به گزارش ایرنا، محسن بهشتی شامگاه دوشنبه در شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: رئیس جمهوری در جلسه های بازآفرینی بر توسعه و آبادانی بافت های فرسوده تاکید فراوان دارد و در همین راستا بسته های حمایتی از جمله معاف از مالیات برای انبوه سازان، تخفیف در عوارض شهری و سایر موارد ارائه می شود.
وی افزود: برای احیای بافت فرسوده نیاز به استفاده از ظرفیت های دولتی و ایجاد انگیزه داریم تا بار این امر به تنهایی بر دوش شهرداری قم گذاشته نشود.
وی ادامه داد: با رسیدگی به بافت فرسوده قم نیازی به احداث پردیسان ثانویه در آینده قم نداریم و باعث استفاده بهینه از منطقه های مختلف قم و خدمات مناسب شهری در این نوع بافت ها خواهد شد، ضمن این که رئیس مجلس شورای اسلامی قم نیز قول داده است در صورت ارائه طرح جامع در بافت های فرسوده حمایت های لازم را انجام دهد.
به گفته وی، طرح تفصیلی قم با توجه به مسائل فنی و تخصصی شهری با تعادل بخشی به استفاده از تمام ظرفیت های استان تهیه شده است که با رکود ساخت و ساز، کمبود منابع مالی و سایر موارد در سطح کشور و به تبع آن در قم روبرو هستیم.
در استان قم، یک هزار و 435 هکتار فرسوده و 315 هکتار بافت تاریخی وجود دارد؛ از مجموع 12 هزار و 932 هکتار از اراضی کل شهر، 30 درصد آن معادل چهار هزار و 133 هکتار که 715 هزار جمعیت دارد، نیازمند بازآفرینی شهری است.
معاون استاندار قم همچنین بر کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و فضای سبز تاکید کرد و گفت: در استان قم کارگروه سازگاری با کم آبی تشکیل شده است و بر اساس مصوبه های کشوری باید 30 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی و فضای سبز تا پایان سال کاهش یابد.
وی گفت: در این زمینه نیازمند همکاری دستگاه های مربوطه از جمله شهرداری قم و سازمان جهاد کشاورزی و جایگزین کردن گونه های کم آب بر مناسب با اقلیم شهر قم هستیم.
بهشتی گفت: در حال حاضر حدود 104 هکتار از فضای سبز قم به چمن اختصاص یافته است که میزان مصرف آب آن بالاست و باید در زمینه جایگزینی آن، برنامه ریزی شود.
وی خاطرنشان کرد: برای ایجاد فضای سبز در قم برنامه ریزی هایی صورت گرفته است که باید با استفاده از پساب فاضلاب و گونه های مناسب به احداث فضای سبز اقدام کرد.
بهشتی همچنین از ایجاد آرامستانی در نزدیکی مسجد مقدس جمکران خبر داد و گفت: بازدیدهایی از منطقه مورد نظر صورت گرفته است و منتظر ارائه طرح به مدت سه ماه از سوی مسئولان مسجد جمکران هستیم تا عملیات اجرایی آن آغاز شود.
وی گفت: در صورتی که در ظرف مدت مشخص طرح از سوی مسئولان مسجد جمکران ارائه نشود در شورای برنامه ریزی استان قم در خصوص وضعیت آن تعیین تکلیف می شود.
وی همچنین در ادامه این جلسه با اشاره به این که درخصوص سخنان تقی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد نحوه عبور قطار پرسرعت تهران- قم- اصفهان و مخالفت مدیران قمی از رد شدن آن از قم، در فضای مجازی مطلبی نخوانده ام گفت: کافرمای این طرح در گذشته شرکت توسعه زیرساخت های جاده ای ریلی کشور بود و از سال گذشته، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی شده است.
وی خاطرنشان کرد: امکان دارد یا اطلاعات آقای تقی زاده در خصوص نحوه عبور این قطار به روز نباشد و یا شیطنت رسانه ای باشد که باید پیگیری شود و به سرعت قضاوت نشود.
بهشتی تاکید کرد: در خصوص نحوه عبور این قطار از قم هنوز به قطعیت نرسیده ایم و به دنبال ارائه نظر فنی و استفاده از ظرفیت ایستگاه مرکزی قم به عنوان یک ظرفیت مهم در استان هستیم.
معاون استاندار قم در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به وضعیت بقعه امامزاده چهل اختران گفت: برای طرح جامع و ایجاد پارکینگ در این امامزاده نیازمند استفاده از ظرفیت خیران هستیم، ضمن این که در حال حاضر 50 میلیارد ریال از سازمان اوقاف و امور خیریه تسهیلات و 10 میلیارد ریال کمک بلاعوض دریافت کرده ایم.
وی گفت: در مرحله تملک اراضی محدوده این امامزاده هستیم تا بتوانیم طرح پارکینگ را در فاز اول اجرایی کنیم.
ابواحمد موسی مبرقع فرزند امام نهم شیعیان جوادالائمه(ع) و برادر تنی امام هادی(ع) است. ایشان در سن چهل سالگی از مدینه به قم مهاجرت کرد و تا پایان عمر در آنجا ساکن بود. مرقد ایشان در چهل اختران و خیابان آذر قم واقع شده است.
8138/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.