دبیر علمی همایش ملی «حوزه‌های علمیه، مرجعیت و قرآن کریم» در سخنانی گفت: ۳۵۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که حدود ۱۰۰ مقاله از سوی استادان سطح عالی حوزه علمیه بوده است.  

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قمرزاده افزود: از این تعداد مقاله ۲۲۰ مقاله موردپذیرش قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: ۴۷ مقاله به‌صورت سخنرانی در همایش امروز ارائه می‌شود و بیش از ۶۰ مقاله نیز به‌صورت پوستر در حاشیه این همایش در معرض دید عموم قرارگرفته است.  

قمرزاده بابیان اینکه تاکنون یک‌چهارم این مقالات در مجله‌های علمی – پژوهشی منتشرشده، اظهار کرد: بیشترین مقاله‌ها از مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران با بیش از ۱۰۰ مقاله بوده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود، بابیان اینکه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اهتمام جدی به بحث قرآن دارد، به فعالیت‌های قرآنی این مرکز اشاره و اظهار کرد: ازجمله فعالیت‌ها در این زمینه؛ برگزاری درس خارج در بخش تفسیر، آموزش تخصصی تفسیر علوم قرآن در سطوح ۱ تا ۴ حوزه، تربیت ۳۰ پژوهشگر متخصص و برگزاری ۲۴ نشست علمی - تخصصی است.

وی افزود: هدف از برگزاری این همایش آشناسازی جامعه علمی با کتاب «مدخل التفسیر» و دیگر آرای علوم قرآنی مرحوم حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی، رفع تهمت در عدم توجه فقهای شیعه به امر قرآن و تفسیر، ایجاد موج تحقیقات قرآنی در فضای علمی حوزوی و دانشگاهی و زمینه و مقدمه‌سازی برای برگزاری همایشی بین‌المللی در این زمینه است.

قمرزاده با اشاره به رونمایی از ۱۲ کتاب در این همایش بیان کرد: از ثمرات دیگر این همایش رونمایی از کتاب‌هایی همچون فقه‌القرآن مرحوم حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی در ۲ جلد، مجموعه مقالات و چکیده مقالات همایش است.  

آیات علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، سید هاشم حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، رضا استادی از استادان برجسته حوزه علمیه، محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و جمعی از فضلا، استادان، پژوهشگران و طلاب حوزه علمیه و محققان علوم قرآنی و مسئولان استان قم در این همایش حضور داشتند.

در این همایش از ۱۲ جلد کتاب رونمایی شد، قرائت پیام آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، سخنرانی آیات رضا استادی و محمدجواد فاضل لنکرانی از استادان برجسته حوزه علمیه و ارائه چند مقاله برتر از دیگر برنامه‌های امروز صبح این همایش بود.

در حاشیه این همایش، نمایشگاه کتابی از آثار علمی مرحوم آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی از مراجع فقید جهان تشیع و نیز آثار مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در معرض دید عموم قرارگرفته است.  

در عصر امروز، پنل‌های تخصصی با عنوان‌های «ظاهر و باطن، محکم و متشابه»، «اصول، مبانی و قواعد و تفسیر»، «اعجاز قرآن»، «جمع قرآن و قرائات» و «تحریف ناپذیری قرآن» با حضور استادان و پژوهشگران علوم قرآنی در محل همایش مذکور برگزار می‌شود.

آیین اختتامیه این همایش با سخنرانی آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، ساعت ۱۸ امروز در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم واقع در میدان معلم برگزار و در آن از صاحبان مقاله‌های برتر تجلیل می‌شود.

مرحوم آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی از مراجع فقید شیعه در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی در قم دیده به جهان گشود، وی بعد از انقلاب مشغول تدریس در حوزه علمیه قم شد و پس از ارتحال آیت‌الله اراکی یکی از هفت مرجع تقلید معرفی‌شده از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود.

این عالم ربانی در ۲۶ خردادماه ۱۳۸۶ هجری شمسی دعوت حق را لبیک گفت و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در شهر مقدس قم به خاک سپرده شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.