به گزارش ایرنا، مساجد در طول تاریخ همواره محل نیایش، خطابه و تجمع مؤمنان برای ابلاغ احکام، دستورها و آموزه های دینی و کاربرد آنها در زندگی روزمره بوده و همچنین به لحاظ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی نقش مهمی در همبستگی جهان اسلام ایفا کرده است.
شکل گیری مساجد و گسترش ساخت آنها در ایران همزمان با ورود اسلام بود که پس از آن به عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار در زندگی مردم مطرح شد چنانکه به عنوان کانون اساسی در شکل گیری نهضت های سیاسی و اجتماعی ایرانیان در ادوار مختلف نقش بسیار مهمی ایفا کرد و تا به امروز علاوه بر کارکردهای مذهبی به عنوان یکی از کانون های اصلاح و پرورش جوانان و مبارزه علیه استکبار جهانی مطرح است.
امروز جهان اسلام به شکل های مختلف با تهاجم فرهنگی روبرو است زیرا این کار نیاز به لشگرکشی و نیروهای نظامی ندارد و از نمونه های آن می توان به ترویج افکار و اندیشه‏ های غیراسلامی و حتی ضد اسلامی، تبلیغ افکار التقاطی، تقدس زدایی و توهین به مقدسات، سست کردن پایه‏های اعتقادی جوانان نسبت به برخی از اصول و آرمان‏ها و... اشاره کرد.
همچمه هایی که علاوه بر نسل جوان پایه های نهادهای اساسی جوامع اسلامی همچون خانواده را نشانه رفته است.
از این رو مساجد به عنوان یکی از پایگاه های مذهبی و تبلیغاتی در مقابله با این تهاجم فرهنگی نقش بارزی ایفا می کنند، به همین سبب باید این کانون ها را با زندگی مردم به ویژه زندگی جوانان پیوند داد تا با ترویج فرهنگ استکبار ستیزی و تمسک به آموزه ها و داشته های دینی و اعتقادی جهان اسلام از خطری که آن را تهدید می کند در امان بماند که این مهم نیازمند آن است که دانشمندان و روشنفکران جهان اسلام با عمومیت دادن به عقلانیت به دنبال شناخت و ارایه ساختارهای نوین تمدن اسلامی و تلاش در جهت مقبولیت عمومی آن باشند تا مساجد به عنوان یکی از ارکان اصلی این دین جایگاه خود را حفظ کند.
فعالیت نزدیک به 25 هزار کانون های فرهنگی هنری در مساجد کشور فرصتی شده تا اینکه مساجد با زندگی نسل جوان و نوجوان پیوند برقرار کند و یکی از مراکز مورد توجه این قشر باشد و در حالی که این قشر برای غنی سازی اوقات فراغت خود از امکانات و برنامه های فرهنگی مساجد استفاده کنند.
در زمان حاضر جمعیت عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد از مرز 2 میلیون نفر گذشت و بستری شده برای عرضه فعالیت های فرهنگی و هنری که البته فعالیت های شاخص کانون ها در شبکه های اجتماعی و در مساجد با بهره برداران زیادی روبرو است.
ستاد ساماندهی کانون های مساجد استان اصفهان با ثبت و ساماندهی هزار و 900 باب کانون فرهنگی هنری در مساجد این استان زمینه ساز عضویت 330 هزار نفر در این مراکز شده است.
فعالیت های قرآنی شامل آموزش، تفسیر، تجوید و بیان داستان های اسلامی، فعالیت های کتابخوانی در هزار و 400 مسجد، اجرای سرود و تئاتر، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری، اجرای جشنواره های فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، ترویج فرهنگ و ارزش های ایرانی اسلامی، ترویج سبک زندگی اسلامی، برگزاری اردو و طرح اوقات فراغت، گرامیداشت مناسبت های مذهبی و ملی از جمله برنامه های این مراکز است.

