در این مطلب می خوانیم:
برای اولین باری بود که به خانه صنعت شهرمان می رفتم، وقتی از ماموریت خبری برمی گشتم در حیاط آنجا وجود درختان سرشاد و زنده مرا به تعجب واداشت درخت زیتون از شدت بار شاخه هایش به سمت زمین خم شده بود پای درختان مملو از میوهای خشک شده سال گذشته بود، چه سازگاری عجیبی در این درخت با آب و هوای قم وجود دارد که در این گرمای تابستان تا به این حد سبز و شاد است به طوری که از دیدنش هر ببینده ای به وجد می آید.
اگر به طور اتفاقی به مناطق قدیمی قم یعنی خیابان و محله آذر راهتان افتاده باشد در چنین فصلی درختان سر سبز انجیر را می بینید که از دیوار خانه ها ولابه لای نرده ها بیرون آمده اند، هرچند که در شرایط کم آبی به سر می بریم، اما درختان بهشتی زیتون، انار و انجیر سازگاری خوبی با قم دارند درختان که خداوند در کتاب آسمانی به آنها قسم یاد کرده است.
امروز اگر دقت کرده باشید شهر«درمحاصره درختان بی ثمری مثل کاج است» که به نظر می رسد در گذشته تحقیق و پژوهش خاصی در نوع کشت درختان این شهر وجود نداشته است.
به گفته پیام جوادیان مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم 80هزار اصله نهال پسته و 3هزار نهال بنه در بوستان معصومیه قم کاشته شده و همچنین 13هزار 500 اصله از انواع درختان در بوستان جوان این شهرکاشته شده است .
هرچند که از «باغات سر سبز انار قم امروز تنها یاد و خاطره ای در ذهن کهن سالان این شهر باقیمانده است» وهمتی برای احیای آنها نیست، اما زیتون و انجیر می تواند یکی از بهترین درختانی باشد که در فضای سبز شهر قم استفاده شود.
خاطرم هست در مصاحبه ای با «احمد بلند نظر» مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت فدک قم داشتم تاکید وی براین موضوع بود که در شرایط کم آبی چاره کار کشت درختانی مانند زیتون است که با آب و هوای این شهر سازگاری دارند.
در حال حاضر دو مشکل اساسی که شهرمان با آن درگیر است مشکل کم آبی و ریزگردهاست و شاید اقلیم قم با دیگر درختان دیگری نیز سازگاری داشته باشند، اما به نظر کارشناسان محیط زیست درختان مثمری مانند انجیر، انار و زیتون به غیر از تلطیف هوا و مقابله با ریزگرد می‌تواند از نظر اقتصادی نیز برای شهرمان مناسب باشد.
در راه برگشت درختان کاج را می دیدم که در میان بلوار مثل آدم های آهنی بی روح حرکتی نداشتند، اما برگ های سبز درخت زیتون با نسیم کمی که در جریان بود در پیچ وتاب بودند.
خوشحال بودم که همه درختان بهشتی با آب و هوای نیمه خشک شهرمان سازگاری دارند.بی جهت نیست که قم را «اقلیم بهشت» می دانند.
منبع: روزنامه شاخه سبزقم
8138/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.