غلامرضا ترک روز سه شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در مدت مشابه سال گذشته نیز بالغ بر ۱۶ میلیارد ریال به ۱۰ طرح در حوزه های کشاورزی، صنعتی، معدن، خدمات، گردشگری و صنایع دستی پرداخت شد.

به گفته وی، تاکنون بیش از ۷۰ درصد از طرح های اشتغال روستایی که تسهیلات دریافت کرده اند، به بهره برداری رسیده است.

به گفته وی، متقاضیان باید در سامانه کارا ثبت نام نمایند، پس از اخذ کد رهگیری، اطلاعات فرد به دستگاه اجرایی مربوطه ارسال می شود تا با طرح و بررسی در کمیته فنی، مصوب شود.

ترک افزود: نظارت در صندوق به صورت دوره ای می باشد، لذا قبل از پرداخت، حین پرداخت و بعد از پرداخت نظارت های لازم صورت می گیرد و سه سال ادامه دارد تا شغل ایجاد شده پایدار بماند.

وی با بیان این که در چند سال گذشته ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار به صندوق کارآفرینی امید قم در حوزه اشتغال پایدار روستایی و عشایری تخصیص داده شده است، ادامه داد: بخشی از این اعتبار مربوط به دستگاه های حمایتی از جمله کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید  برای ایجاد اشتغال است که در حال پرداخت می باشد.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد اعتبار مربوط به صندوق کارآفرینی امید قم جذب شده و غالبا پرداخت های اشتغال روستایی در حوزه های صنعت، معدن، کشاورزی، خدمات، گردشگری و صنایع دستی صورت گرفته است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید قم با اشاره به تسهیلات پرداخت شده در حوزه ایجاد اشتغال در یک سال گذشته، گفت: بر اساس تفاهم نامه با اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، تاکنون ۶۵ میلیارد ریال در راستای انعقاد تفاهم نامه برای از رده خارج کردن مینی بوس های فرسوده در قم پرداخت شده است.

به گفته وی، در تفاهم نامه اداره کل ورزش و جوانان ۱۶ میلیارد ریال برای حمایت از سمن ها و سازمان های مردم نهاد و نوسازی باشگاه های ورزشی و با انعقاد تفاهم نامه با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نیز حدود ۷۵ میلیارد ریال تسهیلات در راستای حمایت از نخبگان دانشگاهی و طرح های دانش بنیان پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس انعقاد تفاهم نامه با مرکز خدمات حوزه های علمیه در حوزه مسکن ، ۱۰۰ میلیارد ریال و بر اساس انعقاد تفاهم نامه با پردیس فارابی دانشگاه تهران در راستای حمایت از ایده های نوآورانه با عنوان جشنواره «ایده تا بازار» پنج میلیارد ریال برای ترویج فرهنگ کارآفرینی میان قشر دانشگاهی تسهیلات پرداخت شده است.

ترک گفت: بر اساس تفاهم نامه هم افزایی منابع به جامعه هدف با کمیته امداد نیز تاکنون ۱۰ میلیارد ریال در حوزه اشتغال و توانمندسازی مددجویان پرداخت شده است.

وی بیان کرد: در راستای حمایت از اشتغال زنان روستایی در صندوق های خرد محلی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان تاکنون ۱۰ صندوق شناسایی شده است و تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال به این صندوق ها تسهیلات پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: این صندوق برای ایجاد اشتغال و در راستای فعالیت ها، راهبردهای خاصی را تدوین کرده که با عنوان هر روستا یک محصول، روستای بدون بیکار، روستاهای هدف گردشگری و توانمندسازی زنان روستایی اقدامات خوبی در استان صورت گرفته است.

به گفته ترک، طرح یک روستا یک محصول در روستاهای صرم و بیدهن اجرایی شده است و سال گذشته ۱۰ فقره تسهیلات به مبلغ سه میلیارد ریال به متقاضیان این روستاها پرداخت شد.

وی ادامه داد: اجرای طرح روستای بدون بیکار در حال مطالعات اولیه می باشد و برای روستای گردشگری نیز روستای نمونه گردشگری قاهان در نظر گرفته شده است که در مراحل اولیه اجرا می باشد.

وی در ادامه گفت: این صندوق به عنوان بازوی دولت در حمایت مالی قرض الحسنه در حال فعالیت در حوزه اشتغال است و حوزه فعالیت آن حمایت از کسب و کارهای خرد و کوچک می باشد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید قم افزود: صندوق از افرادی که دارای مهارت هستند، به ویژه زنان سرپرست خانوار، روستاییان، نخبگان، کارآفرینان در قالب ایجاد کسب و کارهای خرد، بازار محور، هم افزا و جلب مشارکت های مردمی از طریق ایجاد و توسعه صندوق های خرد محلی، توسعه مشارکت های خیران و بهره گیری از ظرفیت و مزیت های کشور در توسعه منابع خرد و خانگی در حال فعالیت می باشد که به صورت قرض الحسنه، حمایت می کند.

به گفته وی، اعطای تسهیلات اشتغال پایدار روستایی با هدف حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری شهرهای زیر ۱۰ هزار جمعیت و به استناد آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی صورت می گیرد.

/۲۰۸۵/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.