به گزارش ایرنا، ابوالفضل ایرانی خواه در سخنرانی پیش از خطبه های این هفته نماز جمعه قم، افزود: در حال حاضر زیرساخت های بیمارستانی در قم رو به بهبود است و این استان با دارا بودن بیش از 2 هزار تخت مجهز شرایط مطلوبی در این زمینه دارد.
وی اضافه کرد: از این تعداد، حدود 600 تخت در چند سال گذشته در قالب 2 بیمارستان مجهز نکویی- فرقانی و شهدا در قم راه اندازی شده است.
وی ابراز امیدواری کرد: در سه سال آینده با راه اندازی حدود یک هزار و 600 تخت بیمارستانی به استانداردهای کاملی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعریف نموده دست یابیم و سرانه تخت بیمارستانی در قم ارتقا یابد.
ایرانی خواه خاطرنشان کرد: بیمارستان یک هزار تختخوابی از جمله بیمارستان هایی است که توسط بخش خصوصی در حال احداث است و توریسیم درمانی را در قم رقم خواهد زد.
وی افزود: این بیمارستان تاکنون حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بر اساس تعهدات پیمانکار نیمی از تخت های آن نمیه نخست سال آینده راه اندازی می شود و بیمارستان نیز به طول کامل تا سه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به فعالیت متخصصان و فوق متخصصان زبده در مراکز درمانی قم، گفت: به دلیل کمبودهایی که در بخش بهداشت و درمان این استان وجود دارد، از مردم عذرخواهی می کنیم و برای کاهش مشکلات و کمبودها با محوریت عدالت در سلامت و توجه به مناطق کم برخوردار شهری در تلاش هستیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این که مجموعه بهداشت و درمان متولی تحقق 20 درصد از سلامت جامعه است، بیان کرد: 80 درصد ارتقاء سلامت فردی و اجتماعی بستگی به مشارکت و تعامل سایر سازمان ها و شهروندان دارد تا شاخص های بهداشت و درمانی ارتقا یابد.
وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاخص های بهداشتی در زمینه کاهش مرگ ومیر، واکسناسیون، سلامت مادر و کودک به حد مطلوب رسیده است و برای ادامه این روند باید به بهداشت عمومی و مراقبت های اولیه توجه ویژه داشته باشیم.
وی تصریح کرد: ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، سکته های مغزی و قلبی در سنین پایین محور تهدید کننده سلامتی جامعه است و شهروندان برای جلوگیری از چنین بیماری هایی باید با مراجعه به مراکز و پایگاه های سلامت نسبت به سنجش سلامت خود اقدام نمایند.
ایرانی خواه با اشاره به فعالیت حدود 150 مرکز و پایگاه سلامت در استان، گفت: تاکنون برای بیش از یک میلیون و 200 هزار تَن از جمعیت قم پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده است و هدف این طرح توجه به مراقبت های اولیه سلامت است.
به مناسبت هفته سلامت، دانشگاه علوم پزشکی با استقرار ایستگاه پایش سلامت در مصلای قدس قم نسبت به سنجش شاخص های سلامت شهروندان از جمله فشار و قند خون توسط کارشناسان بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی قم اقدام نمود.
هفته نخست اردیبهشت ماه هر سال هفته سلامت نامگذاری شده است که شعار امسال «مراقبت های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی» می باشد. دسترسی عادلانه به خدمات سلامت، آموزش رکن سلامت، مشارکت اجتماعی و سلامت، مراقبت های اولیه بهداشتی و سلامت روان، سلامت در حوادث و بحران ها، سبک زندگی سلامت محور و سلامت، جمعیت و خانواده شعارهای هفت روز هفته سلامت است.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.