امام جمعه قم با بیان اینکه تجربه نشان داده که سیاست تهدید و فشار در برابر ملت ایران نتیجه معکوس داشته و ملت ایران را قوی‌تر خواهدکرد، گفت: انتظار داریم که دستگاه دیپلماسی کشور با تدوام کاهش تدریجی تعهدات، عزت و عظمت مردم ایران را به رخ بیگانگان بکشد.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه قم که ظهرامروز در مصلی قدس برگزارشد، گفت: تقوا همان خویشتن‌داری در برابر هوس‌ها است و با همین خویشتن‌داری است که انسان به حقایق نزدیک گشته و معیت خداوند را به دست می‌آورد.

وی افزود: معیت خدا با انسان بدین معناست که کسی که می‌خواهد در راه مبارزه با هوی‌ و هوس‌های نفسانی خود گام بردار باید بداند که در این مسیر تنها نیست و خداوند همراه وی است، کسی که همراهی خدا را با خود داشته باشد یقینا در هرکاری موفق خواهدبود و هیچ حکومت ستم‌گری نمی‌تواند بر جامعه‌ای که معیت و همراهی خداوند را با خود دارد، مسلط گردد.

وی ادامه داد: خداوند در آیه 8 سوره توبه خطاب به مسلمین درباره مشرکین بدعهد سخن می‌گوید، چراکه اگر این مشرکان برمسلمانان پیروز شوند، نه به حقوق انسانی و نه عهدهای خود پایبند نخواهندبود و ما امروز نمونه این عهد شکنی را در رفتار مقامات اروپایی و عدم وفای بین 11 پیمان ایران با اروپا مشاهده می‌کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان قم عنوان کرد: خداوند در پایان آیه 8 سوره توبه درتوضیح رفتار مشرکین بیان می‌کند که مشرکین با لبخندهای فریبنده تظاهر به وفای به عهد می‌کنند ولی قلبا و عملا دشمن شما بوده و بیشتر این مشرکان عصیان‌گر و فاسق‌ هستند.

امام جمعه قم عنوان کرد: برخی افراد در روابط اجتماعی از اصول دینی پیروی نمی‌کنند اما طبق ارزش‌های انسانی رفتار می‌کنند این همان تعبیری است که امام حسین(ع) خطاب به لشکر عمرسعد بدان اشاره می‌کنند و می‌فرمایند که اگر دین ندارید و از معاد نمی‌ترسید، حداقل آزاده باشید، اما برخی ‌افراد در روابط اجتماعی نه به ایمان دینی پایبند هستند و نه بر طبق ارزش‌های انسانی عمل می‌کنند، قرآن در این آیه به مومنین هشدار می‌دهد که با مشرکینی که نه به دین و نه به ارزش‌های انسانی عامل نیستند، تحت هیچ شرایطی نمی‌توان ارتباط برقرار کرد و به عهود آن‌ها اعتماد نمود.

وی ادامه داد: قرآن کریم درباره چنین افرادی که زبان و قلبشان بر یک محور واحد نیست به بیماری نفاق مبتلا هستند به مسمانا هشدار می‌دهد و بیان می‌کند که این افراد با بیان جذاب و با وقار و ظاهر آراسته، خود را مدافع مردم و ارزش‌هایی چون آزادی نشان داده و توجه و اطاعت مسلمانان را به خود جلب می‌کنند.

عدم اعتقاد به معاد، علت اصلی فساد
سعیدی دربیان ریشه فساد مشرکان گفت: ریشه اصلی فسق و فساد مشرکین عدم اعتقاد آن‌ها به روز قیامت و توجه کامل به دنیا به‌عنوان تنها فرصت زندگی انسان است، این افراد بی‌نصیب از آخرت خواهند بود و تنها از دنیا بهره می‌برند، درحالی که انسان مومن بهره‌مندی در دنیا و آخرت را همراه هم از خداوند طلب می‌کند.

