سید امیر سامع روز دوشنبه در یک‌صد و بیست و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: در حال حاضر کل حجم‌ زباله و پسماند جمع‌آوری‌شده در قم طی شبانه‌روز ۷۰۰ تن می‌باشد، که بخشی از آن بدون دفن مستقیم و با تبدیل‌شدن به کود آلی ساماندهی می‌شود.

وی با اشاره به فراخوان‌های صورت گرفته برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در راه‌اندازی هاضم و سیستم‌های زباله‌سوز یادآور شد: کارخانه مذکور در سال ۱۳۹۵ با ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار احداث شد، ولی هم‌اکنون چنین طرحی بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه دارد.

وی این طرح را ازجمله اقدام‌های شهرداری قم در راستای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی دانست و افزود: در رابطه با موضوع دفن پسماندهای پزشکی و پرخطر و همچنین تولید انرژی‌های پاک هم اقدام‌های خوبی صورت گرفته و در برخی مکان‌ها نیز نیروگاه خورشیدی فعال‌شده است.

وی یادآور شد: در موضوع انتقال صنوف مزاحم و آلاینده به‌ویژه مصالح‌فروشی‌هایی که به‌صورت فله‌ای اقدام به عرضه مصالح ساختمانی می‌کنند نیز اخطارهای لازم داده‌شده است.

سامع همچنین با اشاره به هزینه سالانه ۲ هزار میلیارد ریالی شهرداری قم برای احداث فضای سبز، آن را بیش از میزان مصوب و تعیین تکلیف شده دانست و خاطرنشان کرد: مساحت فضای سبز موجود در شهر قم طی سال‌های اخیر بیش از ۷۵۰ هکتار توسعه‌یافته و سرانه فضای سبز نیز به بیش از ۲۰ مترمربع رسیده است.

وی کمبود زمین و آب کافی را از موانع موجود برای توسعه فضای سبز در قم ذکر کرد و گفت: در شرایطی که برخی دستگاه‌ها بدون هزینه‌ای از پساب استفاده می‌کنند، شهرداری باید برای این اقدام هزینه پرداخت کند.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت حرکت قم به سمت ایجاد صنایع سبز و پاک بیان کرد: وجود نیروگاه گازی حرارتی در ۱۵ کیلومتری قم به محیط‌زیست این شهر آسیب جدی وارد می‌کند.

مجید اخوان همچنین با اذعان به اینکه ما در خصوص فعالیت این نیروگاه بیش‌ازحد مماشات می‌کنیم، گفت: نباید برای تولید برق سلامتی شهروندان قمی با خطر مواجه شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.