هنوز درس و مشق دانش آموزان در مدارس ادامه دارد که نامش بر زبان ها می افتد و با نواخته شدن زنگ مهر به فراموشی سپرده می شود.اوقات فراغت که برنامه ریزی برای غنی سازی آن می تواند آینده جوانان و نوجوانان  را تضمین کند و بی تفاوتی نسبت به آن ، فرصت های طلایی است که به راحتی به هدر می رود و گاهی نیز بدخواهان کشور از آن بهره می برند.

برخی کارشناسان معتقدند که هنوز اهمیت غنی سازی  اوقات فراغت درجامعه به خوبی درک نشده، آنان استفاده از چنین فرصت هایی را برای آموزش های مورد نیاز برای قشر نوجوان و جوان را لازم و ضروری می دانند و معتقدند که نباید به سمت فرصت سوزی به جای فرصت سازی برویم.

بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ ،‌استان قم بیش از یک میلیون ۲۹۲ هزار جمعیت است که حدود ۳۳۵ هزار تن جزء گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ و حدود همین تعداد نیز در گروه سنی زیر 15 سال است،‌ یعنی 52 درصد از کل جمعیت استان، که این موضوع توجه به غنی سازی اوقات فراغت را گوش زد می کند که برای بررسی ابعاد این موضوع، میزگردی در این زمینه در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قم برگزار شد.

اهمیت غنی‌سازی اوقات فراغت به خوبی درک نشده است

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان قم در این میزگرد، با تاکید براینکه اهمیت غنی‌سازی اوقات فراغت به خوبی درک نشده است گفت: غنی‌سازی اوقات فراغت و استفاده از این ایام برای مهارت‌آموزی به جوانان،‌ مشکل اشتغال جوانان را برطرف می‌کند.

روح‌الله رمضانی، غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان را مهم‌ترین اولویت در حوزه جوانان دانست و تاکید کرد: غنی‌سازی اوقات فراغت به معنای پُر و تلف کردن اوقات فراغت نیست بلکه به معنای استفاده از این اوقات به منظور حداکثر بهره وری است.

وی مسائل فراغتی را یکی از نیازهای مهم نوجوانان و جوانان برشمرد و اظهار داشت: آینده یک کشور را جوانان کارآزموده می‌سازد به همین دلیل استفاده از اوقات فراغت به منظور فن آموزی به جوانان بسیار اهمیت دارد.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان قم، آگاه‌سازی خانواده‌ها پیرامون اهمیت توجه به اوقات فراغت جوانان را ضروری دانست و تاکید کرد: اوقات فراغت یک موضوع حاشیه‌ای نیست بلکه موضوعی اساسی و نیازی جدی است که باید اهمیت آن به خوبی درک شود.

سند اوقات فراغت قم تدوین شده است

رمضانی که کارشناس در امور مسائل اوقات فراغت نیز می باشد، ادامه داد: به منظور ایجاد حساسیت در جامعه،‌ هماهنگی و ساماندهی وضعیت اوقات فراغت در استان،‌سند اوقات فراغت قم تدوین و وظیفه دستگاه‌های مختلف در آن تدوین شده است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان قم، بیان کرد: بر اساس سند اوقات فراغت استان که در قالب یک برنامه پنج ساله تدوین شده ، تکلیف دستگاه‌های متولی مشخص و با تعریف شاخص‌هایی از نظر کمی و کیفی وظیفه آن‌ها تعیین شده است.

وی، اظهار داشت: اوقات فراغت یک صنعت پیشرفته در سطح جهان است که در ارتقای شاخص‌های فرهنگی ،هویتی  و همچنین نشاط اجتماعی در حوزه جوانان بسیار قابل توجه است ضمن اینکه به دلیل گردش بالای مالی در این صنعت،‌ بزرگ‌ترین مجموعه‌های ورزشی و تفریحی دنیا با توجه به سلایق جوانان ساخته می‌شوند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان قم، گفت: این اداره کل به عنوان دبیرخانه ستاد ساماندهی اوقات فراغت جوانان، در حوزه ستادی وظیفه نظارت،‌هماهنگی و ارزیابی دستگاه‌های مختلف را به عهده دارد تا بر اساس شاخص‌های تعریف‌شده عملکرد دستگاه‌های مختلف استان را در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت ارزیابی کند.

