به گزارش ایرنا، داوود علیمحمدی روز پنجشنبه در دیدار رئیس و خبرنگاران ایرنا مرکز قم، افزود: 765 هزار تَن از مردم قم معادل 58 درصد کل جمعیت این استان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.
وی اضافه کرد: با توجه به جمعیت زیر پوشش و وجود چهار مرکز ملکی تامین اجتماعی، عرضه و تقاضا در این حوزه متناسب نیست و به همین دلیل با 865 مرکز درمانی و پاراکلینیکی استان قرارداد منعقد شده است.
وی خاطرنشان کرد: ارائه خدمات بیمه تامین اجتماعی در بخش درمان به صورت مستقیم و غیرمستقیم صورت می گیرد که درمان مستقیم در مراکز ملکی بیمه تامین اجتماعی و درمان غیرمستقیم در مراکز طرف قرارداد با بیمه انجام می شود.
علیمحمدی ادامه داد: درمان در مراکز ملکی به صورت رایگان صورت می گیرد و در مراکز غیرملکی نیز 90 درصد هزینه درمان توسط بیمه تامین اجتماعی پرداخت می شود تا بیمه شده با حداقل پرداختی، بتواند از خدمات بهره بگیرد.

** 78 هزار تَن از خدمات بستری بهره مند شدند
به گفته وی، سال گذشته 12 هزار بیمار در بیمارستان تامین اجتماعی قم بستری شدند و در این مدت 9 هزار عمل جراحی، 2 هزار و 800 زایمان و 2 میلیون و 500 هزار خدمت به مراجعه کنندگان صورت گرفته است که بیش از 6 درصد نسبت به سال 96، افزایش یافته است.
وی بیان کرد: در بخش درمان غیرمستقیم 66 هزار تَن از بیمه شده های تامین اجتماعی در مراکز طرف قرارداد بستری شدند و بیش از پنج میلیون و 800 هزار خدمت از این مراکز دریافت کردند.
علیمحمدی افزود: سال گذشته 78 هزار تَن از بیمه شده های استان قم در مراکز ملکی و طرف قرارداد بستری شدند که معادل 10 درصد کل بیمه شده های تامین اجتماعی می باشد.

** افزایش 15 درصدی بودجه مراکز ملکی تامین اجتماعی در قم
وی تصریح کرد: استان قم به تناسب مراکز ملکی تامین اجتماعی بودجه خوبی دریافت می کند، به طوری که در هفت سال گذشته بودجه درمان مستقیم افزایش 15 برابری داشته است.
وی ادامه داد: بودجه مراکز ملکی در سال 91، 60 میلیارد ریال و بودجه مراکز طرف قرارداد نیز 400 میلیارد ریال بود که امروز به ترتیب به 950 میلیارد ریال و سه هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

** نوبت دهی در بیمارستان تامین اجتماعی قم به روز می باشد
مدیر درمان بیمه تامین اجتماعی قم اضافه کرد: امکانات بستری مراکز درمانی تامین اجتماعی قم در سال های گذشته ارتقا یافته و باعث افزایش مراجعه کنندگان حتی از شهرهای مجاور شده است.
وی خاطرنشان کرد: ابتدای سال گذشته نوبت دهی در بیمارستان امام رضا(ع) برای آزمایش ها 45 روزه بود که با مدیریت منابع در جهت کاهش هزینه ها و اجرایی نمودن استانداردهای لازم، در حال حاضر نوبت دهی به روز می باشد.
به گفته وی، بیمارانی که نیازمند تجهیزات پزشکی برای عمل جراحی هستند، به دلیل افزایش قیمت ها ممکن است عمل جراحیشان با تاخیر مواجه شود، زیرا در گذشته شرکت های وارد کننده لوازم پزشکی، ملزومات را به صورت اقساط در اختیار مراکز درمانی قرار می داند، ولی امروز خواستار پرداخت هزینه ملزومات به صورت نقدی هستند.
علیمحمدی بیان کرد: برای کاهش هزینه های درمان و منطقی شدن هزینه های سلامت، سال گذشته نظام ارجاع سازمان تامین اجتماعی در مراکز ملکی راه اندازی شد و سهم قم در اجرای این طرح 20 درصد بود که رتبه نخست را در کشور کسب کرد.
وی افزود: با اجرایی شدن نظام ارجاع، بیمار ابتدا به پزشک عمومی مراجعه می کند و در صورت ضرورت پزشک بیمار را به متخصص یا فوق متخصص ارجاع می دهد.
وی ادامه داد: همزمان با این طرح، صدور نسخه الکترونیک نیز در مراکز ملکی بیمه تامین اجتماعی اجرایی می شود که این طرح باعث کاهش خطاهای نسخه نویسی و نظارت مستمر بر فعالیت پزشکان بر اساس استانداردها خواهد شد.

** پیشگیری از بیماری ها حلقه مفقوه نظام سلامت
علیمحمدی در ادامه با اشاره به این که پیشگیری از بیماری ها حلقه مفقوده نظام سلامت می باشد، گفت: پیشگیری دارای سه نوع اول، دوم و سوم است که در نوع اول فرد با تغییر سبک زندگی و رعایت اصول بهداشتی می تواند از بسیاری از بیماری ها جلوگیری نماید و این نوع پیشگیری ارزان تر و موثرتر از دیگر پیشگیری هاست.
وی افزود: پیشگیری نوع دوم برای بیمارانی است که برای جلوگیری از عوارض بیماری و مرگ و میر، باید نسبت به درمان اقدام نمایند و این نوع پیشگیری هزینه بالاتر و اثربخشی متوسطی دارد.
وی ادامه داد: در پیشگیری نوع سوم، فرد درمان شده، ولی پس از درمان یا عمل جراحی، دچار مشکل هایی شده است که باید با آموزش های سلامتی، بازتوانی شود و این نوع پیشگیری بسیار پرهزینه تر است.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.