سید رضا موسوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: نفوذ گرد و غبار به آسمان قم از جمله مهمترین تهدیدهای زیست محیطی در سال های اخیر است که با استفاده از سیستم های پیش آگاهی می توان سنجش دقیقی از این پدیده داشت و با آمادگی بیشتری با آن مقابله کرد.
وی با اشاره به برخی اقدام های انجام شده در این راستا، گفت: راه اندازی و تقویت سیستم های پیش آگاهی و ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در شهر قم به منظور استفاده مستمر از آن، نیازمند تخصیص اعتبارات لازم است که برای محافظت از آسمان استان باید هرچه سریعتر تامین شود.
وی ادامه داد: استان قم از متراکم ترین استان ها به لحاظ جمعیتی و صنعتی است و 90 درصد صنایع در شعاع 20 کیلومتری شهر قم قرار گرفته اند که متاسفانه این موضوع تاثیرات مخرب اجتناب ناپذیری بر کیفیت هوای استان و سلامت عمومی شهروندان خواهد داشت.
موسوی گفت: مدت زمان کوتاهی برای جلوگیری از آلودگی بیش از پیش هوای قم و تبدیل شدن آن به یکی از استان ها با آلودگی بالای کشور فاصله داریم.
وی افزود: لازمه این کار استفاده از خرد جمعی و تدبیر است تا با همگرایی همه دستگاه های اجرایی استان و مردم به یک مدیریت جامع در حوزه مدیریت هوای قم دست یابیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر 2 ایستگاه سنجش میزان آلودگی هوا به صورت مستمر در طول شبانه روز، وضعیت هوای قم را رصد و گزارش آن را به نهادهای مسئول ارسال می کند که در این زمینه برای بررسی دقیق تر وضعیت هوا، نیازمند توسعه ایستگاه های سنجش هستیم.
400 هزار هکتار از اراضی استان قم بیابانی شده و 105 هزار هکتار به کانون گرد و غبار تبدیل شده است؛ همچنین بزرگترین کانون گرد و غبار در مرکز کشور به وسعت 50 هزار هکتار در دشت مسیله در شرق قم واقع شده است.
7405/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.