عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آواز نوعی دعوت و فراخوانی مخاطب است، گفت: نوعی آواز و آهنگ می‌تواند تقوای انسان را به حرکت درآورد و آوازی دیگر می‌تواند شهوت آدمی را تحریک کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، آیت الله محسن اراکی در آیین معرفی درسنامه " غنا و موسیقی" که در مرکز تخصصی فقهی ولی امر (عج) در قم برگزار شد، گفت: امام هر جامعه در شکل‌گیری هویت فرهنگی آن جامعه نقش مهمی دارد، هویت هر انسانی را امام او شکل می‌دهد و این مطلب از مباحث مهم ولایت است، ولایت هویت‌ساز است و این هویت را از طریق دانش فقه ساخته و در چهارچوب فقه استوار می‌کند.

وی ادامه داد: فقه نظام، فقهی است که تحقق آن به وجود دو طرف حاکم و محکوم نیازمند بوده و بدون وجود یک طرف تحقق پیدا نمی‌کند، مانند مسئله تشکیل حکومت که برای تحقق آن وجود مامون تنها و امام تنها کافی نیست.

اراکی در اشاره به فقه مربوط به حوزه فرهنگ عنوان کرد: هر مسئله، فقه خاص خود را دارد و فرهنگ نیز از این مسائل است، فرهنگ از پایه‌های علوم انسانی است که بدون وجود جامعه شکل نمی‌گیرد و جامعه نیز بدون وجود رهبر استوار نمی‌گردد و این حاکمیت است که فرهنگ را می‌سازد.

وی ادامه داد: یکی از غلط‌‌‌‌‌ترین جملاتی که در زمینه فرهنگ گفته می‌شود این است که فرهنگ و حکومت رابطه‌ای با یکدیگرنداشته و حاکمان نباید در این حوزه وارد شوند، در حالی که فرهنگ در جامعه‌ای با هرج و مرج و بدون وجود حاکمیت، استوار نمی‌گردد.

این استاد حوزه بیان کرد: رسانه از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های فرهنگ و از اثرگذارترین عوامل حکومت برای فرهنگسازی در جامعه است که هویت افراد جامعه را می‌سازد، هویت مورد نظر حاکم از طریق رسانه به مردم ابلاغ می‌شود و دعوت پیامبر اکرم(ص) به اسلام نیز نوعی کار رسانه‌ای محسوب می‌گردد.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: قبل از آنکه به آواز صرفا به‌عنوان یک عمل نگاه شود،  باید آن را نوعی دعوت، فراخوان و تحریک مخاطب قلمداد کرد، باید توجه شود که یک آواز و آهنگ می‌تواند تقوای انسان را به حرکت درآورد و آوازی دیگر می‌تواند شهوت آدمی را تحریک کند و علمای ما با استفاده از منبع دینی و فقهی این ضابطه و معیار را برای تشخیص این دو گونه آهنگ تعیین کردند.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.