احمد عطار نیا روز جمعه  در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: درصد باقی‌مانده هنرآموزان نیز معمولاً دوره‌های آموزشی را برای افزایش مهارت در شغلی که به آن مشغول هستند می‌گذرانند و یا تمایلی به اشتغال در مهارت آموخته شده ندارند.

وی با بیان این‌که بیکاری ناشی از نبود شغل نیست، بلکه ناشی از نداشتن مهارت است، اضافه کرد: مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای فرصت مهارت‌آموزی را برای تمام اقشار جامعه فراهم نموده است و به‌طور حتم داشتن مهارت متقاضیان را به بازار کار نزدیک‌تر می‌کند.

وی بیان کرد: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم متولی آموزش‌های مهارتی با هدف اشتغال جدید و تقویت و به روز رسانی اشتغال موجود در سطح استان می‌باشد.

عطارنیا ادامه داد: در همین راستا مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در روستاها، مناطق محروم، پادگان‌ها، زندان‌ها، مراکز ترک اعتیاد و دانشگاه‌ها ارائه می‌شود که از شهروندان دعوت می‌کنیم از این آموزش‌ها استقبال کنند.

وی خاطرنشان کرد: آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در مراکز دولتی به صورت رایگان به متقاضیان ارائه می‌شود.

به گفته وی، بسیاری از مخاطبان آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای دانشجویان مقاطع کارشناسی و ارشد دانشگاه‌ها هستند که در رشته‌های مورد نظر مدرک گرفته‌اند، ولی برای ارتقاء مهارت عملی در مراکز فنی و حرفه‌ای دوره‌های آموزشی سپری می‌کنند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای قم افزود: رشته‌هایی که در آموزشگاه‌های دولتی و آزاد قم آموزش داده می‌شود، بر اساس نیازسنجی و احصاء نیاز متقاضیان در استان هست.

وی اضافه کرد: تمام مراکز دولتی و غیردولتی فنی و حرفه‌ای هر سه ماه رصد می‌شود و مربیان و کارگاه‌های در قالب فرم های ارزیابی عملکرد سنجید می‌شوند تا کمبودها برطرف شود.

وی بیان کرد: برای تقویت طرح مهارت‌آموزی در محیط کار از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌کنیم و در این راستا با ۵۰ نهاد، شرکت و یا کارگاه تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده است.

عطارنیا افزود: در این طرح متقاضیان به بخش خصوصی معرفی می‌شوند و افراد به جای اینکه در مراکز دولتی آموزش ببینند، ضمن کار کردن در کارگاه‌ها، اصناف و کارخانه‌ها مهارت‌های لازم را کسب می‌کنند.

وی گفت: هنرآموزانی که موفق به دریافت گواهی آموزشی می‌شوند، می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه مشاغل خانگی تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال وام با سود چهار درصد با معرفی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بانک عامل دریافت نمایند.

وی اضافه کرد: مشاغل خانگی به رشته‌هایی از جمله خیاطی، گلدوزی، رایانه یا حرفه‌هایی که می‌تواند به اشتغال زودبازده منجر شود، پرداخت می‌شود.

عطارنیا ادامه داد: تسهیلاتی نیز با مبلغ بیش از یک میلیارد ریال با سود ۱۶ درصد برای متقاضیان ایجاد کارگاه یا راه اندازی آموزشگاه اعطا می‌شود که این دسته از افراد نیز می‌توانند برای دریافت وام به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه نمایند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه های این اداره کل به مناسبت ششم مردادماه روز ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اشاره و بیان کرد: به مناسبت این روز دانش آموزان با هدف آشنایی با رشته های فنی و حرفه ای از این کارگاه‌ها بازدید خواهند نمود.

وی افزود: برگزاری شورای مهارت در استان به ریاست استاندار و گردهمایی مربیان آموزشگاه‌های آزاد از دیگر برنامه های این روز هست.

در سه ماه نخست امسال، سه هزار و ۴۷۸ تَن در مراکز دولتی و چهار هزار و ۹۷۴ تَن در ۲۰۷ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای این استان، آموزش‌های مهارتی را در رشته‌های مختلف دریافت نمودند.

آموزش‌ها در بخش دولتی در پنج خوشه خدمات، صنعت، فرهنگ، هنر و کشاورزی و در قالب ۳۵۴ حرفه و در بخش غیردولتی در ۲۱ رشته و ۱۱۷ حرفه به متقاضیان ارائه می‌شود.

اداره کل فنی و حرفه‌ای قم با هفت مرکز دولتی، یک مرکز سنجش و ارزیابی مهارت، ۵۴ کارگاه ثابت، ۱۳ کارگاه جوار شهری، ۱۱ کارگاه جوار روستایی، ۲۶ کارگاه صنایع ضمن کار، پنج مرکز ارتقاء شایستگی دانشجویان، ۲ مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی، هشت مرکز جوار کارگاهی، ۱۰ کارگاه جوار پادگان‌ها و ۶ کارگاه جوار زندان‌ها آموزش‌های مهارتی را در بخش دولتی ارائه می‌دهد.

در استان قم ۲۰۷ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای فعال وجود دارد که ۱۶۰ آموزشگاه ویژه زنان، ۳۵ آموزشگاه ویژه مردان و ۱۲ آموزشگاه دومنظوره هست که بر اساس نرخ مصوب سازمان فنی و حرفه‌ای ارائه آموزش‌های مهارتی را در سطح استان در بخش خصوصی به عهده دارند.

/۲۰۸۵/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.