به گزارش ایرنا، مردمان ایران زمین در هر منطقه ای از این کشور پهناور در هنر و صنعتی خاص، صاحب نام و دارای توانمندی های منحصر به فرد هستند که توجه به این هنر و صنعت می تواند موجب سرعت بخشیدن به رشد و شکوفایی اقتصادی و اجتماعی آن منطقه شود و در همین راستا قم از گذشته های دور در زمینه تولید فرش دستباف به خصوص با نخ ابریشم دارای ظرفیت های قابل توجهی بوده است و بسیاری از مردمان این استان با فراگیری هنر فرش بافی روزگار خود را سپری می کردند و در آن تخصص یافتند.
امروز نیز این صنعت آمیخته به هنر در قم جایگاه خود را حفظ کرده و فرش دستباف ابریشم با نام قم در بازارهای بین المللی دارای جایگاهی مهم و تاثیر گذار است و بسیاری از مردمان جهان مشتری آن هستند.
فرش دستباف قم امروز دیگر تنها یک محصول تجاری و یک هنر تاریخی نیست بلکه به عنصری هویت ساز در زمینه معرفی کالای ایرانی تبدیل شده است که کیفیت بالای آن، چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
اما با همه این ویژگی ها، فرش دستباف قم در روزگار کنونی با چالش های بسیاری برای حفظ جایگاه خود مواجه است که راهکارهای رفع آن باید مورد توجه مسئولان ملی و استانی قرار گیرد.

** فرش دستباف قم باید در سبد مصرفی خانوارها قرار گیرد
در همین رابطه خبرنگار ایرنا نظر شماری از مسئولان مرتبط با این صنعت بومی استان قم را جویا شد؛ رئیس مرکز ملی فرش ایران پیرامون این موضوع گفت: فرش دستباف قم از شهرت جهانی برخوردار است و باید با قرار گرفتن در سبد مصرفی خانوارها حمایت های لازم از آن صورت گیرد.
فرشته دست پاک بیان داشت: فرش دستباف را باید بیشتر دریابیم و به همه خانوارها توصیه کنیم از این کالا استفاده کنند.
وی بیان داشت: بیش از 20 درصد از صادرات فرش مربوط به فرش دستباف قم است و 10 هزار تن در این حوزه در حال فعالیت هستند.
دست پاک تصریح کرد: فرش این استان دارای نشان جغرافیایی است و در ردیف نشان های تجاری شاخص جهان جای دارد و افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند نیز در دنیا تولیدکنندگان برجسته ای به شمار می آیند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: فرش بر خلاف سایر کالاهای مصرفی هرگز از بین نمی رود و در بزرگترین موزه های دنیا جایگاه ویژه ای دارد.
وی با اذعان به تاثیر بسزای این هنر در معرفی فرهنگ کشور به جهانیان افزود: فرش دستباف دومین پرچم و همچنین دومین شناسنامه معنوی ایرانیان است و هر یک از بافندگان فرش را از افتخارات خود دانسته و حمایت کنیم.
دست پاک با بیان اینکه 32 درصد صادرات فرش دستباف به آمریکا انجام می شد و این محصول جزو نخستین کالاهای تحریمی محسوب می شود ، گفت: برای جبران این بازار از دست رفته، باید در کنار بازارهایی مانند چین و ژاپن به دنبال تسخیر بازارهای دیگر جهان باشیم و با توجه به ظرفیت بالای فرش دستباف قم تحقق این هدف غیر ممکن نیست.

