به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در دیدار رئیس مرکز ملی آمار افزود: آمار قم برای مرکز ملی آمار، بسیار مهم است؛ زیرا یک مجموعه آماری ملی و بین‌المللی است و به شکل کامل روی کلیت نظام تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: حوزه، زمانی به فلسفه اصلی خود بازمی‌گردد که به  حوزه اجتماعی ورودی جدی داشته باشد و به همین دلیل هم به آمارهای خود نیاز داریم و هم به آمارهای مختلف اجتماعی و فرهنگی و جمعیتی؛ به همین دلیل ارتباط حوزه و مرکز ملی آمار تثبیت‌شده است.

وی عنوان کرد: حوزه می‌تواند در ترویج فهم آماری نقش‌آفرین باشد؛ جامعه نیز باید در زمینه آمار و ارائه اطلاعات و فهم آمار عملکرد بهتری داشته باشد و حوزه می‌تواند در ترویج این گفتمان نقش‌آفرین باشد.

اعرافی گفت: حوزه و آمار، دو مقوله درهم‌تنیده هستند که می‌توانند خدمات ارزشمندی به یکدیگر ارائه دهند و ثمره این تعامل به کلیت کشور واصل خواهد شد؛ صحت و فهم آمار در سطح جامعه نیز بسیار مهم است؛ پیشرفت فناوری آماری نیز بسیار بااهمیت است.

وی تصریح کرد: فعال‌تر شدن کارگروه مشترک حوزه علمیه و مرکز آمار می‌تواند آثار مهمی به همراه داشته باشد.

وی اضافه کرد: تمام زندگی و آینده و برنامه‌های ما به آمار و تحلیل و برنامه‌ریزی صحیح مبتنی است؛ حوزه علمیه نیز در زمینه فهم و تحلیل و بهره‌برداری و گفتمان سازی در این عرصه نقش مهمی دارد.

اعرافی گفت: قم، شهری اثرگذار در عرصه فرهنگی و جبهه مقاومت و دنیا است؛ به همین جهت، گزارش جامعی در زمینه قم در دایره آمار و ارقام باید تهیه شود؛ زیرا جایگاه قم در سطح جهان بسیار ویژه است.

رئیس مرکز ملی آمار ایران نیز در این دیدار گفت: تفاهم‌نامه خوبی میان مرکز ملی آمار و مدیریت حوزه منعقدشده است که امیدواریم بتوانیم در این قالب از ظرفیت‌های گسترده آن استفاده کنیم.

جواد حسین زاده افزود: حوزه‌های علمیه از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار هستند؛ مرکز ملی آمار نیز به دلیل اهمیت و جایگاه حوزه توجه خاصی به این عرصه دارد زیرا این آمار می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های آینده کمک شایانی کند.

وی در ادامه گفت: یکپارچگی و هماهنگی آماری دو رویکرد جدید بسیار مهم است و همه دستگاه‌ها باید با این روند همکاری داشته باشند؛ پایگاه اطلاعات آماری همه‌روزه در حال تکمیل است.

حسین زاده عنوان کرد: در سرشماری، ثبت جمعیت، فعالیت و مکان باید تجمیع شود و اگر سامانه ثبت‌احوال با اطلاعات مکانی و فعالیتی هماهنگ شوند می‌توانیم در مدت‌زمانی کوتاه‌تر آمارگیری را انجام دهیم؛ هزینه‌های آمارگیری بسیار گسترده است و همین‌الان برای یک سرشماری باید ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه کنیم؛ ازاین‌رو است که سعی داریم با تغییر رویکرد به یک شبکه زنده و پویا برسیم.

وی همچنین با اشاره به طرح سرانه فرهنگی خانوار عنوان کرد: بیشترین سهم مطالعه خانوارها شامل مطالعه قرآن و ادعیه می‌باشد که بسیار مهم است؛ از دیگر طرح‌های ما، طرح گذران وقت خانوار است که به‌طور حتم اگر این آمارها توزیع شود می‌توانیم در برنامه‌ریزی‌ها از آن‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.