به گزارش ایرنا، سید عبدالله میرابراهیمی روز دوشنبه در کارگروه کنترل حیوانات ناقل بیماری در سالن جلسه های فرمانداری اظهار داشت: سازمان های مردم نهاد نقش مهمی در حل معضل های زیست محیطی دارند و حوزه مدیریت پسماند قم نیز با توجه به اهمیت این موضوع در حال تجهیز و آماده سازی یک ساختمان به عنوان خانه محیط زیست می باشد.
وی بیان داشت: مهمترین هدف این اقدام استفاده از کارشناسان تحصیل کرده و با تجربه برای انجام مطالعات و پژوهش های موثر و کارآمد در رابطه با مسائل زیست محیطی است.
وی افزود: مدیریت پسماند قم به طور متناوب با سمن ها روابط خوبی داشته، ولی از انسجام لازم برخودار نبوده است.
در استان قم حدود 140 تشکل مردم نهاد در حوزه های گوناگون محیط زیستی، آسیب های اجتماعی، امور جوانان، زنان و کودکان، امور فرهنگی، خیریه ها و بهداشت و درمان به ثبت رسیده است.
میرابراهیمی یادآور شد: در حال حاضر تفاهم نامه ای با انجمن دانش آموزی برای اجرای طرح همیاران بازیافت زباله ویژه دانش آموزان مقطع ابتدایی قم منعقد شده است.
روزانه 700 تن پسماند از سطح شهر قم جمع آوری می شود. قم دارای یک سایت یا جایگاه نگهداری زباله تحت عنوان البرز در کیلومتر 13 جاده کوه سفید است که روزانه حجم عظیمی از زباله در آن جمع آوری و سپس دفن می شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود سگ های ولگرد در سطح شهر افزود: جمع آوری و حذف این حیوان ها تنها راه مقابله با آن نیست، چراکه در برخی موارد عدم وجود این حیوان در یک منطقه زمینه را برای ورود سایر گونه های وحشی فراهم می کند.
میرابراهیمی با اذعان به آمار بالای درخواست شهروندان برای جمع آوری سگ ها خاطرنشان کرد: شهروندان باید آموزش های لازم برای مواجهه با این حیوان را فرا بگیرند، چراکه حذف کامل سگ ها مشکلات دیگری را به دنبال دارد.
وی با اشاره به تخلیه سگ های زنده در محدوده شهر قم از جمله شهرک صنعتی شکوهیه، پیگیری های بیش از پیش نیروی انتظامی را خواستار شد و گفت: از ابتدای سال 97 تا پایان بهمن ماه، 638 قلاده سگ از طریق بخشداری ها و شهرداری های بخش های مجاور استان و همچنین سه هزار و 288 قلاده نیز در مجموعه سطح شهر قم جمع آوری و به سایت تخلیه زباله البرز تحویل داده شده که آمار بالایی به شمار می آید.
وی با تاکید بر نظارت بیشتر بر کار پیمانکاران جمع کننده این حیوان ها تصریح کرد: دریافت مبلغ یک میلیون ریال به ازای زنده گیری و تحویل هر قلاده سگ، کسب و کار خوبی را ایجاد کرده است.
وی شناسایی مراکز نگهداری و پرورش سگ در استان را ضروری دانست و افزود: مرکز نگهداری سگ های ولگرد شهرداری قم فاقد تیم فنی دامپزشکی است، و اداره کل دامپزشکی نیز در این خصوص حاضر به همکاری نیست.

** معاون عمرانی فرمانداری قم نیز در این جلسه خاطر نشان کرد: محیط شهری باید از سگ ها و حیوانات ولگرد پالایش شود.
مجید طالبی گفت: معدوم سازی فقط باید در مورد سگ های بیمار و ناتوان انجام شود و بقیه که قابلیت استفاده دارند، عقیم سازی شوند.
وی گفت: در این خصوص یک نسخه کلی نمی توان تهیه کرد، از این رو باید داخل شهر به شدت کنترل شود.
طالبی، ارائه آموزش های لازم به جامعه در خصوص حیوانات را ضروری خواند و افزود: آموزش و پرورش و صدا و سیما باید به شیوه تاثیرگذار و مطلوب این کار را انجام دهند.

** مدیرگروه بیماری های واگیردار مرکز بهداشت قم نیز در این جلسه گفت: حذف سگ های ولگرد تاثیر زیادی در کاهش آمار گزش حیوانات در استان نداشته است.
بهاره زارع بیان کرد: در فصل زمستان آمار آسیب دیدگان ناشی از گزش حیوانات ولگرد از 900 تن به یک هزار و 500 تن افزایش پیدا کرده است.
وی بیان کرد: 700 تن از مراجعات صورت گرفته به مراکز درمانی در خصوص گازگرفتگی سگ و بیش از نیمی از آن نیز مربوط به گزش گربه بوده است.
زارع همچنین آموزش شهروندان بویژه کودکان را مورد تاکید قرار داد و اذعان داشت: همه دستگاه ها باید جامعه هدف خود را از آسیب ها و خطرهای حیوان های بدون صاحب آگاه کنند.
7403 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.