سید احمد شفیعی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به این‌که آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر سلامت شهروندان است، افزود: تردد زیاد خودروها در سطح شهر نقش مهمی در افزایش سطح آلودگی هوا دارد و به همین علت باید در تدوین طرح‌های ترافیکی، ایجاد راه‌های جدید برای آسان شدن حرکت خودروها که موجب تشویق مردم به استفاده از خودرو شخصی می‌شود، تنها راهکار پیشنهادی نباشد.

وی افزود: شکل‌گیری ترافیک شهری در اثر حجم زیاد خودروهای در حال تردد، ازجمله عوامل مؤثر بر روی هوای شهر قم و کاهش‌دهنده کیفیت آن است که در صورت بی‌توجهی به این مساله، قم در سال‌هایی نه‌چندان دور مانند تهران و بسیاری دیگر از شهرهای کشور با روزهای آلوده زیست‌محیطی مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: لازم است تا بحث سیاهه انتشار به‌منظور شناسایی عوامل آلوده‌کننده شهر قم و درصد تأثیرگذاری هر یک از آن‌ها به‌طور کامل موردمطالعه و پایش قرار گیرد و از نتایج این تحقیق در مدیریت ترافیکی شهر در سال‌های آینده استفاده شود.

شفیعی گفت: کاهش سرانه سفر درون‌شهری شهروندان با استفاده از توسعه دولت الکترونیک و جانمایی صحیح امکانات موردنیاز شهروندان در مناطق مختلف شهر ازجمله راهکارهای پیشنهادی برای کاهش سهم ترافیک شهری در آلودگی هوای شهر قم است.

وی بیان کرد: برای نمونه قرار گرفتن منطقه مسکونی پردیسان با جمعیتی قابل‌توجه در فاصله حدود ۱۰ کیلومتری مرکز شهر قم که بسیاری از ساکنان آن برای انجام فعالیت‌های اداری، آموزشی و سایر امور موردنظر خود به‌صورت روزانه در فضای شهر تردد می‌کنند ازجمله عوامل افزایش‌دهنده ترافیک شهری و آلوده‌کننده هواست، بنابراین باید با جانمایی صحیح امکانات و ایجاد دسترسی آسان به آن‌ها، مانع از مسافرت‌های غیرضروری درون‌شهری شهروندان شد.

وی ادامه داد: همچنین در صورت لزوم سفر در داخل شهر، باید شرایط استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی همچون اتوبوس و تاکسی در تمام‌مسیرها برای شهروندان فراهم باشد تا تردد خودروهای شخصی بر اساس راهبردهای ترافیکی کاهش یابد.

شفیعی گفت: ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه و همچنین ایجاد بسترهای لازم برای آن از دیگر راهکارهای قابل‌اجرا به‌منظور کنترل وضعیت ترافیکی شهر قم و حفظ هوای پاک موردنیاز شهروندان است.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر شهرداری قم در تدوین راهبردهای ترافیکی شهر توجه خوبی به مسائل زیست‌محیطی دارد که امید است نتایج این بررسی‌های کارشناسی در اجرای طرح‌های مدیریت شهری، موردتوجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط‌زیست قم نیز با همکاری یکی از دانشگاه‌ها برتر کشور در حال انجام مطالعات سیاهه انتشار و پایش آخرین وضعیت هوای استان است که می‌تواند نقش مؤثری در شناخت عوامل آلوده‌کننده و کنترل آن داشته باشد.

۷۴۰۵/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.