آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد روز پنجشنبه دربزرگداشت پنجاهمین سال تدریس ولایت فقیه توسط امام راحل در حوزه علمیه نجف، در قم بیان کرد: خلا طلاب زبان‌دان درحوزه علمیه احساس می‌شود.

وی ابراز کرد: ما باید از طلاب زباندان استفاده کنیم، دولت سفیر ترک را به کشورهای عربی می‌فرستد و سفیر عرب زبان را به هند، ما نباید مانند دولت این بدیهیات را در نظر نگیریم.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان ابراز کرد: حوزه‌های علمیه عراق و سوریه فهم درست و عمیقی از ولایت فقیه نداشته و حوزه علمیه قم در این رابطه تبیین و آگاه سازی نداشته‌است.

امام جمعه اصفهان افزود: درک این حوزه ها از ولایت فقیه در همین حد است که وجود چنین فردی در صدر حکومت از وضعیت آشفتگی و آنارشیسم ناشی از عدم حکومت بهتر است و درکی از اختیارات و جایگاه الهی ولایت فقیه ندارند.

وی با بیان ضرورت تشکیل حکومت در جوامع بشری اظهار داشت: اصل حکومت در هر جامعه ضرورت دارد اما در طول تاریخ اغلب افراد ظالم و خون ریز بر مردم حکومت داشته اند.

طباطبایی نژاد ابراز کرد: اگر افسار حکومت به دست افراد صالح باشد جامعه در مسیر رستگاری و رضایت عمومی پیش می‌رود.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت:‌ طبق منطق و مفاهیم اسلامی، حاکم ظالم از شیر درنده بدتر است اما وجود همین حاکم از وجود فتنه دائمی ناشی از نبود حکومت بهتر است.

وی عنوان داشت: بخش عمدهای از احکام اسلامی در بعد اجتماعی است که عمل کردن به آنها بدون رهبری و حکومت امکان اجرا شدن ندارد.

امام جمعه اصفهان افزود: همچنین وجود مسائلی مانند زکات، خمس و صدقات، انفال، خراج، جزیه و غیره همگی بر ضرورت وجود سازمان‌های حکومتی در اسلام دارد.

طباطبایی نژاد با اشاره به نظر امام خمینی(ره)‌ دررابطه با اصل ولایت فقیه تاکید کرد: از نظر امام راحل ولایت فقیه عین ولایت حضرت رسول اکرم(ص) است.

وی ادامه داد: به دلیل فهم پایین جامعه صدر اسلام مباحث مربوط به ولایت فقهیان در دوران بعد از غیبت بعد از امامت امام رضا(ع) و ائمه بعدی به مردم بیان شده‌است.

وی با اشاره به ساده زیستی امام راحل تصریح کرد: دیواره های گچی منزل مسکونی امام در شهر نجف همیشه در معرض ریزش و فروریختن بود اما ایشان حاضر نبود وضعیت و شرایط زندگیشان در سطح بالاتری از طلبه‌های عادی حوزه نجف باشد.

طباطبایی نژاد خاطرنشان کرد: اهمیت دادن به نظم و برنامه‌ریزی یکی از توصیه‌های همیشگی امام راحل به طلاب بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.