** جوانان و نوجوانان گروه هدف کانون های مساجد هستند
سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان گفت: جوانان و نوجوانان گروه هدف این مراکز هستند و متناسب با این قشر برنامه های فرهنگی و هنری عرضه می شود.
حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا نیستانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سیاستگذاری فعالیت های کانون های مساجد متناسب با این گروه سنی است و بر اساس علاقه و نیاز جامعه فعالیت هایی برای ان ها تعریف و اجرا می شود.
وی بیان کرد: پیشگیری از آسیب های اجتماعی، تحکیم بنیان خانواده، ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی و بسط و گسترش آموزه های دینی رویکرد فعالیت های این مراکز است که در این راستا طرح سفیران اجتماعی مساجد اجرا می شود.

**جذابیت در فعالیت کانون مساجد عامل رونق کانون هاست
هرچند مساجد به عنوان نهادهای سنتی در جوامع اسلامی شناخته می شوند اما ارایه کارکردهای مثبت و متناسب با نیاز روز می تواند این پایگاه را همسطح با رسانه های مدرن و چه بسا پیشروتر معرفی کند زیرا در این مکان ها امکان ارتباط مستقیم و دریافت بازخوردهای فوری و تاثیرهای آن برای مخاطب وجود دارد از این رو می توانند به عنوان نقطه اتکا و مرکز ثقل سازماندهی جوامع اسلامی و وحدت آنها به ایفای نقش بپردازند و بنیان های اساسی یک تمدن نوین اسلامی را پایه ریزی کنند.
مشاور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بر اهمیت فعالیت های جذاب کانون های فرهنگی مساجد تاکید کرد.
حجت الاسلام نیستانی با اشاره به اینکه فعالیت های متنوع و جذاب فرهنگی مساجد عامل جذب افراد به این مراکز دینی خواهد بود، تصریح کرد: جوانان خوش ذوق و با علاقه برنامه ریزی فرهنگی موثری برای مردم دارند که آن دسته از کانون های دارای برنامه های خلاقانه اعضا بیشتری نسبت به سایر کانون ها دارند.
وی ادامه داد: کانون های دارای ظرفیت های فرهنگی و هنری جذاب قادر به اجرای طرح های ملی بوده اند و باید این دسته از کانون ها مورد حمایت خیرین و دستگاه های اداری قرار بگیرند.

وی ادامه داد: احیا کارکرد مساجد توسط جوانان و نوجوانان مسجدی رقم می خورد و باید بستر برای مشارکت بیشتر جوانان در مساجد فراهم شود که این موضوع به جذابی کار کانون های فرهنگی هنری متناسب با مساجد خواهد شد.

**کیفیت بخشی فعالیت های کانون های مساجد لازم است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: افزایش کیفی کانون های مساجد بیش از افزایش کمی آن ها مورد توجه باید قرار بگیرد تا اینکه کارآمدی فرهنگی وجود داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری افزود: ارتقای کیفی فعالیت های این نهادهای فرهنگی در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن و جلوگیری از ناهنجاری ها مورد توجه است و تقویت این مراکز به رشد شاخصه های فرهنگی وگسترش ارزش های اسلامی منجر می شود.
وی با بیان اینکه هزینه در عرصه فرهنگی از جمله فعالیت های کانون های مساجد سرمایه گذاری برای نسل جوان و نوجوان جامعه است، تصریح کرد: خیرین برای فعالیت های فرهنگی مساجد مثل فعالیت های عمرانی مشارکت کنند.
وی ادامه داد: بودجه های دولتی برای این مراکز فرهنگی اندک است و باید مردم مشارکت و همکاری بیشتری در این دسته از فعالیت ها داشته باشند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه کانون های مساجد در سراسر استان و حتی مناطق محروم و روستایی فعالیت می کنند، یادآورشد: تاسیس این مراکز در همه مناطق باعث گسترش شاخص های فرهنگی و دسترسی آسان مردم به این امکانات شده است.

