خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - هیفاء پردل: سالی که ۱۱ ماه از آن را پشت سر گذاشتیم از سوی مقام معظم رهبری به نام سال رونق تولید نامگذاری شد؛ در شرایطی که کشور با فشار اقتصادی و یا به عبارتی جنگ اقتصادی روبرو است بیش از هر زمان دیگری به توانایی و ظرفیت‌های بومی کشور نیازمندیم.

با توجه به اهمیت رونق تولید در قم کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به صورت هفتگی برگزار و سه‌شنبه‌های اقتصادی هم با بازدید از واحدهای تولیدی و پیگیری مشکلات آن‌ها از سوی استاندار و مسئولان اجرایی برگزار می‌شود تا هرگونه موانعی در تولید برداشته و راه را برای رونق تولید فراهم شود.

با توجه به اینکه استان قم ظرفیت بسیار خوبی در زمینه صنعت و واحدهای تولیدی دارد، طی روزهای گذشته نخستین نمایشگاه ساخت و رونق تولید قم در محل نمایشگاه‌های دائمی قم برگزار شد، نمایشگاهی که چشم انداز و افق‌های روشنی را به همراه داشته و نوید حرکت قطار بومی سازی تجهیزات و قطعات و مواد اولیه واحدهای صنعتی را به همراه دارد تا در شرایط تحریم کشور را از خرید و واردات قطعات و مواد اولیه بی‌نیاز کند.

در این نمایشگاه با هدف تکمیل زنجیره خودکفایی و اشتغال پایدار، اقدامات، دستاوردها و فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید در معرض دید و بازدید صنعتگران، سرمایه گذاران، تولید کنندگان، نخبگان و دانشگاهیان قرار گرفته شد.

هم‌چنین قرار است نمایشگاهی مانند تجربه این نوع نمایشگاه در دیگر استان‌ها با اهدافی مانند قطع حلقه‌های وابستگی نهادها و بنگاه‌های داخلی به قطعات و لوازم اولیه وارداتی و هم چنین تکمیل زنجیره علم، فناوری، تکنولوژی تولید محصول، تجاری سازی به منظور ثروت آفرینی برگزار شود.

خبرنگار مهر با سید محمد هادی هادوی رئیس مرکز ساخت داخل، صنایع ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت وگویی را انجام داده که بدین شرح است.

ظرفیت‌ها و قابلیت‌های صنعت و واحدهای تولیدی استان قم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شرکت‌های توانمندی در حوزه صنعت، معدن و تجارت در استان قم فعالیت دارند و من انتظار نداشتم در قم چنین شرکت‌های قدرتمند و فعالی با شرایط ساخت داخل وجود داشته باشد؛ در مجموعه استان زیرساخت‌های خوبی در حوزه تولید و صنایع وجود دارد و این امر مؤید این امر است که مسئولان در سازمان صمت و استاندار قم به عنوان مقام عالی استان حمایت‌های خوبی از صنایع استان دارند.

مهم‌ترین چیزی که در شرایط فعلی به آن نیاز داریم این است که نیاز و توانمندی‌های صنایع کشور را کنار هم بچینیم و نیازهای صنایع کشور را مشخص کنیم و صنعتگران و تولید کنندگان مواد اولیه با هم تعامل و ارتباط داشته باشند.

سامانه «توانیران با هدف توسعه و تعمیق داخلی سازی تجهیزات مورد نیاز بخش‌های مختلف تولیدی کشور طراحی شد

لذا نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید با هدف رفع نیازهای صنایع در بخش‌های مختلف در قم برگزار شد هم چنین ارائه توانمندی‌های داخلی و شناسایی نیاز صنایع از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در جریان برگزاری این نمایشگاه فرصت ارتباط و تعامل میان صنعتگران و تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف ایجاد و شرایط برای رفع نیازها با بهره گیری از ظرفیت و توانایی موجود کشور هم فراهم شد.

از دیدگاه شما این نمایشگاه دستاوردهایی را هم به همراه داشت؟

استقبال خوب بازدیدکنندگان از نمایشگاه این مهم را بیان می‌کند که نمایشگاه دستاوردهای مهمی را به همراه داشته است از جمله اینکه نیازهای دقیق صنعتگران شناسایی دقیقی شده و در شرایطی که کشور با یک تحریم ظالمانه‌ای روبرو است بهره‌گیری از توان تولید داخل دستاورد دیگر نمایشگاه است که بسیار دارای اهمیت است؛ این امر موجب پویایی و هرچه بیشتر بخش صنعت و اقتصاد ملی می‌شود.

نمایشگاه مفید بود هم توانمندی را معرفی و هم نیازهای صنایع و فرصت و مکانی برای تعامل بین تولیدکنندگان و واحدهای صنعتی بود بحث‌های خوب کارشناسی هم در نمایشگاه وجود داشت.

با توجه به اینکه قم از استان‌هایی است که بعد از استان‌های زنجان، گیلان، فارس و هرمزگان این نمایشگاه را برگزار کرده است و قرار است در دیگر استان‌ها هم با دید نیاز محوری از تجربه استان قم استفاده شود.

سامانه «توانیران» با هدف توسعه و تعمیق داخلی سازی تجهیزات مورد نیاز بخش‌های مختلف تولیدی کشور از سوی وزارت صمت طراحی شده است تا صنایع بومی نیازهای یکدیگر را شناسایی و برای رفع آن در قالب زنجیره تلاش کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.