محمدعلی مقدم خواه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: نوزادان پس از تولد توسط مراکز وابسته به معاونت توانبخشی بهزیستی غربالگری، و موارد مشکوک به ناشنوایی به بخش توانبخشی و پذیرش ارجاع می شوند.
وی اضافه کرد: نوزادان بر اساس شرایطی که دارند ممکن است برای کاشت حلزون به تهران معرفی شوند که هزینه این عمل معمولا توسط خیران و متخصان کار غربالگری پرداخت می شود.
وی ادامه داد: بهزیستی نیز 30 میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می نماید و خانواده ها برای انجام این عمل باید حدود یک سال در انتظار باشند.
مقدم خواه گفت: حلزون معمولا توسط بهزیستی تهیه می شود و یا خانواده ها خریداری کرده و بخشی از هزینه را از بهزیستی دریافت می نمایند.
وی خاطرنشان کرد: کاشت حلزون در استان تهران صورت می گیرد و هزینه هر عمل جراحی در سال گذشته حدود یک میلیارد و 500 میلیون ریال بود.
وی با تاکید بر انجام آزمایش های ژنتیکی خانواده ها قبل از فرزنددار شدن، گفت: بهزیستی به خانواده های دارای معلول، مشاوره ژنتیک رایگان ارائه می دهد تا از تولد فرزند معلول دیگر جلوگیری شود.
معاون بهزیستی قم بر غربالگری نوزادان در هفته نخست تولد تاکید و اضافه کرد: اگر مشکلات ژنتیکی در هفته های نخست تولد شناسایی شود، حمایت دستگاه های ذیربط نیز زودتر برقرار و مشاوره به خانواده ها ارائه می شود تا نوزادان با مشکلات کمتری رشد کنند.
وی بیان کرد: دانش آموزان در دریافت خدمات از جمله سمعک و لوازم دیگر در اولویت هستند و همه افراد زیر پوشش هر سه تا پنج سال یک بار می توانند درخواست سمعک نمایند.
به گفته وی، پرداخت هزینه های تحصیلی، ایاب و ذهاب، شهریه دانشجویی دست کم تا 60 درصد، کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه تهیه جهیزیه و اشتغال از دیگر خدماتی است که توسط بهزیستی به ناشنوایان و کم شنوایان ارائه می شود.
وی خاطرنشان کرد: هر کارفرما به ازای اشتغال یک ناشنوا یا کم شنوا، 200 میلیون ریال وام قرض الحسنه دریافت می نماید و بهزیستی برنامه ای برای کمک به بیمه افرادی که مشغول به کار می شوند نیز دارد.
به گفته وی، 20 تن از سالمندان ناشنوا در چهار مرکز شبانه روزی سالمندان استان قم نگهداری می شوند.
وی با بیان این که سه موسسه خیریه، انجمن و کانون در قم از ناشنوایان حمایت می کنند، گفت: مراکز حوزوی برنامه های ویژه برای مسائل مذهبی و دینی و هیات ورزشی ناشنوایان نیز فعالیت های گسترده ای دارد.
جمعیت مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی قم 25 هزار خانوار معادل 100 هزار تن و هشت درصد کل ساکنان این استان است.
سی ام سپتامبر مصادف با هشتم مهرماه هر سال، «روز جهانی ناشنوایان» نام گذاری شده است.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.