مجید اخوان روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: این طرح به‌واسطه محکومیت قضایی برای زمین‌های واگذارشده به سرمایه‌گذاران، دچار بحران شد.

وی بابیان اینکه مقرر شد شهرداری قم برای حل این بحران به‌نوعی نقش واسط را داشته باشد، افزود: طرح فرودگاه قم برای خرید املاک تجاری، تعداد زیادی سهام‌دار و سرمایه‌گذار دارد که بلاتکلیف هستند.

وی اضافه کرد: برای تعیین تکلیف آن‌ها بودجه‌ای به شهرداری قم اختصاص پیداکرده تا با برطرف شدن موانع قانونی، احداث شهر فرودگاهی و فرودگاه جنبه عملیاتی پیدا کند، و سرمایه‌گذار نیز بتواند کار را به اتمام برساند.

وی گفت: در حال حاضر مسیر اجرای طرح فرودگاه قم طی شده، تا با رفع مشکلات قانونی و حقوقی و سرمایه‌گذاری مربوطه کار آن به فرجام برسد.

تفاهم‌نامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم آذرماه ۸۹ بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و عملیات اجرایی این فرودگاه نیز در بهمن‌ماه همان سال آغاز شد؛ این فرودگاه که در جاده قم - سلفچگان واقع‌شده، از شهر قم تقریباً ۲۵ کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی (ره) تهران ۱۲۵ کیلومتر فاصله دارد. فرودگاه، هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، توقفگاه هواپیما (اپرون)، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگهداری و تعمیر هواپیما، هواشناسی، آتش‌نشانی، هتل‌های سه تا پنج ستاره و همچنین پیش‌بینی ساخت مراکز توریستی درمانی (ساخت مراکز درمانی) ازجمله طرح‌های اصلی ساخت شهرک فرودگاهی در قم است. ساخت این طرح درحال حاضر متوقف است.

اخوان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدام‌های مدیریت شهری قم در حوزه رونق تولید تصریح کرد: در این رابطه موضوع مسکن اهمیت زیادی دارد، چراکه بخش اعظمی از اشتغال را تشکیل می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: چون رونق اقتصادی باعث تقویت اشتغال می‌شود، باید تلاش کرد تا فرایند صدور مجوز ساخت مسکن توسط شهرداری تسهیل شود.

وی اهمیت موضوع برون‌سپاری فعالیت‌ها و واگذاری تصدی‌گری امور به بخش خصوصی را نیز موردتوجه دانست و افزود: اقدام‌های صورت گرفته در این زمینه هنوز مطلوب ما نیست و ایده آل این است که تمامی فرآیند صدور پروانه توسط دفاتر پیشخوان و بخش خصوصی صورت گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه بخشودگی عوارض ازجمله بخشودگی مناسبتی هم‌اکنون در حال اِعمال است، یادآور شد: شهرداری هزینه‌هایی دارد که باید تامین شود، و یکی از منابع کسب درآمد برای نگهداری شهر نیز از محل دریافت عوارض حاصل می‌شود.

اخوان بابیان اینکه شورای اسلامی شهر به‌عنوان امانت‌دار مردم باید بر هزینه کرد شهرداری نظارت کند، افزود: شهرداری چون متکی به درآمدهای مردمی است باید هزینه‌های خود را به حداقل برساند و اهتمام شورا نیز به این موضوع است که در خصوص هزینه‌های جاری نگاه صرفه‌جویی و اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

وی گفت: قم ازنظر هزینه‌های جاری مدیریت شهری در مقایسه با خیلی از کلان‌شهرهای کشور وضعیت مناسبی دارد ولی هنوز مطلوب نیست و بسیاری از هزینه‌ها باید کنترل و مدیریت شود.

رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر قم همچنین با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی هزینه‌های جاری شهرداری قم طی یک سال گذشته، موضوع افزایش هزینه‌های اجرای طرح‌های عمرانی شهری را نیز موردتوجه قرار داد و با ذکر برخی دلایل آن افزود: فضای ایجادشده در اقتصاد کشور و همچنین افزایش قیمت تمام‌شده مصالح ساخت‌وساز و نیروی انسانی از علل آن به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: چون شهرداری قم در انجام طرح‌های عمرانی به‌صورت نقدی عاجز و ناتوان است، به‌ناچار باید پیمان‌ها و مناقصه‌ها را به‌صورت غیر نقدی انجام دهد که این موضوع هزینه‌های اضافی را در پی دارد.

اخوان همچنین بلوار پیامبر اعظم (ص) را قطب سرمایه‌گذاری قم دانست و افزود: در بدنه این طرح مقدار زیادی تملک انجام و به‌صورت بلوک‌های مختلف ۲ تا ۳ هزار مترمربع به‌عنوان بسته‌های سرمایه‌گذاری با کاربری‌های مختلف تجاری، گردشگری، خدماتی، فرهنگی و مذهبی ارائه‌شده است.

وی در پایان گفت: هرگونه پیشرفتی در طرح‌های عمرانی شهری باید در چارچوب سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی انجام شود، ولی هم‌اکنون در قم بستر و زمینه‌ای که در این خصوص راضی‌کننده باشد، وجود ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.