آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی روز پنجشنبه در همایش ملی «حوزه‌های علمیه، مرجعیت و قرآن کریم» با محوریت «دیدگاه‌های علوم قرآنی مرجع فقید مرحوم آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی» در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم، با بیان اینکه امروز برای منزوی کردن شیعه در دنیای اسلام و برای آنکه صدای حوزه علمیه جایی نرسد، شیعه را متهم به تحریف قرآن می‌کنند؛ اظهار کرد: بدون شک دست یهود پشت این قضیه است، چراکه دشمنان همواره از قدرت علمای شیعه در هراس هستند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان کرد: بیش از هزار سال شیعه و علمای شیعه فریاد می‌زنند و ۹۸ درصد علمای شیعه مساله تحریف را رد کرده‌اند، اما دشمن روی ۲ درصد تکیه کرده و آنان را به‌عنوان مجموعه شیعه مطرح کرده‌اند.     

وی، با اشاره به اینکه دشمنان، شیعه و علمای شیعه را متهم به بی‌توجهی به قرآن می‌نمایند، افزود: دشمنان، اهل سنت را متهم به بی‌توجهی به روایات و شیعیان را متهم به بی‌توجهی به قرآن می‌کنند و با برگزاری چنین همایش‌هایی درصدد زدون این افترا و اتهام هستیم.              

آیت‌الله فاضل لنکرانی با تاکید بر ادامه برگزاری این همایش و با اشاره به تفاسیر گوناگون علمای شیعه خاطرنشان کرد: علمای شیعه توجه بسیاری به تفسیر قرآن کریم دارند و نباید آنها را متهم به بی‌توجهی نسبت به قرآن کریم کرد.

وی با اشاره به اینکه کتاب «مدخل‌التفسیر» برای ۵۰ سال پیش است، روش تفسیر مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی را مورد توجه قرار داد و افزود: ایشان در زمینه عدم تحریف قرآن نیز پاسخ‌های بسیار مستدل و مستندی را بیان داشته و همواره در راستای دفاع از علوم قرآنی عمل می‌کرده‌اند.

عضو جامعه مدرسین  حوزه علمیه قم گفت: در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) همه آیاتی که مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی در فقه و اصول به آنها استناد کرده‌اند را، استخراج کرده‌ و ۲ جلد کتاب را با عنوان «فقه‌القرآن» به چاپ رسانده‌ایم که بسیار غنی و ارزشمند است. 

در این همایش از ۱۲ جلد کتاب رونمایی شد، قرائت پیام آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، سخنرانی آیت‌الله رضا استادی از استادان برجسته حوزه علمیه و ارائه چند مقاله برتر از دیگر برنامه‌های امروز صبح این همایش بود.

در حاشیه این همایش، نمایشگاه کتابی از آثار علمی مرحوم آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی از مراجع فقید جهان تشیع و نیز آثار مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در معرض دید عموم قرارگرفته است.  

در عصر امروز، پنل‌های تخصصی با عنوان‌های «ظاهر و باطن، محکم و متشابه»، «اصول، مبانی و قواعد و تفسیر»، «اعجاز قرآن»، «جمع قرآن و قرائات» و «تحریف ناپذیری قرآن» با حضور استادان و پژوهشگران علوم قرآنی در محل همایش مذکور برگزار می‌شود.

آیین اختتامیه این همایش با سخنرانی آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، ساعت ۱۸ امروز در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم واقع در میدان معلم برگزار و در آن از صاحبان مقاله‌های برتر تجلیل می‌شود.

مرحوم آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی از مراجع فقید شیعه در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی در قم دیده به جهان گشود، وی بعد از انقلاب مشغول تدریس در حوزه علمیه قم شد و پس از ارتحال آیت‌الله اراکی یکی از هفت مرجع تقلید معرفی‌شده از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود.

این عالم ربانی در ۲۶ خردادماه ۱۳۸۶ هجری شمسی دعوت حق را لبیک گفت و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در شهر مقدس قم به خاک سپرده شد.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.