به گزارش ایرنا، سردار عبدالرضا آقاخانی روز دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، افزود: شان شهر کریمه اهل بیت(س) این نیست که 60 هزار معتاد داشته باشیم؛ برای کاهش این آمار کارهای مقابله و پیشگیری باید با قدرت بیشتری انجام شود.
وی ادامه داد: روزانه طرح دستگیری معتادان در قم با اولویت محله محور اجرا می شود و درصد زیادی از چهار تُن مواد مخدری که امسال کشف شده، از خرده فروشان و با اجرای طرح های محله ای بوده است.
وی در ادامه گفت: کمپ های درمان نیازمند اعتبار است و باید ردیفی برای این امر تعریف شود تا کسانی که دستگیر می شوند، در این کمپ ها به صورت استاندارد درمان شوند.
آقاخانی افزود: علاوه بر این که مبارزه با اعتیاد باید به عنوان یک واحد درسی توسط اساتید تدریس شود، باید نمایشگاهی نیز به این منظور در قم برپا شود.
وی خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی زمین این نمایشگاه را تامین می کند و دستگاه های دیگر نیز تجهیز آن را بر عهده بگیرند.

** معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم نیز در این جلسه، راه مبارزه با مواد مخد را در پیشگیری و آموزش دانست و گفت: باید شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر در سطح بخش ها تشکیل شود و با کمک روحانیان، مدیریت مبارزه با مواد مخدر به دست روستاییان سپرده شود.
سید محمدرضا هاشمی افزود: تشکیل ستاد فرعی مبارزه با مواد مخدر با محوریت دهیاران، پایگاه های بسیج و روحانیان مستقر در روستاها می تواند نتایج مطلوبی در پی داشته باشد.

** فرماندار قم نیز در این جلسه گفت: طرح آموزش مقابله با مواد مخدر در روستاهای استان برگزار شده و در این طرح حتی از مزارع یک خانواری نیز غفلت نشده است.
رضا سیار افزود: تا پایان سال جاری همه خانوارهای روستایی دست کم در کارگاه آموزشی 2 ساعته شرکت خواهند کرد.
وی ادامه داد: تمام روستاییان در قالب کلاس های طبقه بندی از نظر سنی تحت آموزش قرار گرفته اند.

** معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب قم نیز در این جلسه گفت: معتادانی که در قم دستگیری می شوند، تحت روانشناسی و روانپزشکی قرار می گیرند.
سید محمد ملیحی افزود: از 21 خردادماه امسال تاکنون، اطلاعات 2 هزار و 350 معتاد در بانک اطلاعاتی ثبت شده است که بر درمان بیش از دو سوم این افراد نظارت مستقیم می شود.
وی اضافه کرد: معتادان چند هفته در کمپ ترک اعتیاد تحت درمان قرار می گیرند و مجددا از نظر اعتیاد معاینه می شوند.
وی با بیان این که معتادان از ابتدای ورود به کمپ با خانواده در ارتباط هستند، ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی با اعزام روحانیان به زندان ها، برای معتادان برنامه های فرهنگی اجرا می کند.

* دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قم نیز گفت: 93 مرکز درمانی در استان فعال است که 9 مرکز، دولتی و بقیه خصوصی می باشد.
ابوالفضل شریفی افزود: سال گذشته 18 هزار معتاد در این استان تحت درمان قرار گرفتند.
وی با اشاره به کارگاه های آموزشی برای گروه های سنی مختلف، گفت: اجرای چهار ساعت آموزش برای دانش آموزان مقطع دوم متوسطه، 2 ساعت برای اولیا و 2 ساعت نیز برای معلمان از مصوبات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قم است که در استان اجرایی می شود.
وی افزود: بر اساس تفاهم نامه با دفتر تبلیغات اسلامی، تعدادی از طلاب و مبلغان نیز تحت آموزش قرار گرفتند و به پنج استان آسیب خیز کشور اعزام شدند.
شریفی اضافه کرد: کارگاه های آموزشی نیز برای کارگران برگزار شده و در تمام روستاها نیز برنامه های فرهنگی پیشگیری اجرا شده است.

* مدیرکل بهزیستی قم نیز گفت: بیش از 18 هزار معتاد در سال از امکانات درمانی کمپ های ترک اعتیاد قم استفاده می کنند.
رضا سلیقه افزود: می توانیم انسان هایی توانمند بسازیم تا با پیشگیری و آموزش، گرایش به مواد مخدر کاهش یابد.
وی با تاکید بر تقویت سلامت اجتماعی و معنوی، گفت: آمار اعتیار افراد بی سواد و کم برخوردار، پایین تر از افراد تحصیل کرده می باشد و باید کاری کنیم سواد افراد را از زمینه متوسط به بالا افزایش دهیم.
در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم که با حضور سردار اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، سید مهدی صادقی استاندار و مسئولان استانی در تالار امام جواد(ع) استانداری ترتیب یافت، در حوزه فرهنگی و پیشگیری 14 پیشنهاد، در حوزه مقابله با عرضه 10 پیشنهاد و در حوزه درمان و حمایت های اجتماعی هفت پیشنهاد مطرح و بررسی شد.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.