 بخش زیادی از اوقات فراغت قمی ها در تماشای تلویزیون خلاصه می شود

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان قم، گفت: پژوهش‌های انجام‌شده پیرامون اوقات فراغت در این استان نشان می‌دهد که بخش زیادی از اوقات فراغت قمی‌ها در تماشای تلویزیون خلاصه می‌شود که باید این موضوع آسیب‌شناسی شود.

رمضانی با اشاره به مدل های مختلف اوقات فراغت افزود: مدل گروهی غیرفعال مانند تماشای جمعی تلویزیون، گروهی فعال مانند انجام گروهی فعالیت‌های ورزشی، ‌فردی غیرفعال مانند فعالیت در فضای مجازی و فردی فعال مانند فعالیت ورزشی و هنری انفرادی انواع مدل های غنی‌سازی اوقات فراغت است.

وی ادامه داد: در پژوهش انجام‌شده ‌بیش‌ترین اوقات فراغت در قم دیدن برنامه‌های تلویزیون و کار با موبایل بوده و کمترین آن فعالیت‌های ورزشی که این موضوع نیازمند بررسی و انجام پژوهش‌های بیشتر برای ریشه‌یابی است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان قم، با تاکید بر نقش خانواده‌ها در غنی‌سازی اوقات فراغت اظهار داشت: فضا و امکانات ورزشی نسبتا مطلوبی در استان وجود دارد که متأسفانه به دلیل نداشتن اطلاع کافی خانواده‌ها و همچنین نبود دغدغه برای فعالیت ورزشی جوانان و نوجوانان از این ظرفیت‌ها برای غنی‌سازی اوقات فراغت استفاده نمی‌شود.

3850 دوره در سامانه اوقات فراغت قم ثبت شده است

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان قم، گفت: به منظور غنی‌سازی اوقات فراغت در ایام تابستان، 3850 دوره در قالب 636 مجموعه در سامانه اوقات فراغت قم ثبت شده است.

رمضانی با اشاره به فعالیت سامانه اوقات فراغت استان افزود: در این سامانه برنامه‌ها و ‌دوره‌های مختلف با محوریت آموزشی، قرآنی، ورزشی، هنری، علوم رایانه، فرهنگی، گردشگری، اردوهای جهادی، اردوی راهیان نور و معارف اسلامی توسط نهادها، سازمان‌ها، تشکل‌ها، مساجد و پایگاه‌های مختلف ثبت شده است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان قم، با اشاره به طراحی نرم‌افزار موبایلی این سامانه گفت: استان قم از جمله معدود استان‌هایی است که علاوه بر راه‌اندازی سامانه اوقات فراغت،‌ نرم‌افزار موبایلی آن نیز طراحی کرده است که با مراجعه به سامانه اوقات فراغت قم به نشانی http://qomfaraghat.ir امکان دسترسی و نصب این نرم‌افزار وجود دارد.

وی ادامه داد:کلاس‌های تقویت درسی،طراحی، نقاشی و خوشنویسی،امداد و کمک‌های اولیه، آموزش زبان انگلیسی و عربی، تئاتر، داستان‌نویسی، طنزنویسی، فیلم‌نامه‌نویسی، عکاسی، خبرنگاری،رباتیک، خیاطی، حفظ، تجوید، روخوانی، روان‌خوانی و تفسیر قرآن، گلدوزی، نجوم، سفالگری، سرود و تواشیح، شنا، والیبال، فوتبال و فوتسال، تکواندو، والیبال، بدمینتون، شعر، بازیگری و همچنین قصه‌گویی قرآنی از جمله کلاس‌های اوقات فراغت در حال اجرا در سطح این استان است

خلاءهای زیادی پیرامون غنی‌سازی اوقات فراغت در قم وجود دارد

قائم‌مقام دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد قم نیز دراین میزگرد  گفت: با وجود اینکه کارهای مهمی در حوزه غنی‌سازی اوقات فراغت در استان انجام شده است ولی همچنان خلاءهای زیادی در این زمینه در قم وجود دارد.

