محسن بهشتی روز چهارشنبه درجلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدارقم در تالار امام جواد (ع) استانداری اظهار داشت: بافت‌های مذکور به لحاظ برخورداری از زیر ساخت‌های مورد نیاز شهری و همچنین سرانه‌های فضای سبز، آموزشی، مذهبی و درمانی هیچ برتری به سایر مناطق شهر ندارند.

وی بیان داشت: چون درمورد بافت‌های تاریخی قم وحدت رویه‌ای وجود نداشته اکنون به محل چالش تبدیل شده و اگر به آن رسیدگی نشود، بتدریج فرسوده خواهد شد.

۳۱۵ هکتار بافت تاریخی در قم وجود دارد، از مجموع ۱۲ هزار و ۹۳۲ هکتار از اراضی کل شهر، ۳۰ درصد آن معادل چهار هزار و ۱۳۳ هکتار که ۷۱۵ هزار جمعیت دارد، نیازمند بازآفرینی شهری است.

وی ادامه داد: درصورتی که تعامل همه جانبه  روی این موضوع وجود داشت، می‌توانست ازنظر تاریخی، اقتصادی و تعلق‌ خاطری که مردم به آن دارند حائز اهمیت باشد و از مهاجرت ازآن جلوگیری کند.

معاون استاندار قم با بیان اینکه بافت تاریخی باید به برند و نشان تاریخی شهر تبدیل شود، یادآور شد: درهمه جای دنیا بافت تاریخی برای یک منطقه و یا یک شهر یک امتیاز تلقی می‌شود، و ساکنان، آن را هویت خود می‌دانند و تنها به دلیل نیازهای روز دخل و تصرف‌هایی را در آن انجام می‌دهند.

معاون استاندار قم با انتقاد از عدم نظارت شهرداری قم به ساخت و سازها دراین شهر گفت: این موضوع باعث شده تا دربرخی مناطق مانند انسجام، شهرک قدس و جمهوری واژه ای به نام حیاط نداشته باشیم، چون‌ ساختمانها به صورت ۱۰۰ درصد ساخته شده و زیر بنا بیش از کف است، اما کسانی که به بافت تاریخی و توازن منطقه ای ایراد دارند، به این بخش توجهی نمی‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.