سجاد چهرگانی روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: حفظ جمعیت ساکن در مناطق روستایی تنها با ایجاد اشتغال پایدار و تامین معیشت روستائیان امکان پذیر است و در این رابطه انقلاب اسلامی در استان های مختلف از جمله قم اقدامات گسترده را به انجام رساند.

** اشتغال، مهمترین رکن توسعه روستایی
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم گفت: نظام جمهوری اسلامی برای محرومیت زدایی از روستاها 2 کار بنیادین انجام داد، ابتدا با اجرای طرح های عمرانی گسترده، خدمات زیربنایی مورد نیاز روستاییان را ارائه و لوازم آسایش مردم را فراهم کرد و در مرحله بعد با ایجاد فرصتهای اشتغال و درآمدزایی به عنوان مهمترین رکن توسعه روستایی، برای محرومیت زدایی و آبادانی هرچه بیشتر این مناطق گام برداشت.
سجاد چهرگانی افزود: نظام جمهوری اسلامی محرومیت زدایی در روستاها را با سیاست ایجاد اشتغال و افزایش درآمد دنبال کرد، چرا که این راهبرد موجب رونق اقتصادی و درنهایت رونق اجتماعی مناطق روستایی خواهد شد.
وی بیان کرد: این راهبرد درقم نیز به عنوان یک برنامه کارآمد دنبال می شود و مسئولان استان باشناخت ظرفیتهای هر منطقه روستایی به فکر ایجاد مشاغل مرتبط با آن هستند تا علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار، از مهاجرت ساکنان روستاها به مناطق شهری جلوگیری شود.
وی ادامه داد: حمایت از روستاها امروز به عنوان یکی از مهمترین برنامه های نظام جمهوری اسلامی و دولت، دنبال می شود و در همین رابطه تسهیلات بسیار مناسبی در قالب طرح خود اشتغالی روستاییان درنظر گرفته شده که سهمیه استان قم از این اعتبارات در سال جاری بیش از 202 میلیارد تومان است.

** تامین بازار بزرگترین دغدغه اقتصادی روستاییان
وی بیان کرد: ایجاد بازار برای عرضه محصولات تولید شده در روستاها بهترین راهکار برای رونق اقتصادی در این مناطق است و در همین رابطه نمایشگاه های دائمی عرضه محصولات روستایی درقم ایجاد خواهد شد و تولیدکنندگان برای معرفی محصولات خود در جشنواره های ملی و بین المللی حضور می یابند.
چهرگانی گفت: مسئولان استان برای حل مشکل تامین بازار محصولات روستاییان به عنوان بزرگترین دغدغه آنان برای ادامه فعالیت، تمام تلاش خود را به کار بسته اند و با تعریف الگوهای اقتصادی متنوع از جمله ایجاد کارگاه های کوچک و خانگی در زمینه ساخت صنایع دستی و سوغات به دنبال محرومیت زدایی از چهره روستاهای قم هستند.

** کارگاه های ساخت تسبیح در روستاهای قم ایجاد می شود
وی گفت: درچهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به منظور ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی قم و کمک به معیشت خانوارها، کارگاه های کوچک ساخت تسبیح در این مناطق دایر می شود.
وی افزود: در این رابطه به دنبال ایجاد کارگاه های کوچک ساخت تسبیح و درگیر کردن خانوارهای روستایی علاقه مند به این کار هستیم.
چهرگانی ادامه داد: دراین روش واحدهای صنعتی بزرگ ساخت تسبیح که در شهرک های صنعتی استان مستقر هستنند، کارهای خود را در قالب برون سپاری به خانوارهای روستایی واگذار می کنند و به آنان مزد ساخت می دهند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها استانداری قم گفت: بازار محصولات فرهنگی و مذهبی همچون تسبیح در این استان به دلیل زائرپذیری بالای آن مناسب است و با اجرای این طرح نیازی به واردات تسبیح و سایر محصولات مشابه از کشورهایی همچون چین و هند نیست.
چهرگانی گفت: طرح فوق تمام مناطق روستایی استان را تحت پوشش قرار می دهد و درفرآیند تکمیلی آن، 700 خانوار روستایی مشغول کار می شوند.
براساس گفته کارشناسان اقتصادی بازار سوغات قم از جمله فروش تسبیح درصورتی که هر زائر تنها 10هزار تومان خرید کند، بیش از 2 هزار و 300 میلیارد ریال ارزش اقتصادی دارد و می تواند 4 هزار و 600 فرصت شغلی به وجود آورد.
پژوهش ها نشان می دهد سالانه 80 میلیون تن از محورهای مواصلاتی قم عبور می کنند و 20 میلیون تن از این افراد به منظور زیارت حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران وارد این استان می شوند، همچنین سالانه سه میلیون زائر خارجی به این شهر مذهبی عزیمت می کنند.
بنابراین درهر سال 23 میلیون زائر وارد قم می شوند که هر کدام از آنان علاقه مند به خرید سوغاتی از این شهر هستند که در این زمینه بازار ساخت تسبیح می تواند به یکی از پر رونق ترین کسب و کارها، تبدیل شود.
قم درمنطقه مرکزی ایران و در شاهراه مواصلاتی 17 استان کشور قرار گرفته است.
جمعیت روستایی قم در همه بخش های این استان پراکنده اند؛ قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش کهک، جعفریه، سلفچگان، خلجستان و مرکزی است؛ جمعیت ساکن در مناطق روستایی قم، کمتر از پنج درصد جمعیت کل استان است.
طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.