اگر چه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی قم بارها تاکید کرده است مردم اخبار را تنها از طریق منابع رسمی و تأییدشده دنبال کنند ولی به نظر می‌رسد علاقه به شنیدن اخبار تازه پیرامون این ویروس پر هیاهو، به بازار شایعات دامن زده است.

یک بار با انتشار فیلم منتسب به یک پرستار در یکی از بیمارستان‌های قم، بار دیگر به نقل از فلان دکتر قمی، همه و همه فارغ از میزان صحت و سقم یا انگیزه افراد برای انتشار این مطالب، قطعا یک نتیجه مشخص دارد، بی‌اعتمادی به آمارهای رسمی و ایجاد رعب و وحشت در میان مردم. شایعاتی که در کسری از ثانیه در شبکه‌های اجتماعی منتشر و انبوه باز نشر آن، بر بار روانی این بیماری افزوده است.

از آمار مبتلایان تا توصیه‌های من‌درآوردی، از ابتلای فلان مسئولان و فلان عالم به کرونا تا القای وضعیت بحرانی از جمله موضوع‌هایی است که حجم بالایی از شایعات کرونایی را در روزهای اخیر به خود اختصاص داده است. بازار رفیق و آشنای پزشک و پرستار داشتن در فلان بیمارستان هم که در شبکه های اجتماعی داغِ داغ است.

خبرنگار ایرنا همچنین کسب اطلاع کرده است که به دلیل فضای روانی شدید پیرامون ابتلا به این ویروس، یکی از بیماران قمی که علائم آنفولانزا داشته، از ترس ابتلا به کرونا، دچار سکته شده است که همین موضوع نشان از بار سنگین روانی پیرامون این ویروس است.

خبر داری؟! 

«یکی از پرستارهای کامکار خبر داد که دیشب (....) تا فوتی داشتن، همه جوان و بدون سابقه بیماری .. خیلی سفارش کرد که مراقب باشید و شوخی نگیرید این ویروس رو ..گفت از خونه خارج نشید ..».

«یکی از فامیل های دورمون در اثر کرونا فوت کرد گفتن اصلا اجازه ندادن تشیع بشه حتی شستشو هم ندادن (...) میلیون حق دفن و کفن گرفتن خاکش کردن فقط قبر رو به خانواده ش  نشون دادن»؛ « همسایه ما هر روز یه لیست از مردگان ارائه میده ، کاملا معلومه که چرت و پرت میگه ... ینی من واقعا از حرفای بی مدرک و دلیلش خسته شدم ،رومم نمیشه بهش بگم بسه دیگه !!!»

این‌ها نمونه‌های از این شایعات است.

لایو یکی از پرستاران  بیمارستان کامکار و ادعای مرگ چند نفر از بیماران این بیمارستان بر اثر کرونا، نیز یکی از این موضوعات داغ‌ فضای مجازی در ۲۴ ساعت اخیر بوده است، فیلمی که پس از سر و صدای فراوان در شبکه‌های اجتماعی، شب گذشته با یک لایو دیگر توسط همان پرستار اصلاح و از احساساتی شدن خود برای بیان این صحبت‌ها عذرخواهی کرده بود.

دانشگاه علوم پزشکی قم در اطلاعیه شماره یک خود ضمن تاکید بر پیگیری اخبار از طریق منابع و رسانه‌های رسمی آورده است: «همشهریان و رسانه های محترم نظر به ضرورت و اهمیت ویژه اطلاع رسانی دقیق و صحیح از وضعیت اخیر، مقتضی است انتشار اخبار و اطلاعات ارسالی از مبادی مختلف خودداری نموده و منحصرا اطلاعیه ها و اخبار صادره از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی قم به عنوان مرجع اصلی را منتشر نمائید.»

یک منبع آگاه در دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد که بسیاری از مطالب منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی غیر صحیح، نادرست و در برخی موارد از اساس کذب دانست و گفت:« به نظر می رسد برخی از مردم هم علاقمند به شنیدن شایعات هستند.»

