به گزارش ایرنا، محمود سیجانی روز چهارشنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات قم اظهار داشت: در این مدت، 47 هزار تن کالا به ارزش 59 میلیون دلار از قم به کشورهای دیگر صادر شده است که این رقم در سه ماه نخست سال گذشته، 35 هزار تن کالا با رقم 49 میلیون دلار بود.
به گفته وی، 52 میلیون دلار صادرات استان قم از طریق گمرک بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که 42 میلیون دلار بود رشد 23.8 درصدی را نشان می دهد.
وی گفت: مواد پلاستیکی، سرب و مصنوعات آن، سوخت ها و روغن های معدنی، کفش، فرآورده های غلات، محصولات شیمیای، آلومینیوم و محصولات لبنی از جمله تولیدهای صادراتی استان قم بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم ادامه داد: در سه ماه نخست سال جاری، صادرات شیر و محصولات لبنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ارزش یک میلیون دلار و سرب به ارزش 10 میلیون دلار نسبت به سایر کالاها رشد 400 درصدی را نشان می دهد.
وی گفت: بیشترین صادرات به کشورهایی از جمله امارت، هند، پاکستان، ازبکستان و آذربایجان صورت گرفته است.
سیجانی، همچنین ماشین آلات راه سازی و سایر ماشین آلات را از جمله مواردی دانست که از کشورهای مختلفی از جمله چین، کره جنوبی، هند، ژاپن، ایتالیا و اندونزی به قم وارد شده است.
وی خاطرنشان کرد: بیشترین واردات با 60 هزار تن به ارزش 28 میلیون دلار، به کشور چین اختصاص یافته است.
سیجانی همچنین از تدوین قوانین جدید برای کارت های بازرگانی خبر داد و گفت: از سوی دولت قوانین جدیدی برای دارندگان کارت های بازرگانی در راستای اصلاح و تسهیل در واردات و صادرات تدوین شده است که باید مورد توجه بازرگانان قرار گیرد.
وی ابراز داشت: در استان قم 540 مورد کارت بازرگانی صادر شده است که دارندگان آن می توانند کالاهای داخلی را صادر و مواد اولیه و مورد نیاز را وارد کنند.

** رئیس اتحادیه سوهان قم نیز در این جلسه اظهار داشت: سال گذشته 19 تن سوهان از این استان به کشور آمریکا صادر شد که مورد استقبال قرار گرفت.
اصغر جهانگیری افزود: در حال معرفی سوهان استان قم به سایر کشورهای جهان هستیم.
وی تاکید کرد: 90 درصد سوهان استان قم به سایر استان های کشور صادر می شود.
در این جلسه همچنین مهمترین مشکلات صادرکنندگان از جمله دریافت تسهیلات از بانک ها، اختصاص ارز، گرانی مواد اولیه و سایر مواد مطرح شد.
8138/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.