لزوم ارتباط گسترده بین دانشگاه و صنعت ، تقویت  دانشگاه فنی حرفه‌ای به عنوان بستری برای حل معضل اشتغال ، قم در رتبه هفتم کشور در فعالیت شرکت های دانش بنیان و لزوم حمایت از مراکز دانشگاهی از جمله راهکارهایی بود که روسای دانشگاه‌های قم بر آن تاکید داشتند. 

رئیس دانشگاه قم دراین نشست بیان کرد: وضعیت آموزش عالی دراستان قم در مقایسه با قبل از انقلاب تحول و جهش بسیار بزرگی به خود گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین عسگر دیرباز اضافه کرد: بعد از انقلاب اسلامی مراکز متعددی در رابطه با توسعه مراکز علمی در استان ایجاد و تمام آنها با تحولات چشمگیری همراه شدند.

وی گفت:‌ تمام مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌های استان قم درخدمت انقلاب اسلامی برای رسیدن به آرمان های بلند امام راحل و رهبری هستند.

وی بیان داشت: مراکز آموزش عالی باید با سیاست‌ها و برنامه ریزیهای کارشناسی شده درمسیر ارتقای مباحث علمی جمهوری اسلامی و تاثیرگذاری دانشگاهها درجهت گیری های کلی سیاسی گام های بلندتری بردارند.

نخبگان استان جذب مراکز دانشگاهی شوند

رئیس بنیاد نخبگان قم نیز در این جلسه اهمیت بنیاد نخبگان استان را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: وزارت علوم با توجه به ظرفیت بالایی که بنیاد نخبگان دارد نسبت به جذب نخبگان و سرمایه‌های علمی استان توجه بیشتری به خرج دهد.

محمد محمدرضایی اظهار کرد: بسیاری از اعضای بنیاد نخبگان استان اختراع‌های ثبت شده قابل توجهی دارند که به ثمر رسیدن نهایی آنها نیازمند حمایت مراکز دانشگاهی است.

وی ظرفیت علمی قم را مورد توجه قرارداد و گفت: ۳۲ دانشگاه و مرکز آموزش عالی دراستان در مسیر دانش اندوزی فعالیت می‌کنند.

تصریح کرد: برای عدم مراجعه دانشجویان و اساتید به تهران باید مرکز جامعی نسبت به فعالیت‌های دانشگاه‌های استان راه اندازی شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که چنین مرکزی در استان راه اندازی شود ساماندهی رشته های دانشگاهی و همچنین تبادل در بین دانشگاه های استان وضعیت مطلوبتری به خود می‌گیرد.

رونق تولید درگرو ارتباط گسترده بین دانشگاه و صنعت است

رئیس دانشگاه صنعتی قم نیز در این جلسه بیان کرد: برای رونق اشتغال و تولید در استان قم باید ارتباط بین دانشگاه های صنعتی و بخش تولیدی گسترده شود.

جلال رضایی نور،  ظرفیت‌های صنعتی استان را مورد توجه قرار داد و گفت:‌ ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی در استان فعال و بیش از ۵۳ هزار تن در این واحدهای تولیدی شاغل هستند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های صنعتی با ارتباط بین صنعت و تولید می‌توانند کیفیت محصولات تولیدی استان را ارتقا دهند.

وی گفت:‌ افزایش ارتباط بین صنعت و دانشگاه از جهت‌گیری‌های اصلی دانشگاه صنعتی استان است.

رضایی نور  بیان داشت: حضور وزیر علوم در دانشگاه‌های قم بعد از ۱۰ سال اتفاق افتاده که مساله  ارزشمندی است.

۲ هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان قم مشغول تحصیل هستند

 رئیس دانشگاه فرهنگیان قم وی نیز دراین جلسه بیان کرد: بیش از ۲ هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان استان در دو بخش خواهران و برادران مشغول فعالیت و آموزش نیروی انسانی مدارس کشور هستند.

حسن محمد پور گفت:‌دانشگاه فرهنگیان به نوبه خود در سطح کشور و استان دانشگاه نوپا و جوانی محسوب می شود و باید نسبت به افزایش زیرساخت ها در آن اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: کمبود فضاهای مدرن مشکل نخست دانشگاه فرهنگیان استان است، فضاهای موجود این دانشگاه همان سازه های سابق مراکز تربیت معلم است.

رئیس دانشگاه پیام نور قم نیز در این جلسه اظهار کرد: دانشگاه پیام نور از آنجایی که رویکرد خود را بر مبنای مطالعه محوری قرار داده یک دانشگاه با کیفیت در سطح کشور است.

محمدعلی حسینی گفت:‌ ۴ هزار عضو هیات علمی در دانشگاه پیام نور قم مشغول فعالیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: عدم ثبات رویه در مدیریت و برنامه‌ریزی در سطح کلان، مشکل دانشگاه پیام نور قم و تمام دانشگاه های پیام نور کشور است.

