در این مطلب می خوانیم:
نمایش «گامی در دوزخ، گامی در بهشت» این روزها با لهجه قمی میزبان هنردوستان قمی است و شهروندان ساعتی را با احساس غم و شادی و در هم آمیخته شدن اشک و لبخند به تماشای این نمایش می پردازند.
این نمایش از روز پنجشنبه 31 خرداد کار خود را آغاز کرد و تا روز 22 تیرماه در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی میزبان مردم خواهد بود.
نمایش «گامی در دوزخ، گامی در بهشت» به دو خانواده می پردازد که در یک خانه مستاجر هستند. عبدل به همراه همسرش طاهره و دخترشان عصمت در یک اتاق و احمد و پسرش احمد که مشکل ذهنی دارد در اتاقی دیگر این خانه زندگی می کنند.
این دو خانواده از مشکل شدید مالی رنج برده و در این راستا بحث هایی مبنی بر امتلاک خانه ای که در آن زندگی می کنند، سبب به وجود آمدن ماجراهایی می شود و پیدا شدن قرآنی به قلم حضرت معصومه(س) نیز اتفاق هایی را به وجود می آورد....
خبرنگاران قمی روز سه شنبه به تماشای این نمایش پرداخته و در حاشیه آن نیز با مرتضی جلالی کارگران و همچنین علی فرحناک بازیگر و مسئول گروه تئاتر گفت وگو کردیم.
درد و دل های این دو هنرمند نشان می دهد که تئاتر قم همانند موضوع نمایش «گامی در دوزخ، گامی در بهشت» بسیار محروم بوده و حتی صاحبخانه نیست بلکه مستاجری کاشانه به دوش به شمار می آید که برای ارائه خدمات هنری به دوستان سختی های فراوانی متحمل می شود.
جلالی که سال هاست کارگردان تئاتر بوده و با حضرت معصومه (س) عهد بسته که در هر جشنواره در زمینه حضرت(س) کاری داشته باشد، درباره مشکلات تئاتر در قم گفت: تئاتر نه تنها در قم بلکه در سراسر کشور با مشکلات بزرگی مواجه است و تئاتر و بازیگران آن همیشه با بی مهری روبرو بوده اند.
وی بازیگران تئاتر را عاشق این هنر توصیف کرد و افزود: تئاتر را می توان یک کار دلی نامید و هیچگاه به درآمد آن فکر نمی کنیم.
این کارگردان با اشاره به اینکه برخی درصدد خاموش کردن چراغ تئاتر هستند، تصریح کرد: کار تئاتر را برای مردم می‌دانیم و به برگشت مالی فکر نمی‌کنیم و می‌خواهیم مردم مشاهده کنند تا پیام منتقل شود.
وی در خصوص سختی‌ها و مشکلات تئاتر می‌گوید: مشکل همیشه وجود دارد زیرا بی‌مهری به تئاتر و تئاتری همیشه بوده زمانی که تئاتر معیار قرار می‌گیرد بر اساس دل کار می‌کنیم به همین دلیل تمرینات اولیه داخل خانه انجام شد سپس سالنی از سوی انجمن هنرهای نمایشی اختصاص پیدا کرد.
جلالی ادامه داد: فرهنگ بلیت خریدن برای تماشای تئاتر هنوز رواج پیدا نکرده و مردم به این درک نرسیدند که تئاتر شغل و کار است و درآمدزایی دارد و هزینه‌های آن باید تأمین شود.
این کارگردان ابراز امیدواری کرد که فرهنگ حضور مردم در تئاتر افزایش یابد و خاطرنشان ساخت: ما می‌توانستیم کار کمدی در تهران اجرا کنیم تا مردم فقط بخندند اما در اجرای این نمایش می‌خواستیم پیامی را به مردم منتقل کنیم که امیدواریم به هدف خود رسیده باشیم.
وی درباره مشکل این گروه گفت که ما تمرینات را در خانه شروع کردیم و سپس در نمازخانه به تمرین پرداختیم و برای ارائه نمایش در این سالن نیز اجاره پرداخت می کنیم.
علی فرحناک نیز بازیگران قمی را در رشته تئاتر برجسته توصیف کرد و گفت: هنرمندان قمی در این رشته تبحر فراوانی دارند و جایگاه ویژه ای در عرصه هنری دارند اما متاسفانه با کمبود امکانات سخت افزاری در قم و عدم حمایت از بازیگران روبرو هستیم.
وی وجود سالن اجرا با امکانات مناسب برای اجرا را بسیار مهم دانست و افزود: یکی از اصلی ترین مشکلات تئاتر قم عدم وجود سالن مناسب به شمار می آید. این در حالی است که بازیگران قمی به دلیل سالن و امکانات مطلوب در سایر استان ها می درخشند اما در قم از این مساله محروم هستند.
فرحناک به کوچ هنرمندان قمی به استان های دیگر به ویژه تهران اشاره کرد و اظهار داشت: هنرمندان قمی به دلیل عدم وجود امکانات مناسب در قم مجبور به مهاجرت به تهران هستند و هنر خود را در این شهر به نمایش می گذارند و جایگاه بسیار خوبی در تئاتر کسب کرده اند.
وی ادامه داد: زمانی که برای اجرای نمایش مذهبی به شهرهای مختلف می‌رویم مشاهده می‌شود سالن خوب و مجهز دارند ولی هنرمند ندارند که به اجرا بپردازند ولی قم هنرمند و هنرجوی مستعد دارد. بر این اساس بسیاری افراد پس از رفتن به دانشگاه به قم برنمی‌گردند و جذب گروه‌های دیگر می‌شوند.
منبع: روزنامه اقتصاد آینده قم
8138/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.