**کانون های مساجد بازوی اجرایی شورای فرهنگ عمومی هستند
امام جمعه نجف آباد با اشاره به فعالیت شورای فرهنگ عمومی در شهرستان ها گفت: مصوبات و سیاستگذاری های این نهاد نیازمند مشارکت های دستگاه های اداری و نهادهای مردمی برای اجرای این تصمیم سازی هاست که کانون های مساجد بازوی توانمندی در این عرصه هستند.
حجت الاسلام و المسلمین مصطفی حسناتی ادامه داد: با اعتماد به این تشکل های مردمی بستر برای توسعه فرهنگی فراهم و زمینه جذب نسل جدید به مساجد و آشنایی آن ها با مفاهیم اسلامی فراهم می شود.
وی با بیان اینکه کانون های مساجد دستاوردهای زیادی دارند، تصریح کرد: تنوع فعالیت این مراکز موجب جذب افراد به کانون های مساجد می شود و با تقویت این نهادهای فرهنگی و دینی قادر به جذب کودکان، جوانان و نوجوانان به مساجد و فعالیت آن ها در زمینه های دینی، فرهنگی، هنری و اعتقادی خواهد بود.
امام جمعه نجف آباد با بیان اینکه متولیان مساجد باید زمینه سازی برای حضور جوانان و نوجوانان را فراهم کنند، اظهارداشت: یکی از جلوه ها و بسترها برای جذب این قشر به مسجد فعال سازی کانون های مساجد و حمایت از فعالیت های فرهنگی آن هاست.
وی ادامه داد: متولیان مسجد با تامین امکانات، حمایت و استقبال از حضور و فعالیت آن ها زمینه های لازم رابرای فعالیت در کانون های فرهنگی و هنری و مشارکت در برنامه های مساجد را فراهم سازند و نباید بگویند مساجد نیازی به کانون ندارند.
حجت الاسلام حسناتی تلاش همگانی برای تقویت سنگر مسجد را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد نیازمند حمایت مادی و معنوی است و باید متولیان مساجد و خیرین از این فعالیت ها ویژه حمایت کنند و با هزینه در این مراکز و این دسته از فعالیت ها در راستای مبارزه با توطئه دشمنان علیه کشور اقدام کنند.
فعالان کانون های مساجد خواستار حمایت مسئولان از فعالیت های فرهنگی هستند
مدیران مسئول، اعضای و فعالان کانون های فرهنگی و هنری مساجد خواستار حمایت مسئولان از اقدامات و فعالیت های آن ها هستند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه قابل توجهی را برای این نهادها پیش بینی و در طول سال بر اساس طرح و برنامه اختصاص دهد.

با توجه به اینکه کانون های فرهنگی و هنری مردمی مدیریت می شود اختصاص اعتبارات دولتی به آن ها و جذب مشارکت مردمی موجب کیفیت بخشی خوب به برنامه و افزایش فعالیت ها می شود و کیفیت و تنوع کار بیش از فعالیت دستگاه های اداری در این حوزه خواهد بود.
فعالان این عرصه فرهنگی و هنری بیش از بودجه اختصاصی دولت فعالیت و اقدام مناسب و مورد نیاز حوزه فرهنگی را انجام می دهند و اگر این اعتبارات دولتی و حمایت های ویژه افزایش یابد، فعالیت آن ها نیز دوچندان خواهد شد.
اعتماد به این نهادهای فرهنگی و واگذاری برخی از فعالیت ها آن ها ثمره خوبی را برای کاهش دغدغه های اجتماعی و افزایش کیفیت در کار خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، کانون های فرهنگی هنری مساجد در 18 اسفند 1372 شمسی و طبق مصوبه 302 شورای انقلاب اسلامی ایجاد شده و امسال بیست و ششمین سالگرد تاسیس آن است.
7131/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.