عباس پورمیدانی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: تشویق بهره‌برداران به کشت گیاهان دارویی در مناطق مختلف استان موجب افزایش سطح ارزش‌افزوده اقتصادی بخش کشاورزی قم و بالا رفتن درآمد کشاورزان می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در بحث کشت گیاهان دارویی رتبه مطلوبی داریم، افزود: بسیاری از گیاهان دارویی در مقابل تنش‌های آب و هوایی که در قم رخ می‌دهد و معمولاً به گیاه آسیب وارد می‌کند، مقاوم است و با عملکرد مناسب در زمان برداشت،‌ سوددهی مطلوبی را برای کشاورزان ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد:‌ بر اساس راهبرد تغییر الگوی کشت،‌ کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی قم یکی از مهم‌ترین اهداف استان است و به همین دلیل توسعه کشت‌ گیاهان دارویی که کم‌آب بر هستند،‌ اقدامی مؤثر به شمار می‌آید.

پورمیدانی گفت: گیاهان دارویی برای پرورش به تعداد قابل‌توجهی نیروی کار احتیاج دارند و به همین علت اشتغال‌زایی مناسبی در بخش کشاورزی استان ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: همچنین توسعه کشت‌های گلخانه‌ای،‌ امکان ویژه‌ای را برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار مزارع کشاورزی ایجاد می‌کند و همین مساله موجب رونق تولید و اشتغال به‌خصوص در مناطق روستایی استان می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۲۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیر کشت گیاهانی است که خواص دارویی دارد و ۱۰ هکتار نیز به‌صورت تخصصی به کشت گیاهان دارویی اختصاص پیداکرده است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.