دراین سرمقاله آمده است: یکی از توصیه های موکد مقام معظم رهبری طی چند سال اخیر تکیه روی اقتصاد مقاومتی بوده و هست. نامگذاری و شعار سال دو سه سال گذشته و امسال نیز درهمین راستا می باشد، سال اقتصاد مقاومتی ، اقتصاد مقاومتی و عمل ، کالای ایرانی، امسال سال رونق تولید همه از شاخصه ها و مولفه های اقتصاد مقاومتی است و ریشه و خمیر مایه تمام اینها اقتصاد مقاومتی، وابستگی کمتر به خارج کشور و نجات اقتصاد از تک محصولی و تکیه بر توانمندیهای داخلی و تولید ملی است.
یکی از مهمترین مولفه ها همانگونه که بیان شد کم کردن وابستگی به خارج است درتمام ابعاد خصوصات مسائل ملی و ارز، چسبندگی اقتصاد ملی و نوسانات ارزی که مرتب و به صورت چکشی روی اقتصاد کشور ضربه وارد می کند یکی از موانع بزرگ بر سر راه تحقق اقتصاد مقاومتی است.
در کشور ما وابستگی اقتصاد به نفت و دلارهای نفتی مرض مزمنی است که ریشه در قبل از انقلاب دارد و بیشتر ماهیت استعماری دارد تا اینکه یک نگاه سرمایه ای به آن بشود.
زمانی که تمام پایه های اقتصاد کشور را بر مبنای تولید نفت که کالایی با قابلیت استحصال آسان و صرف کمترین هزینه است باعث شد اقتصاد ایران از تعادل خارج شود و به جای سرمایه گذاری روی صنایع مادر، روی پایه های متزلزل مسائل خدماتی بنا شد گرچه بعد از انقلاب بیشترین تلاش نظام کمتر کردن وابستگی به نفت از اقتصاد بوده اما این هدف به مقصود نهایی نرسیده است.
یکی نقاط ضربه پذیر اقتصاد ایران همین وابستگی به دلارهای نفتی بوده است ، بطوریکه نوسانات ارز روی زندگی و مردم عادی که شاید درطول زندگی شان یک بار هم دستشان به دلار نرسیده تاثیرات گاه شکننده و آزار دهنده دارد.
البته کم شدن میزان فروش نفت و تکیه بودجه سال های اخیر روی منابع غیر نفتی اعم از صادرات غیر نفتی و به خصوص روی مالیات نکته مثبتی است که نظام اقتصادی کشورمان را تاکنون سرپا نگه داشته وابستگی بودجه به درآمدهای مالیاتی از 20 درصد سال گذشته به 60 درصد سال های اخیر شده است و این نکته بسیار مثبتی است و این از مزایای اقتصاد مقاومتی است.
بنابراین برای غلبه بر مشکلات اقتصادی و رشد و رونق بازار کسب و کار مسئولان و مردم حواسشان از اقتصاد مقاومتی پرت نشود.
7406/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.