آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی روز دوشنبه درگفت و گو با ایرنا، افزود: نهضت حضرت امام که از حدود سال 40 آغاز شد، وقایع بسیار زیادی دارد و تا پیروزی انقلاب هر روز عده ای به جمع انقلابیون پیوستند و مرگ بر شاه و زنده باد اسلام می گفتند.
وی اضافه کرد: به یاد دارم در روزهای منتهی به قیام 19 دی جمعی در حال عبور از خیابان ارم بودیم و در حمایت از انقلاب شعار می دادیم که عده ای از ارتشی ها به ما حمله کردند و هر کداممان به طرفی فرار کردیم.
وی ادامه داد: روز 19 دی جمعیت عظیمی به سمت منزل آیت الله نوری همدانی به راه افتادند که من هم در میان جمعیت حضور داشتم و همراه با شعار دادن حرکت می کردیم.
آیت الله مسعودی خمینی خاطرنشان کرد: پس از سخنرانی آیت الله نوری همدانی جمعیت با التهاب و فریاد بیشتری شروع به حرکت کرد و نزدیک چهارراه بیمارستان ارتش به جمعیت حمله کرد، عده زیادی فرار نمودند، چند نفری هم مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و بعضی ها را هم به بیمارستان منتقل نمودند.
وی گفت: قیام 19 دی که از منزل آیت الله نوری همدانی آغاز شد، به گونه ای پیش رفت که پس از قم در شهرهای دیگر کشور دنبال و به انقلاب اسلامی منتهی شد.
وی اضافه کرد: انقلاب ایران نه فقط در قم بلکه در تمام شهرهای کوچک و بزرگ کشور جریان داشت و مردم با تاسی به سخنان امام راحل حرکت را ادامه دادند تا به نتیجه رسیدند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ترس دولت های غربی از انقلاب ایران، بیان کرد: برای بسیاری از کشورهای اسلامی و غیراسلامی مشکل بود که قبول کنند دولت شاهنشاهی 2500 را آقایی آخوند عمامه به سر با عده ای سرنگون کرد.
وی افزود: همچنان که در طول 40 سال گذشته ایران را اذیت کرده اند، همچنان هم انقلاب را زیر سئوال می برند و متاسفانه عده ای از داخلی های خودمان هم با آن ها هم صدا و هم رزم هستند.
وی تصریح کرد: با وجود این که همواره علیه انقلاب ایران فعالیت می شود، ولی مردم، رهبری، علما و جوانان ایرانی در حمایت از انقلاب اسلامی استوار هستند و امیدواریم این 40 سال به 40 سال دوم هم منتهی شود.
قیام ۱۹دی قم تظاهرات اعتراضی نسبت به چاپ مقاله ایران و استعمار سرخ و سیاه در روزنامه اطلاعات در توهین به امام راحل بود.
این قیام نقش بسزایی در سرنوشت انقلاب اسلامی داشت که از آن به عنوان جرقه انقلاب و سرآغاز بیداری ملت ایران یاد می شود و پس از قیام 15 خرداد 1342 بار دیگر قم را به عنوان مرکز مبارزه علیه رژیم پهلوی معرفی کرد.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.