به گزارش ایرنا از روابط عمومی بهزیستی استان قم، محمد علی مقدم خواه روز شنبه، در آستانه نهم مهرماه روز جهانی سالمندان، در گفت و گویی افزود: در حال حاضر سه مرکز شبانه روزی به 220 سالمند و یک مرکز روزانه به 40 تن از سالمندان خدمات ارائه می کنند.
وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی سالمندان (گرامیداشت پیشکسوتان و مدافعان حقوق سالمندان) گفت: سالمندی دوره ای از عمر و زندگی انسان است که گریزی از آن نیست و بخش قابل توجهی از زندگی فرد و خانواده را در بر می گیرد که دارای شرایط و نیازمند تدابیر خاصی است.
وی افزود: سالمندی هم همانند دوران کودکی و همان گونه که کودک دارای حقوقی است نیازمند نظام حقوقی است و توجه به حقوق سالمندان وظیفه دولت ها، سازمان های دولتی و نهادهای غیردولتی است.
معاون توانبخشی بهزیستی استان قم، تبیین حقوق سالمندان را فرایندی جدید و زمان بر برشمرد و افزود: با توجه به پیرشدن جمعیت کشور، شناسایی، تبیین و حمایت از حقوق سالمندی را یکی از وظایف بهزیستی می دانیم و در کنار سایر دستگاه های بخش سلامت، بهداشت و حمایتی موظف به فعالیت در این حوزه هستیم و مطالبه حقوق سالمندان، گسترش حضور آنها در فعالیت های اجتماعی و آشناسازی خانواده ها با نیازهای دوران سالمندی را به جد پیگیری خواهیم کرد و در این راه مشارکت مردم و خانواده ها الزامی است.
مقدم خواه، رویکرد سازمان بهزیستی را کاهش مراکز شبانه روزی و افزایش مراکز روزانه ارائه خدمات به سالمندان برشمرد و افزود: نباید ارتباط روحی و عاطفی خانواده ها با سالمندان قطع شود، از این رو باید در کنار یکدیگر از تجربه آنان استفاده کرد که در همین راستا اولین مرکز یا مهد روزانه سالمندان در قم راه اندازی شد و آمادگی داریم در این خصوص به متقاضیان فعالیت، مجوز لازم را ارائه کنیم.
وی گفت: همچنین بخشی از خدمات بهزیستی قم به خانواده هایی اختصاص دارد که سالمندان را در خانه نگهداری می کنند، در این راستا طرح ویزیت درمانی سالمندان شامل پزشک، روانشناس و مددکار درحال اجراست و این گروه پزشکی ماهیانه یک بار به منزل سالمند مراجعه و خدمات لازم را ارائه می کنند.
طبق آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95، 99 هزار و 454 سالمند در قم زندگی می کنند که از این تعداد چهار هزار و 500 تن از خدمات بهزیستی قم بهره مند می شوند.
/8138/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.