معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: قرارداد خرید ۱۰۴ دستگاه اتوبوس با هزینه هر دستگاه یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون نهایی و ۴۰ دستگاه در ایام نوروز وارد شد.

 به گزارش ایلنا از قم، عباس ذاکریان در نود و دومین جلسه رسمی و علنی شورای‌شهر قم در ساختمان شهید باکری عنوان کرد: هزینه‌های سرویس و نگهداری، تعمیر و بیمه اتوبوس‌ها و مینی بوس‌های شهری قم نسبت به سال قبل با صفر درصد تورم همراه است.

ذاکریان افزود: هزینه حمل هر مسافر توسط اتوبوس در قم مبلغ یک‌هزار و ۶۶۶ تومان است که در این میان یک سوم هزینه بر عهده دولت و یک سوم شهرداری و یک سوم مردم است اما دولت این مبلغ را پرداخت نمی‌کند.

 وی اظهار کرد: قرارداد خرید ۱۰۴ دستگاه اتوبوس با هزینه هر دستگاه ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نهایی و ۴۰ دستگاه در ایام نوروز وارد شد.

گفتنی است، اعضای شورای‌شهر قم به لایحه اخذ مجوز افزایش نرخ اتوبوس و مینی بوس‌های سازمان اتوبوسرانی در خطوط سطح شهر در سال ۱۳۹۸ با افزایش ۱۹ درصدی مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت اعضای این شورا به ارسال این لایحه به کمیسیون تلفیق رای دادند.

*کارت اتوبوس به حد نیاز خریداری و آماده سازی شده است

معاون شهردار قم همچنین، گفت: هزینه تمام‌شده حمل مسافر در قم ۱۶۳۰ تومان بوده که ازاین‌بین دولت سهم یک‌سومی خود را در چند سال گذشته پرداخت نمی‌کند.

عباس ذاکریان افزود: بر اساس آیتم‌های هزینه نگهداری، بیمه و سرویس و تورم سالانه نرخ‌گذاری قیمت ناوگان حمل‌ونقل عمومی هرسال با افزایش نسبی همراه می‌شود.

وی با اشاره به هزینه نگهداری ناوگان حمل‌ونقل عمومی قم افزود: ۹۶۰ تومان هزینه سرویس و نگهداری اتوبوس‌های درون‌شهری به ازای هر شهروند است، قیمت تمام‌شده حمل مسافر  بدون در نظر گرفتن هزینه سوخت، ۱۶۳۰ تومان می‌شود.

معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری قم تأکید کرد: ۵۲۰ تومان نرخ هزینه کارتی و ۸۵۰ تومان نیز نرخ کرایه نقدی اتوبوس‌رانی در سال جاری است که فاصله آن باقیمت تمام حمل مسافر همچنان زیاده بوده و شهرداری باید یارانه‌ای در قبال آن پرداخت کند.

ذاکریان با تأکید بر فرسودگی بخشی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی قم خاطرنشان کرد: بخشی از اتوبوس‌های درون‌شهری قم در آستانه فرسودگی کامل دارد که نیاز ۵۰۰ میلیون تومانی برای اورهال شدن دارند.

وی تصریح کرد: بخشی از اتوبوس‌های درون‌شهری قم باقیمت یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خریداری‌شده که بر مبنای هزینه هرکدام از آن‌ها قیمت تمام‌شده حمل مسافر نیز در شهر تفاوت می‌کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: از هزینه تمام‌شده ۱۶۳۰ حمل مسافر در قم باید یک‌سوم را شهرداری، یک‌سوم را دولت و یک‌سوم را نیز شهروندان پرداخت کنند که دولت در سال‌های گذشته رقمی را برای این منظور به شهرداری‌ها پرداخت نکرده است.

ذاکریان با اشاره به تهیه کارت‌های اتوبوس شهروندی در سال ۹۸ عنوان کرد: در چند ماه گذشته به دلیل مشکلات زیرساختی مشکلاتی در امر صدور کارت اتوبوس در کل کشور وجود داشته که روزهای گذشته به حد موردنیاز این قبیل کارت‌ها تهیه و خریداری‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: تمام شرکت‌های نگهدارنده دستگاه‌های کارت‌خوان ظرف زمانی دوساعته موظف به تعمیر و یا تعویض دستگاه کارت‌خوان‌های خراب و معیوب هستند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: در چند ماه گذشته قرارداد ۲۳ دستگاه اتوبوس باقیمت ۷۵۰ میلیون و ۱۰۴ اتوبوس باقیمت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان منعقد شده که بخشی از آن‌ها خریداری‌شده است.

وی با اشاره به واگذاری و خارج شدن ۲۳ دستگاه مینی‌بوس درون‌شهری قم از چرخه حمل مسافر گفت: هزینه واگذاری این ۳۰ دستگاه مینی‌بوس در مجموع ۵۰۰ میلیون تومان بوده و می‌توان از محل هزینه آن‌ها در خرید اتوبوس‌های درون‌شهری استفاده کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.