وی همچنین یادآور شد: وجود دانشگاه‌های پیام نور درکاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح استان قم و دیگر شهرهای تابع موثر بوده‌است.

رشته های دانشگاه حضرت معصومه(س) قم افزایش می‌یابد

رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) قم نیز دراین جلسه  اظهار داشت: بعد تربیتی دانشگاه حضرت معصومه(س) به دلیل تک جنسیتی بودن پررنگ تر از سایر دانشگاه‌هاست.

ابراهیم عبدی پور، ادامه داد: دراین دانشگاه دارای ۹ رشته کارشناسی در حوزه علوم انسانی و همچنین ۷ رشته در مقطع کارشناسی ارشد است ضمن اینکه در این دانشگاه یک هزار و ۶۰۰ دانشجوی دختر در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

وی تصریح کرد: ۴۱ هیات علمی تمام وقت و ۱۰۰ هیات علمی مدعو در این دانشگاه مشغول فعالیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: رشته‌های عملیاتی این دانشگاه درحال تدوین است و در افق سال ۱۴۰۰، تعداد رشته های کارشناسی این دانشگاه به ۲۵ و رشته های کارشناسی ارشد به ۲۰ رشته افزایش می‌یابد.

رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) گفت:‌جمعیت کنونی کشور و استان قم جوان بوده که باید استفاده مطلوبی از آنها صورت بگیرد.

عبدی پور ادامه داد: نباید با ایجاد برخی رشتههای غیرموثر از سرمایه‌های انسانی موجود در کشور استفاده نادرست شود.

وی بیان کرد: با ایجاد رشته‌های تحصیلی متناسب و مورد نیاز برای آینده کشور، وضعیت اشتغال و توسعه یافتگی در مسیر منطقی خود قرار می‌گیرد.

دانشگاه فنی حرفه ای بستر حل معضل اشتغال است

رئیس دانشگاه فنی حرفه ای قم نیز دراین جلسه بیان کرد: تقویت دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای می‌تواند بخشی از مشکلات اشتغال نسل جوان را حل کنند.

رضا حری فراهانی تاکید کرد: با ارتباطی که بین استان قم و کشور لبنان درمناسبت‌های فرهنگی ایجاد شده روند ارتباط و تعامل بین مراکز علمی قم و لبنان بهبود یافته است.

وی بیان داشت: برای جذب دانشجویان لبنانی در ایران و مناسبت‌های فرهنگی ایجاد شده باید این دانشجویان دراستان جذب می‌شد که این مساله به دلیل تامین زیرساخت‌ها به سوی تهران روانه شده‌است.

وی با اشاره به ظرفیت قم در افزایش سرانه دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای خاطرنشان کرد: سرانه دانشگاه‌های فنی استان در مقایسه با استان‌های دیگر کمتر است.

قم در رتبه هفتم کشور در فعالیت شرکت های دانش بنیان است

رئیس پارک علم و فناوری قم نیز در این جلسه بیان کرد:تاکنون ۷۲ شرکت دانش بنیان و ۲۰۰ شرکت فناور دراستان به ثبت رسیده و مشغول به فعالیت هستند.

سید حسین اخوان علوی اضافه کرد: ۴۴ پارک علم و فناوری و ۲۰۰ مرکز رشد در کشور وجود داشته و ۴ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور مجوز گرفته‌اند.

وی با اشاره به تأسیس پارک علم و فناوری قم در سال ۹۱، از روند صعودی ثبت شرکت های دانش بنیان درسالهای گذشته خبر داد و گفت: پارک علم و فناوری استان به لحاظ ثبت و تعداد شرکت‌های دانش بنیان در کشور رتبه هفتم را دارد.

وی ادامه داد: شرکت دانش بنیان قم برای بررسی و حل مشکلات مربوط به ذرت‌های آلوده کشور به صورت جدی وارد کار شده‌است.

اخوان  با اشاره به سهم و نقش بسزای شرکت های دانش بنیان در اقتصاد استان، برضرورت حمایت و توانمندسازی فعالان این حوزه تأکید کرد و گفت: ایجاد شبکه حمایتی و مشارکت مؤثر همه نهادهای ذیربط برای حمایت از شرکت های فناور و دانش بنیان بسیار لازم است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم نیز دراین جلسه گفت:  ۱۳ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول فعالیت هستند و ۳ هزار دانشجو در رشته پزشکی مشغول تحصیل هستند.

سیف الله فضل الهی خاطرنشان کرد: باید سطح کیفیت و خدمات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی قم به ویژه در رشته های علوم انسانی در این دانشگاه تقویت شود.

وی گفت: ۱۴۰۰ دانشجوی خانواده شهدا در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند اما منابع پیش بینی شده از این محل در سال‌های اخیر به این دانشگاه تامین نشده است.

به‌طور میانگین سالانه بیش از ۷۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در ۳۰ دانشگاه و مراکز آموزش عالی استان قم به فراگیری علم و دانش می‌پردازند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.