** ظرفیت فرش قم به کشور معرفی شود
سرپرست استانداری قم نیز دراین رابطه گفت: فرش دستباف از جمله حوزه هایی است که به دلیل فعال بودن 2.5 میلیون تن در این صنعت، جایگاه مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد.
سید محمد رضا هاشمی، آلایندگی صنایع را از جمله دغدغه های توسعه صنعتی در استان ها دانست و افزود: فرش دستباف از جمله صنایعی است که هیچگونه آلایندگی نداشته و بدون احتیاج به توسعه زیرساخت ها می توان اشتغال در این صنعت ایجاد کرد.
وی با تاکید بر اینکه قم در کنار تمام ظرفیت های مذهبی، موقعیت جغرافیایی و جایگاه ویژه علمی در کشور دارای ظرفیت های مهم هنری به ویژه هنر فرش دستباف است، بیان داشت: 45 درصد فرش های دستباف موجود در نمایشگاه های فرش تهران متعلق به قم است که این نشان از ظرفیت های فرش این استان دارد.
وی ادامه داد: کل ارزش صادرات فرش کشور در سال گذشته 420 میلیون دلار بوده است که سهم فرش قم از این صادرات 70 میلیون دلار بوده، ضمن اینکه 10درصد اشتغال در این استان مربوط به حوزه فرش دستباف است.
هاشمی همچنین گفت: برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه فرش کشور در قم می تواند نقش صنعت فرش این استان را در کشور به نمایش گذاشته و موجب تحول در این زمینه شود.
قم مهمترین مرکز تولید فرش ابریشم دستباف کشور است و بیش از 90 درصد فرش دستباف تولید شده در این استان به کشورهای مختلف صادر می شود، سالانه به طور متوسط 40 هزار مترمربع فرش ابریشم دستباف در قم تولید و در سال حدود 10میلیون دلار فرش از استان صادر می شود.
27 هزار بافنده، 350 واحد تولیدی، 130 واحد فروش، 10 کارگاه رنگرزی، 40 کارگاه قالیشویی و 31 کارگاه تعمیر و مرمت، تحت نظارت اتحادیه فرش دستباف قم فعالیت می کنند؛ همچنین انجمن هنرمندان طراح و نقاش فرش قم دارای 200 عضو و اتحادیه تعاونی های تولید کننده فرش دستباف روستایی استان قم دارای پنج هزار بافنده است.

** موانع راه اندازی نمایشگاه دائمی فرش قم برطرف شود
سرپرست استانداری قم در ادامه گفت: باید هر چه سریعتر موانع راه اندازی نمایشگاه دائمی فرش استان با استفاده از ظرفیت نمایندگان قم درمجلس شورای اسلامی برطرف شود.
هاشمی با تاکید بر ضرورت ایجاد کارگروهی برای راه اندازی نمایشگاه دائمی فرش افزود: قول می دهیم تمام مشکلات داخل استانی پیرامون راه اندازی این نمایشگاه با سرعت برطرف شود.
وی با برشمردن مزایای راه اندازی نمایشگاه دائمی فرش قم گفت: آزادی مشتریان در انتخاب، دسترسی راحت به فرش های دستباف، حذف واسطه ها، کاهش هزینه ها، ایجاد مکانی مورد اعتماد برای خریداران، امکان مقایسه قیمت ها و افزایش جذب مشتری از مزایای این نمایشگاه است که در حوزه اقتصادی قم نقش تعیین کننده ای دارد.
طرح احداث نمایشگاه دائمی فرش قم نزدیک عوارضی آزادراه قم - تهران با توجه به حضور سالانه 20 میلیون گردشگر در این استان، در زمینی به مساحت 10 هکتار مصوبه هیات دولت وقت در سال 1389 است که در سال های 90 تا 94 مبلغ 86 هزار و 520 میلیون ریال برای ساخت آن اختصاص یافت.
این طرح تاکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تلاش ها برای تکمیل ساختمان، محوطه سازی و انشعاب های آن برای بهره برداری در دهه فجر سال جاری ادامه دارد.

