عضو فقهای شورای نگهبان عنوان کرد: غنا و موسیقی حرام قساوت را برای دل و روح انسان به همراه می‌آورد به‌گونه‌ای که انسان دیگر نمی‌تواند لذت مناجات برای خداوند و خلوت با وی را تجربه کند، باید توجه کنیم که همه موسیقی‎های پخش شده توسط صدا و سیما مجاز نیستند و انسان باید در این زمینه هوشیار باشد.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، آیت‌الله شب‌زنده‌دار در آیین معرفی درسنامه "غنا و موسیقی" که صبح امروز در مرکز تخصصی فقهی ولی‌امر(عج) قم برگزار شد، گفت: طبق حدیثی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است، اولین گام برای تحصیل درست علم، تمرکز کامل در کلاس درس است، به گونه‌ای که شخص تمام توجه خود را به مباحث علمی کتاب اختصاص دهد، گام دوم تفکر در مباحث مطرح شده در کلاس است.
وی ادامه داد: مطلب دیگری که توسط پیامبر اکرم(ص) در کسب علم مورد تاکید است، عمل به آموزه‌ها و سپس نشر آن در میان سایر افراد است.
این استاد حوزه در خصوص روش صحیح کسب علم بیان کرد: برای اینکه مباحث علمی در حافظه بماند می‌توان آن را در غالب نظم و شعر قرار داد چراکه خاصیت ذهن انسان به ویژه در جوانی و نوجوانی، حفظ آسان شعر و نظم است، گاها این اشعار تا سال‌ها در ذهن آدمی باقی می‌ماند، اما امروزه برخی بزرگان ما این روش را ضد ارزش و اشتباه می‌دانند.
شب‌زنده‌دار ادامه داد: روش دیگری که بزرگان ما برای حفظ مطالب استفاده می‌کردند، تهیه خلاصه از مطالب درسی و به خاطرسپاری آن‌ها بوده است، ولی در نظام آموزش امروزه ما این روش‌ها مغفول مانده است.
این استاد فقه گفت: در جوانی و نوجوانی ذهن انسان پویاتر و آماده‌تر برای یادگیری مطالب علمی است به همین خاطر به نوجوانان و جوانان پیشنهاد میدهم که از این فرصت برای حفظ قرآن استفاده کنند.
این عضو شورای نگهبان در توضیح ارزش دانش فقه بیان کرد: فقه دانشی بسیار ارزشمند است که هم ارزش موضوعی و هم ارزش طریقی دارد و اگر مطالعه آن با قصد قربت به خداوند همراه باشد موجب صفا و جلای فقیه است، کتاب‌‎های فقهی که با اخلاص نوشته شده است و بنابر گفته بزرگان و تجربه آثار مثبت فراوان دارد، مانند کتاب "شرایع"، ارتباط با فقه و درس برای یک طلبه بسیار لازم و مفید است.
شب‌زنده‌دار در بیان اهمیت یادداشت‌نویسی در فرآیند یادگیری عنوان کرد: یکی از ارکان موفقیت یک طلبه به تقریر درآوردن آموزه‌ها است بدین‌صورت که پس از دریافت مطالب از استاد، آنرا در ذهن خود بررسی و حلاجی کرده و سپس آن را به رشته تقریر درمی‌آورد، چنین روشی فرد را بر تمام زوایای مطالب مسلط کرده و توانایی یافتن نقاط ضعف آموزه‌ها و درک درستی یا عدم درستی آن را به فرد می‌دهد، هم‎چنین مقام معظم رهبری نیز بیان کرده اند که با وجود کثرت کارها قبل از هر سخنرانی  مطالعه، بررسی و یادداشت ‎نویسی می‌کنند.
 
وی ادامه داد: غنا و موسیقی حرام قساوت را برای دل و روح انسان به همراه می‌آورد به‌گونه‌ای که انسان دیگر نمی‌تواند لذت مناجات برای خداوند و خلوت با وی را تجربه کند، باید توجه کنیم که همه موسیقی‎های پخش شده توسط صدا و سیما مجاز نیستند و انسان باید در این زمینه هوشیار باشد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.