حجت‌الاسلام اسدالله کریمی، با بیان اینکه جایگاه قم به عنوان ام القرای جهان تشیع موجب شده تا نگاه به این استان متفاوت از استان‌های دیگر باشد، ‌افزود: در دبیرخانه کانون‌ها فرهنگی و هنری مساجد قم کارهای بزرگی در مساجد برنامه‌ریزی شده است که این موجب شده تا وضعیت قم نسبت به مناطق دیگر کشور بهتر باشد ولی همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی در پیش است.

وی ادامه داد: 17 عنوان برنامه کلان به کانون‌های فرهنگی هنری برای اجرا در ایام مساجد داده شده است که تا کنون با 370 کانون تفاهم‌نامه لازم برای اجرای این برنامه‌ها به امضا رسیده است.

کریمی با بیان اینکه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد دارای جایگاه حقوقی مستقل و شماره ثبت حقوقی هستند،‌ گفت: جایگاه حقوقی مستقل این امکان را فراهم می‌کند تا کانون‌های فرهنگی هنری بدون هیچ‌گونه محدودیتی امکان امضای تفاهم‌نامه با سایر نهادها برای اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی و هنری را داشته باشند.

وی به این نکته اشاره کرد که اگر ما به دنبال غنی سازی اوقات فراغت هستیم و اگر به دنبال آن می باشیم که جوانان و نوجوانان از بهترین فرصت های خود به خوبی بهره ببرند باید توجه جدی به مسجد داشته باشیم و این قشر را بیش از پیش با مسجد و برنامه های آن آشنا کنیم.

4 هزار فعالیت در کانون‌ها فرهنگی هنری مساجد قم انجام می‌شود

قائم‌مقام دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد قم گفت: 4 هزار فعالیت متنوع فرهنگی آموزشی،‌هنری و تفریحی در کانون‌ها فرهنگی هنری مساجد قم در ایام تابستان انجام می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت گسترده مساجد استان برای پر کردن اوقات فراغت کودکان،‌نوجوانان و جوانان گفت: راه‌اندازی سامانه بچه‌های مسجد این امکان را فراهم کرده است که امکان دسترسی به فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به سادگی توسط والدین قابل ارزیابی باشد.

قائم‌مقام دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد قم افزود: طرح غنی‌سازی اوقات فراغت مساجد قم اواخر خردادماه در همزمان با سراسر کشور آغاز شده است که در طرح برنامه‌های متنوعی برای پر کردن اوقات فراغت کودکان،‌نوجوانان و جوانان در تعطیلات تابستان برنامه‌ریزی شده است.

کریمی با بیان اینکه بسیاری از خانواده ه از فعالیت‌ها گسترده مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری فعال در این مساجد بی‌اطلاع هستند،‌ادامه داد: رویکرد دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد قم در ایام تابستان، تمرکز به موضوعات تفریحی و فرهنگی به جای توجه به مسائل آموزشی است.

موازی کاری و عدم همپوشانی چالش های غنی سازی اوقات فراغت 

کارشناس جوانان جمعیت هلال‌احمر قم،نیز دراین میزگرد با اشاره به چالش‌های موجود در زمینه غنی‌سازی اوقات فراغت در استان گفت:‌ موازی کاری و عدم همپوشانی و هماهنگی میان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در حوزه غنی‌سازی اوقات فراغت از جمله مهم‌ترین چالش‌های موجود در این زمینه است.

محمد قادری ادامه داد: در حالی جمیعت هلال‌احمر این امکان را دارد که در صورت تامین سالن مناسب، دوره‌های مختلف با سطح مخاطب بیشتر را برگزار کند که برخی نهادها دارای چنین سالن‌هایی هستند و در صورت همکاری در این زمینه می‌توان شاهد برگزاری برنامه‌های اثرگذارتر در استان بود.