وی ادامه داد: هرچه مسئولیت انسان سنگین‌تر باشد به تقوای بیشتری نیاز دارد، انسان مومن در هر جایگاه  مقامی که قرار گرفته باید اولویت خود را کسب رضای خداوند قرار دهد و از انحراف در این مسیر پرهیز کند و این همان تقوایی است که که انسان به‌وسیله آن به حقایق نزدیک شده و لطف خداوند را به سوی خود، جلب می‌کند .

امام جمعه قم عنوان کرد: امسال جشن‌های دهه کرامت در سراسر کشور به‌ویژه دو شهر قم و مشهد بسیار باشکوه برگزارشد و از تمام رسانه‌ها و خبرگزاری‌هایی که این در انعکاس رسانه‌ای این مراسم‌های باشکوه نقش داشتند، کمال تشکر را دارم، به‌علاوه در تجمع حجاب و عفاف که در 20 تیرماه در 400 شهر کشور با شعار"حجاب، حافظ حریم خانواده" برگزارشد، بار دیگر مردم شریف ایران بیان کردند که خواستار رفتار عفیفانه و به دور از تبرج در جامعه هستند.

سعیدی بیان کرد: سخنان راهگشای رهبر معظم انقلاب در جمع ائمه جمعه،  بیان‌گر اثرگذار بودن دیپلماسی مقاومت در برابر افزون‌طلبی و تکبر آمریکا و انگلیس است، رویکرد رهبری در مواجهه به دشمن و در حل مشکلات داخلی برمبنای به‌کارگیری ظرفیت ملی، افزایش کارآمدی، حضور فعال نیروی جوان و انقلابی در عرصه مدیریت، فسادستیزی، تکیه بر اقتصاد مقاومتی و ودیپلماسی مقاومت در برابر دشمن است.

دیپلماسی مقاومت، مسیری برای پیشرفت کشور
وی ادامه داد: به‌طور قطع آینده روشن ملت ایران در حرکت در مسیر رشد و پیشرفت  با اجرایی نمودن گفتمان رهبری در میان مسئولان و توجه عموم ملت ایران به آن به‌عنوان فرهنگ عمومی است، در این میان در مسائل خارجی تاکید بر دیپلماسی مقاومت نیاز امروز ما است.

امام جمعه قم در توضیح شاخصه‌های دیپلماسی مقاومت عنوان کرد: دیپلماسی مقاومت مشکلات پیشروی ملت تیران حل کرده و پیشرفت همه جانبه ملت ایران را تضمین می‌کند، دیپلماسی مقاومت فعال، با ابتکار، برخوردار از شجاعت و روحیه انقلابی است، یکی از شاخصه‌های دیپلماسی مقاومت مبارزه با توطئه دشمن است، این دیپلماسی بر منطق ولایت و پشتوانه عظیم ملت تکیه دارد.

سعیدی در بیان آثار دیپلماسی مقاومت گفت: با دیپلماسی مقاومت نه جنگ رخ می‌دهد و نه ملت ایران تن به ذلت خواهد داد، با این دیپلماسی دست بیگانگان از منافع ملت ایران قطع می‌گردد، بسترهای پیشرفت با اتکا به توان‌مندی داخلی تهیه شده و از تحریم‌ها عبور می‌کنیم، در این دیپلماسی، اقتدار ملت ایران برای بیگانگان محسوس‌تر خواهدبود و تجربه نشان داده که سیاست تهدید و فشار در برابر ملت ایران نتیجه معکوس داشته و ملت ایران را قوی‌تر خواهدکرد.

وی ادامه داد: نحوه مواجهه مقام معظم رهبری با نخست‌وزیر ژاپن و نحوه برخورد با تعرض انگلیس با نفتکش ایرانی می‌تواند نمونه‌هایی از دیپلماسی مقاومت باشد،  بدون شک اگر شرایط 9 گانه رهبری درباره برجام رعایت شده بود امروز به عوارض ناشی نقض عهد آمریکا روبرو نمی‌شدیم و انتظار داریم که دستگاه دیپلماسی کشور با تدوام کاهش تدریجی تعهدات، با شجاعت و قاطعیت و اقدام متقابل، عزت و عظمت مردم ایران را به رخ بیگانگان بکشد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.