وی گفت: « وزارت بهداشت آخرین و دقیق ترین آمار ابتلا به ویروس کرونا و تعداد فوتی های ناشی از این بیماری را روزانه اعلام و هیچگونه پنهانکاری در این زمینه وجود ندارد، اطلاع رسانی شفاف و دقیق پیرامون این بیماری جزو خطوط قرمز وزارت بهداشت است. مثبت بودن قطعی ابتلا به کرونا منوط به انجام ۲ آزمایش است و تا زمانی که جواب این آزمایش ها مشخص نشود، امکان اعلام قطعی به کرونا وجود ندارد»

آخرین آمارها 

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به ۲۴۵ نفر و فوت ناشی از آن در مجموع به ۲۶ نفر رسیده است.

کیانوش جهانپور روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره آخرین آمار ابتلای قطعی و فوت ناشی از ویروس کرونا افزود: از روز گذشته تاکنون با توجه به افزایش آزمایشگاه‌های تشخیص ویروس کرونا، ۱۰۶ ابتلای قطعی تشخیص داده شده و در این بازه زمانی هفت نفر فوت کرده‌اند. در نتیجه در مجموع ۲۴۵ نفر ابتلای قطعی و ۲۶ نفر فوت ناشی از ویروس کرونا در کشور داریم.

وی ادامه داد: از این ۱۰۶ ابتلای قطعی جدید، ۳۸ نفر در تهران، ۲۳ نفر در گیلان، هفت نفر در قم، یک نفر در همدان، هشت نفر در اصفهان، هفت نفر در مازندران، پنج نفر در اردبیل، سه نفر در البرز، یک نفر در خراسان رضوی، سه نفر در سمنان، دو نفر در کرمانشاه، سه نفر در لرستان، یک نفر در کردستان، یک نفر در یزد، یک نفر در آذربایجان غربی و دو نفر در آذربایجان شرقی تشخیص داده شده است.

جهانپور بامداد پنجشنبه در حساب توییتر خود نوشته بود: تعداد آزمایشگاه‌های مورد تایید برای تشخیص کرونا از دو آزمایشگاه به هفت و تا پایان هفته ۱۵ و ظرف هفته آتی به ۲۲ آزمایشگاه خواهد رسید. این ظرفیت آزمایشگاهی در مقایسه با کشورهای همتراز، کم نظیر و حتی در پیک نمودار شیوع بیماری کووید ۱۹ پاسخگوی نیاز خواهد بود.

عطش آمار و اطلاعات مردم را باید دریافت

به نظر می رسد، یکی از نیازهای حیاتی امروز جامعه، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی بیشتر است و توجه بیشتر به آموزش و بویژه آموزش سوادرسانه ای و ابعاد مختلف جنبه روانی این بیماری تا عطش آماری و غریزه کسب اطلاعات بیشتر، هر چه بهتر پاسخ مناسب بگیرد.

بویژه آنکه انتشار این بیماری از قم موجب شده است تا رسانه‌های بیگانه فرصت را برای عقده‌گشایی پرداخته و در ویژه‌برنامه‌هایی به بزرگنمایی و سیاه نمایی از این شهر بپردازند، موضوعی که با اخبار و فیلم‌های منتشر شده و مستند از داخل بیمارستان‌های محل نگهداری بیماران مبتلا به کرونا در قم طی روزهای اخیر این تلاش تا حد زیادی خنثی شده است. 

اما در این میان، فعالان فضای مجازی مدال مضحک ترین این موج سازی ها را به یک شبکه معروف سلطنت طلب داده اند که در گافی جالب درحالی‌که بیش از ۱۰ سال از رحلت آیت‌الله بهجت می‌گذرد، این شبکه مدعی شد که ایشان برای شفای کرونا توصیه‌هایی داشته‌است. /

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.