وی ، تعیین زیرساخت‌های  ظرفیت‌های دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در حوزه غنی‌سازی اوقات فراغت را مقدمه برنامه‌ریزی برای همگرایی و استفاده از این ظرفیت‌ها دانست و گفت: باید از این زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها در راستای غنی‌سازی هر چه بهتر اوقات فراغت جوانان استفاده کرد.

وی با بیان اینکه ۲۲ هزار تن عضو فعال در جمعیت هلال‌احمر قم وجود دارد ضمن اینکه بالغ بر ۱۰۶ خانه هلال در سطح استان وجود دارد که درآنها آموزش ها مختلف امدادی به مردم داده می شود گفت: هلال احمر استان برای پنجمین سال متوالی در سال گذشته در حوزه جوانان به عنوان دستگاه برتر در غنی سازی اوقات فراغت انتخاب شد.

1810 تن در دوره‌های آموزشی مهارتی هلال‌احمر شرکت کردند

کارشناس جوانان جمعیت هلال‌احمر قم گفت: در تیرماه سال جاری 71 دوره آموزشی و مهارتی در مرکز جوانان هلال‌احمر قم برگزار شد که یک هزار و 810 تن در این دوره‌ها شرکت داشتند.

 قادری با اشاره به اقدام‌های این جمعیت برای غنی‌سازی اوقات فراغت در استان افزود: برنامه‌های آموزشی مهارتی جمعیت هلال‌احمر در ایام تابستان افزایش می‌یابد که هدف از این دوره‌های علاوه بر غنی‌سازی اوقات فراغت،‌ مهارت‌آموزی به نوجوانان و جوانان است.

وی ادامه داد: علاوه بر دوره‌های آموزشی مانند امداد و نجات، فن ورز داروخانه ،‌ آموزش رایانه،نرم‌افزارهای مختلف و زبان خارجی،‌ مهارت‌های زندگی و اقدام‌های پیشگیرانه در برابر حوادث و بیماری‌ها از جمله آموزش‌های مراقبتی برای جلوگیری از ایدز و هپاتیت در دستور کار جمعیت هلال‌احمر است.

18 کانون هلال‌احمر در دانشگاه‌های قم ایجاد شد

کارشناس جوانان جمعیت هلال‌احمر قم گفت: 18 کانون جمعیت هلال‌احمر در دانشگاه‌های قم ایجادشده و به طور مستمر آموزش‌ها و مانورهای بزرگ امدادی با محوریت یکی از این دانشگاه‌ها در استان برگزار می‌شود.

قادری،‌ افزود: کانون‌های دانش‌آموزی، ‌دانشجویی، ‌طلاب و روستایی از جمله کانون‌های هلال‌احمر است که از آن‌ها برای توسعه آموزش‌های امدادی و به‌کارگیری از ظرفیت قشرهای مختلف در زمان حادثه به منظور امدادرسانی و همچنین کاهش خسارت‌ها استفاده می‌شود.

وی برگزاری مانورهای بزرگ امدادی را از جمله اقدام‌های مهم صورت گرفته در کانون‌های دانشجویی دانست و ادامه داد: تا کنون در دانشگاه‌های شهاب دانش،‌ پیام نور و دانشگاه آزاد واحد قم مانورهای بزرگ آموزشی با مشارکت دانشجویان و تیم‌های امدادی سازمان‌دهی شده در این دانشگاه‌ها برگزار شده است.

کارشناس جوانان جمعیت هلال‌احمر قم، جوانان را پشتوانه قوی هلال‌احمر قم دانست و افزود: جوانان داوطلب، آموزش‌دیده و مردمی این جمعیت، در حوادث مختلف به خوبی نقش‌آفرینی می‌کنند و در کمترین زمان به یاری حادثه دیدگان می‌شتابند.

گزارش از: محمد زمانی 

7404/ 6133/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.