** تعریف بسته حمایتی برای فرش دستباف قم ضروری است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز با اشاره به نقش موثر صنعت فرش در تولید و اشتغال استان، گفت: تعریف یک بسته حمایتی برای فرش قم در قالب زنجیره تولید ضروری است.
مهرداد غضنفری بیان داشت: باید در این بسته اعتبار دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی مشخص شود، چراکه در این صورت مسیر پیگیری آن درست تر تشخیص داده شده و مطالبه ها از مقام های مرکزی نیز شفاف تر مطرح خواهد شد و به طور حتم به وضعیت مطلوب تری خواهیم رسید.
وی توجه به استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تبلیغات و بازار یابی فرش را حائز اهمیت ذکر کرد و گفت: امروز فرایند تجارت در جهان به سمت الکترونیکی شدن در حرکت است و ما نیز باید از فناوری روز برای جهانی شدن محصول ها و کالاهای تولیدی خود استفاده کنیم.
وی با اشاره به ضرورت تسریع در راه اندازی نمایشگاه دائمی فرش قم، افزود: باید کارهای مربوط به صنعت فرش را به اهل آن بسپاریم که مشکلات این صنعت را بداند، از این رو اگر اتحادیه فرش استان خواستار قبول این مسئولیت است نباید مانعی برای آن ایجاد کنیم.

** فرش دستباف قم به عنوان کالای فرهنگی ایران به گردشگران خارجی معرفی شود
همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در این رابطه گفت: یکی از مشکل های موجود بر سر راه فعالیت قالیبافان استان، نبود بازار فروش مناسب است که در همین زمینه می توان از ظرفیت ایجاد شده در بخش گردشگری استفاده و این محصول را به عنوان کالای فرهنگی ایران به گردشگران خارجی معرفی کرد.
محمود سیجانی افزود: استان قم قطب تولید فرش دستباف تمام ابریشم بوده و ظرفیت اشتغال 40 هزارتن را در این بخش داراست، اما درحال حاضر به دلیل وجود مشکل بازار فروش محصول، بخشی از این صنعت با کاهش نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز برای ادامه فعالیت رو به رو شده است.
وی بیان کرد: اگر فرش دستباف قم در معرض دید گردشگران خارجی قرار بگیرد و افراد کارشناس در حوزه فرش به تبلیغ این محصول بپردازند، به طور حتم یکی از خریدهای اصلی گردشگران خارجی از ایران همین فرش دستباف خواهد بود که می تواند مزایای بسیاری برای حفظ اشتغال قالیبافان و رونق اقتصاد استان به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: شرکت های ارائه دهنده خدمات گردشگری می توانند با معرفی این محصول به گردشگران خارجی، بازار این محصول را رونق ببخشند و همچنین با فعالیت اقتصادی در این بخش، درآمدهای مالی خود را افزایش دهند.
سیجانی گفت: فرش دستباف قم باید به عنوان یک نشان تجاری فرهنگی در جشنواره ها و همایش های بین المللی در معرض دید شرکت کنندگان قرار گیرد تا تمایل به استفاده از این محصول روز به روز بیشتر شود و بازار آن به سرعت از رکود خارج گردد.
وی با اشاره به اقدام های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم برای رونق یافتن بازار فرش دستباف، بیان کرد: این سازمان علاوه بر تشکیل کمیته های تخصصی برای رفع مشکل بازار فروش این محصول و برگزاری کارگاه های آموزشی برای ارتقاء توانمندی های بافندگان جهت حضور موفق تر در بازارهای داخلی و بین المللی، ایجاد نمایشگاه دایمی فرش دستباف قم را نیز در دستور کار خود قرار داده است.
وی ادامه داد: با بهره برداری از این نمایشگاه فرصت عرضه فرش دستباف قم به صورت تخصصی فراهم می شود و گردشگران داخلی و خارجی با سفر به شهر قم و آشنایی با این محصول هنری، مشتریان خوبی برای بهبود بازار فروش این محصول به حساب می آیند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: این طرح تاکنون بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و برای پیگیری بهتر امور اجرایی آن کمیته ای به دستور استاندار قم با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی مرتبط ببه ریاست معاون عمرانی استاندار تشکیل شده است.
سیجانی بیان کرد: تامین انشعاب های مورد نیاز در بخش های خدماتی آب، برق، گاز و تلفن و همچنین ایجاد راه دسترسی مناسب برای حضور آسان تر مراجعان از جمله مهمترین مسائل در دست پیگیری برای بهره برداری از این طرح در آینده نزدیک است.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.