به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم در این جلسه گفت: باید ویژگی های منحصر به فرد کالاهای تولید شده در قم برای صادرات به بازار کشورهای هدف، شناسایی و به بازرگانان داخلی و خارجی معرفی شود.
مهرداد غضنفری بیان کرد: افرایش تنوع در بازارهای صادراتی و محدود نشدن به بازار کشورهای منطقه، از دیگر اقدام هایی است که باید برای توسعه روند صادرات کالاهای تولیدی قم مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: ورود به حوزه بازارهای اروپایی و گسترش سطح تجارت با کشورهای دور دست از جمله برنامه هایی است که بازرگانان استان باید به دنبال آن باشند.
غضنفری با اشاره به وجود برخی مشکلات ارزی برای صادرکنندگان و واردکنندگان استان، گفت: در این زمینه لازم است ابتدا نظرات فعالان اقتصادی جمع آوری و بررسی کارشناسی شود تا در نهایت در قالب یک بسته پیشنهادی برای رفع مشکلات در اختیار مسئولان ارشد اقتصادی کشور قرار گیرد.
وی بیان کرد: تجلیل از صادرکنندگان برتر استان که قرار است پنجشنبه هفته آینده برگزار شود، اقدامی فرهنگی و ترویجی است که موجب انگیزه بخشی به این صادرکنندگان برای افزایش سطح عملکرد خود و همچنین تشویق دیگر تولیدکنندگان به حضور در عرصه های صادراتی می شود.
وی ادامه داد: نمایشگاه هایی که از طرف استان برای نمایش توانمندی های اقتصادی قم در سراسر جهان برپا می شود، نیاز به بررسی کارشناسی دارد تا از این فرصت بین المللی که می تواند مقدمه تعاملات اقتصادی کلان باشد، تنها برای فروش محصولات استفاده نشود.

** لزوم بازگشت ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی
همچنین در این کارگروه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در روزهای اخیر در رابطه با بازگشت ارز ناشی از صادرات تصمیم جدیدی اتخاذ شده است که بر اساس آن تمامی صادر کنندگان کالا و خدمات مکلف به بازگشت ارز حاصل از فروش محصول و خدمت خود به سامانه نیما هستند و تنها واحدهای صنعتی که در این سامانه فعال باشند می توانند از خدمات پولی و بانکی کشور بهره مند شوند.

** صادرکنندگان برتر قم تجلیل می شوند
سیجانی گفت: به منظور قدردانی از فعالان چرخه اقتصادی استان، آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر قم پنجشنبه هفته آینده با تقدیر از 16 صادرکننده نمونه، برگزار می شود.
وی ادامه داد: نفوذ به بازارهای جدید و حفظ آن، رعایت استانداردهای کیفی کار، برند سازی و فعالیت های تبلیغی از جمله ملاک های ارزیابی و انتخاب صادرکنندگان برتر استان است.
وی افزود: صنایع دستی و فرش دستباف، صنایع غذایی، فلزات و صنایع وابسته، صنایع شیمیایی، لوازم خانگی و مصالح ساختمانی از جمله کالاهای صادراتی استان می باشد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه، ارزش صادرات استان، 128 میلیون دلار بوده است که تلاش برای افزایش قابل توجه این رقم تا پایان سال با جدیت ادامه دارد.
وی افزود: افغانستان، امارات، ترکیه، کره جنوبی، عراق و هند مهمترین کشورهای هدف مشترک صادراتی و وارداتی استان قم هستند که باید با کشف بازارهای جدید بر تعداد کشورهای شریک تجاری استان، افزوده شود.
وی ادامه داد: تجربه موفق برگزاری نمایشگاه توانمندی های اقتصادی قم در کشورهای مختلف از جمله لبنان نشان داد، با انجام اقدام های کارشناسی و بهره گیری از عنصر تبلیغات می توان در بازارهای جهانی حضوری فعال داشت و این روند در آینده با قدرت بیشتری ادامه می یابد.
نمایشگاه توانمندی های اقتصادی استان قم از بیست و یکم تا سی ام مهرماه سال جاری در قالب 42 غرفه در لبنان دایر شد.
7405/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.