گیر می‌شوند و ممکن است تا سال‌ها اثرات آن باقی بماند،‌ بنابراین من هر روز چند بار برای بچه‌های فامیل فایل تصویری و صوتی در قالب قصه‌ و داستان‌های جذاب قرار می‌دهم تا سرگرم باشند.

این خانم خانه دار گفت: بچه‌های فامیل از این کار استقبال خوبی داشتند و آن را دنبال می‌کنند، حتی برخی از آنان در این کار مشارکت می‌کنند و کتاب‌های داستان و شعر مورد علاقه خودشان را برای سایر بچه‌ها ارسال می‌کنند.

سهم من در مقابله با کرونا تامین گوشت برای نیازمندان است

جعفر که از قصابان فعال در قم است نیز پیرامون سهمی که برای مقابله با کرونا برعهده گرفته گفت:‌ در این شرایط به وجود آمده با کمک خیران هر هفته یک گوسفند را نذر و گوشت آن را میان نیازمندان توزیع می‌کنیم.

وی بیان کرد:‌ در روزهای اخیر استقبال مردم از این کار بیشتر شده است و این هفته می‌توانیم تعداد بیشتری گوسفند را ذبح و گوشت آن را توزیع کنیم تا نیازمندان در این شرایط سخت در تامین غذای مورد نیاز خود با مشکل مواجه نشوند.

وی ادامه داد: امیدوارم این بیماری به زودی برطرف شود و همه مردم بتوانند مثل قبل به زندگی روزمره خود بپردازند اما تا زمانی که این مشکل باشد،‌ بنده با کمک خیران به توزیع گوشت میان نیازمندان ادامه خواهیم داد هرچند کار کوچکی است.

تاکنون هزار و ۴ تن از شهروندان قمی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۸۷۰ نفر در بیمارستان‌های کامکار، فرقانی، امام رضا(ع)، علی ابن ابیطالب(ع) و شهید بهشتی بستری هستند.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین آمار تا ساعت ۱۴ روز یکشنبه ۱۳ هزار و ۹۳۸ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۷۲۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۴ هزار و ۵۹۰ نفر نیز بهبودیافته‌اند.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.